Saturday, January 19, 2013

KETIKA MAUT TELAH DATANG...

Khalifah Umar bin Al Khattab, adalah khalifah yang paling masyhor dalam sejarah Islam. Bukan hanya kerana keberanian dan kekuatannya tetapi juga kerana keluhuran budinya yang tiada tara. Oleh sebab itu selama memerintah (634-644 M), banyak sekali kisah-kisah yang menarik tentang keluhuran budinya. Tetapi sayang, akhirnya Khalifah yang mengkagumkan itu terbunuh dalam keadaan yang mengharukan. Beliau di bunuh dengan pisau oleh Abu Lu'luah, seorang Majusi yang telah lama menaruh dendam.

Ketika Khalifah Umar hendak mengerjakan solat subuh, tiba-tiba dalam keremangan pagi, datanglah Abu Lu'luah menikam sehingga perutnya robek. Tetapi untunglah, tubuhnya masih sempat di bawa ke rumah. Bahkan beliau masih sempat menjelaskan garis-garis politik yang harus di tempuh oleh penggantinya. Beliau juga sempat menanyakan siapa yang menikamnya.

Dan ketika maut telah mendekat, Khalifah Umar bin Al Khattab masih sempat berdoa...

"Ya Allah, Wahai Tuhan kami, usiaku telah lanjut dan tubuhku pun telah lemah. Islam telah tersebar ke seluruh pelusuk. Maka aku memohon pada-Mu, Ya Rabbi, kalau sekiranya Engkau akan mencabut nyawaku maka cabutlah daku pada saat yang tidak melalaikan kewajipanku dan tidak di pengaruhi oleh soal-soal dunia. Masukkanlah diriku, Ya Tuhan ke dalam golongan orang-orang yang syahid di jalan-Mu dan biarkanlah tubuhku terbaring di samping makam Rasulullah saw, junjunganku...Amin"

No comments:

Post a Comment