Saturday, August 25, 2012

RAHSIA ALAM SEMESTA...


 Gambar hiasan....

Mengapa Allah membenci orang yang sombong dan berbuat riak? Mengapa Allah tidak menyukai orang yang merasa dirinya hebat, kuat, pintar dan lebih sehingga mempermudah dan merendahkan orang lain. Dan sebaliknya, mengapa pula Allah memerintahkan kita untuk rendah hati, bersujud, tunduk dan patuh kepada-Nya.?

Ada banyak jawapan atas pertanyaan ini. Namun tidak salah jika kita menyemak fakta-fakta berikut:

Kita adalah salah satu "makhluk kecil" yang Allah ciptakan selain binatang, tumbuh-tumbuhan, batu-batuan, air dan sebagainya. Sehari-hari kita tinggal disebuah tempat yang menjadi sebahagian kecil sebuah dari sebuah bandar. Bandar tempat kita berada adalah sebahagian kecil dari sebuah daerah. Daerah yang kita tinggal merupakan sebahagian kecil dari sebuah negeri. Negeri yang kita tinggal merupakan sebahagian kecil dari sebuah negara. Negara kitapun hanyalah sebahagian kecil dari sebuah benua dan benua yang kita tinggal merupakan satu dari tujuh benua yang ada di planet bumi.  

Lihat perbandingannya. Saat kita berada di dalam bilik tidur misalnya, ukuran tubuh kita terasa begitu besar. Namun, ketika berada di dalam dewan, tubuh kita menjadi lebih kecil. Akan lebih kecil jika berada di sebuah padang bola sepak. Begitu juga, akan lebih kecil lagi jika berada di sebuah bandar, daerah, negeri, negara dan benua. Keberadaan kita menjadi lebih tidak bererti jika perbandingannya adalah planet bumi tempat kita berada saat ini.

Bumi hanyalah satu dari lapan planet di dalam solar yang mengelilingi matahari. Matahari pun hanya satu dari  sekitar 100 bilion bintang yang bergabung dalam galaksi Bimasakti (Milky Way). Dari jumlah sebanyak itu, hanya sekitar 6,000 bintang saja yang dapat kita amati dengan mata kasar. Sekitar 3,000 diantaranya berada diatas horizon dan separuh ada di bawahnya. Banyak lagi fakta-fakta alam semesta yang kita tidak ketahui.

Berbalik kepada perbandingan diri kita di alam semesta ini, Pasti sungguh tiada bererti diri ini, padahal alam semesta yang tidak terkira besarnya ini hanyalah sedikit sahaja dari ciptaan Allah Subhanahuwataala yang tiada terbatas. Masih ada alam-alam lain ciptaan Allah yang jauh lebih hebat dan lebih besar.

Itu dari segi ukuran. Jika dilihat dari perspektif waktu hidup, pasti lain lagi ceritanya. Usia manusia biasanya tidak lebih dari 100 tahun. Purata usia manusia biasanya 50 hingga 70 tahun. Sekarang bandingkan dengan usia bumi kita yang dianggarkan jutaan tahun. Batuan-batuan bumi yang tertua dianggarkan terbentuk sekitar 4.6 bilion tahun. Bekas-bekas kehidupan di bumi yang tertua dianggarkan sekitar 3.8 bilion tahun.

Kehidupan makhluk yang bernama manusia dianggarkan baru sekitar 100 ribu tahun, apalagi kalau dibandingkan dengan usia alam semesta  yang kononnya sudah 15 bilion tahun. Menurut hitungan para ahli fizik, 70 tahun usia manusia sebanding dengan 0.15 saat usia kosmos (usia alam semesta). Untuk pengetahuan bahawa 1 saat kosmos sama dengan 475 tahun. Bila usia kita 70 tahun sebanding dengan 0.15 saat, berapa saat pula orang yang berusia 20, 30, 40 atau 50 tahun. Kerana itu ternyatalah bahawa hidup kita hanya sekejap. 

Mari kita renungkan firman Allah Subhanahuwataala: 

"Allah bertanya lagi (kepada mereka yang kafir itu): Berapa tahun lamanya kamu tinggal di bumi? Mereka menjawab: Kami tinggal (di dunia) selama sehari atau sebahagian dari sehari: Maka bertanya kepada yang menjaga urusan menghitung (umur). Allah berfirman: Kamu tidak tinggal (di dunia) melainkan sedikit masa saja, kalau kamu dahulu mengetahui hal ini (tentulah kamu bersiap sedia)." (Al mu'minuun [23]: 112-114).           

Melihat fakta-fakta ini, sangat tidak layak bagi kita berlaku sombong. Sungguh, manusia tidak ada apa-apanya. Dunia yang kita perjuang serta kita bangga-banggakan begitu kecil, tiada bererti dalam pandangan Allah. Di planet bumi, wang, rumah mewah, kebun, haiwan ternak, kenderaan mewah, perusahaan, keturunan, tanah yang luas, lautan, danau, gunung, termasuk diri kita di dalamnya hanyalah serpihan debu di tengah samudera bintang-bintang di alam semesta. 

Kita  boleh merenung makna hadis ini:

"Seandainya dunia itu berharga di sisi Allah, maka tidak sedikitpun orang kafir akan mendapatkannya." 

Walaupun tiada harganya, Allah Subhanahuwataala tetap berkenan memberikan bahagian dunia kepada orang-orang kafir. Dalam pandangan Allah, dunia beserta isinya tidak lebih berharga daripada sehelai sayap lalat.

Sekarang kita boleh memahami mengapa Rasulullah s.a.w serta para sahabat begitu mudah mendermakan harta yang dimiliki untuk kebaikan. Dalam pandangan mereka, harta duniawi tidak ada ertinya jika dibandingkan keredhaan di sisi Allah. Kita pun faham akan makna sebuah hadis dari Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Dua rakaat solat fajar lebih baik dari dunia dan seisinya." (Hadis riwayat Muslim dan at-Tirmidzi).

No comments:

Post a Comment