Sunday, January 20, 2013

KISAH SEORANG AHLI PERNIAGAAN YANG TABAH...

Berita tentang dirinya telah tersebar. Tadi Abdurrahman bin Auf tidak bersedih mendengar ucapan Aishah. Ia sendiri juga tahu, perkataan Aishah itu benar. Memang Rasulullah saw. pernah menyatakan: "Aku melihat Abdurrahman bin Auf masuk syurga dengan merayap."

"Ucapan tersebut disampaikan Rasulullah saw. berulang kali." Ujar Aishah kepada beberapa sahabat baiknya.

Padahal Rasulullah saw. berkata sejumlah sahabat lainnya akan masuk syurga dengan kecepatan seperti kilat, atau sambil berjalan dengan kepala tegak. Mengapa Abdurrahman bin Auf yang begitu mulia budi pekerti dan sangat besar jasanya itu dikatakan bakal masuk syurga sambil merangkak? Apa kesalahannya.?

Kehairanan Aishah semakin menjadi-jadi pada waktu ia menyaksikan Abdurrahman bin Auf membawa barang dagangan terdiri atas berbagai macam keperluan hidup yang dimuat oleh 600 ekor unta beban dari Syam, lalu barang dagangan itu diberikannya dengan percuma kepada penduduk Madinah di masa Othman bin Affan menjadi Khalifah. Alangkah dermawannya Abdurrahman bin Auf, namun mengapa nasibnya sebegitu.?

Pada suatu kesempatan, Abdurrahman bin Auf berjumpa Ummul Aishah dan berkata: "Ummul Mukminin telah mengingatkan saya tentang sebuah hadis yang takkan pernah terlupakan seumur hidupku."

"Betul, itulah yang dikatakan Rasulullah saw tentang nasib Tuan di hari pembalasan." Ujar Aishah.

"Kerana itulah saya mengubah diri supaya lebih banyak lagi beramal soleh dan lebih ikhlas bersedekah. Sebab saya tahu, hadis yang semacam itu bukanlah merupakan ramalan, melainkan peringatan kepada saya untuk membesarkan ibadah dan pengabdian kepada Allah agar nasib saya tidak seburuk itu." Sahut Abdurrhman bin Auf.

Aishah termenung memikirkannya. Ia terkesan oleh jawapan Abdurrahman bin Auf yang bermakna. Dan Aishah menyaksikan sendiri, betapa setelah itu Abdurrahman bin Auf lebih tekun melakukan kebajikan-kebajikan dengan pelbagai cara dan kesempatan.

Itulah keikhlasan Abdurrahman bin Auf sejak pertama kali memeluk agama Islam. Ia mendengar seruan Islam dari Abu Bakar As-Siddiq bersama Othman b. Affan, Zubair b. Awwam, Sa'ad b. Abi Waqqash dan Talhah b. Ubaidillah. Mereka tidak berdalih-dalih lagi sebab yakin benar akan kejujuran Abu Bakar dan kebenaran ajaran Muhammad sebagai utusan Tuhan.

Sejak itu, saudagar yang kaya raya dan cerdik itu tidak pernah surut membela Rasululah saw. dalam perjuangan menyiarkan Islam. Abdurrahman bin Auf termasuk sahabat yang tiga kali menjalankan hijrah demi agamanya.

Selaku sahabat dekat Nabi, Abdurrahman bin Auf dipercayai oleh para sahabat lainnya dalam menyelesaikan beberapa perkara. Diantara masaalahnya ialah semasa penrlantikan Khalifah selepas Rasulullah saw. wafat. Kepercayaan ini tidak dikhianatinya. Ia bertindak adil dan bersikap jujur kerana kepercayaan para sahabat tersebut juga di dasari keistimewaan-keistimewaan Abdurrahman bin Auf sepanjang mendampingi Rasulullah saw. semasa hayatnya.

Umpamanya dalam peristiwa Perang Tabuk yang terjadi pada tahun kesembilan dalam bulan Rejab. Ekspedisi ini terkenal amat sukar dan sengsara hingga kedatangan Nabi terlambat, sudah didahului Abdurrahman bin Auf  bersama beberapa ratus anak buahnya. Di tempat perhentian, Abdurrahman bin Auf mengimami solat fardhu Zohor. Ketika ia sedang bertakbir, Rasulullah saw. pun tiba bersama pasukannya lalu berdiri di belakang Abdurrahman bin Auf sebagai makmum.

Dengan demikian, Abdurrahman bin Auf adalah satu-satunya sahabat yang pernah mengimami solat tanpa mendapat perintah dari Rasulullah saw. Bahkan Abu Bakar sendiri hanya dua kali menjadi imam di depan Nabi, itupun atas perintah beliau kerana Nabi sedang sakit.

Sikapnya yang terpuji adalah kesehajaan dan ketulusannya. Pada waktu tiba di Madinah sebagai Muhajirin, seperti para sahabat dari Makkah lainnya, Abdurrahman bin Auf tidak membawa hartanya sedikitpun. Sahabatnya dari pihak Ansar menawarkan bantuan kepadanya.

Sahabat itu, Sa'ad bin Rabi', berkata: "Saya memiliki kekayaan melimpah. Tuan ambillah sebahagian, buat saya masih tersisa amat banyak. Dan saya juga mempunyai beberapa sahaya cantik. Silakan ambil salah seorang untuk isteri tuan."

Abdurrahman bin Auf dengan terharu menyambut baik tawaran itu. Namun, secara halus ia berkata. "Maaf, bila Tuan hendak menolong saya, tunjukkan saja jalan ke pasar."

"Mengapa begitu?" Tanya Sa'ad kehairanan.

"Saya ini seorang pedagang dan bagi pedagang, tempat untuk mencari penghidupan adalah pasar, bukan di gudang Tuan," Sahut Abdurrahman bin Auf seadanya.

Maka demikian yang terjadi, setelah beberapa lama menetap di Madinah, Abdurrahman bin Auf telah berkembang menjadi hartawan kembali.

No comments:

Post a Comment