Wednesday, February 25, 2015

PEMBEBASAN DARI GANGGUAN JIN DAN SYAITAN...

Dah lama aku tak update blog...bukan sebab tak ade bahan atau cerita-cerita yang hendak dikongsi...tapi banyak urusan keluarga yang perlu diselesaikan terlebih dahulu. Bila dah ke hulu ke hilir tu...faham-faham sajelah...badan pun penat dan lesu...jadi balik rumah apa lagi nak buat...tidur awal lah jawabnya...Disebabkan itulah aku dah lama tak mengadap komputer di rumah untuk update cerita-cerita baru di dalam blog atau di Facebook.

Sekarang dah masuk tahun baru...nampaknya semangat nak berblog dah datang semula walaupun dah hampir dua bulan berlalu.

Kisah kali ini aku nak sambung balik cerita pasal rumah adik aku yang diganggu Jin dan Syaitan yang telah disiarkan pada bulan November 2014 yang lalu. Kepada para pembaca yang tertinggal kisah permulaannya, bolehlah klik di sini. Tajuknya 'Diganggu Jin dan Syaitan'. Selepas itu kisahnya disambung lagi di sini dan tajuknya 'Upacara Menghalau Jin dan Syaitan'.

Artikel ini adalah penutup kepada kedua-dua kisah yang dipaparkan melalui kedua-dua link di atas. Setiap yang bermula mesti ada pengakhirannya. Jadi begitulah apa yang telah dilalui oleh adik aku dan keluarganya selama tempoh sepuluh tahun menderita mengalami gangguan-gangguan itu.

Selepas Ustaz Halim selesai melakukan upacara pemulihan rumah dengan membaca ayat-ayat Al Quran, menyuruh kami melakukan azan semasa beliau menabur garam, lada hitam dan menyembur cuka di setiap penjuru rumah dan di pokok semambu tempat tinggal makhluk tersebut maka Ustaz pun memanggil kami lalu berkata:

"Pokok Semambu yang kat depan rumah tu kena tebang cepat sikit, kalau boleh, tebang esok lagi bagus, biar makhluk tu lari terus dan tak ada peluang nak datang balik...tebang tu biar korek dengan akar-akarnya sekali...tapi kalau tak boleh sebab takut rosak pulak jalan kat depan tu...potonglah sehingga kepangkalnya sahaja separas dengan jalan dan lepas tu sembur racun supaya ianya mati...." Itulah pesan Ustaz Halim pada kami semua. Kamipun angguk tanda setuju untuk melakukan apa yang disuruh oleh Ustaz Halim itu.

Upacara itu selesai pada jam 2.30 pagi dan kamipun bersurai. Pada malam itu, aku dan Abang Joe tidur di rumah abang Izhar sebab esok pagi kami nak ke Kulim, Kedah sebab ada majlis pernikahan anak saudara kami Ahmad Faizal di sana.

Walaupun Ustaz Halim suruh kami tebang pokok tu cepat, tapi disebabkan kesuntukan masa dan perlu hari yang sesuai maka selepas dua minggu ianya berlalu barulah pokok Semambu itu ditebang. Adik aku telah mengupah orang untuk menebangnya dengan kos RM200.00. Aku dan Abang Joe yang tidak dapat pulang pada hari tersebut hanya mengikuti perkembangannya dari jauh sahaja dan juga dari gambar-gambar yang dihantar melalui WhatsApp oleh Anak saudaraku Eika.

Setelah beberapa minggu berlalu...

Satu hari, aku melefon adik aku untuk bertanya khabar. Disamping itu aku juga ingin mengetahui akan perkembangan kehidupan mereka samada masih lagi diganggu atau tidak.

Menurut adik aku, selepas pokok Semambu tu dah ditebang, satu pagi beberapa hari selepas itu ketika waktu hampir nak Subuh, anaknya yang sering diganggu sebelum ini ada mendengar bunyi ketukan di tepi dinding bilik tidurnya. Beliau yang terkejut dan terjaga mendengar ketukan itu turut juga mendengar bunyi seakan-akan suara esakan tangis mirip suara gadis yang mendayu-mendayu seperti orang sedih. Anaknya itu yang agak berani cuba meninjau untuk mengetahui dari arah mana suara itu datang. Setelah diamati ia tidak melihat sesiapapun di situ dan ia menganggap itu adalah mainan perasaannya sahaja. Setelah hampir dua minit berlalu maka suara esakan tangis itupun terus hilang dan tidak kedengaran lagi sehingga ke hari ini.

Begitulah pada hari-hari seterusnya yang dilalui mereka. Kini kehidupan mereka kembali tenang dari gangguan Jin dan Syaitan. Bunyi ketukan serta esakan tangis yang didengari itu adalah yang terakhir kalinya.Wallahuaklam....




Saksikan beberapa keping gambar yang sempat dirakam 
semasa kerja-kerja penebangan pokok dilakukan...

Salah seorang pekerja sedang menebang pokok Semambu 
yang dikatakan dihuni oleh makhluk Jin dan Syaitan...

Jika dilihat pada fizikal pokok yang besar ini semua orang 
akan percaya bahawa pokok yang besar macam inilah tempat 
yang Jin paling suka tinggal tambah pula jika ia dipuja oleh tuan rumah sebelum ini...




Abang Mie iaitu biras adik aku turut membantu 
dalam kerja-kerja penebangan pokok ini...

Pokok yang telah ditebang akan diangkut dan dibuang 
dengan menggunakan motosikal roda tiga... 




Seperti saranan Ustaz Halim bahawa pokok ini mesti ditebang 
hingga kepangkalnya dan tunggulnya hendaklah diracun supaya ia mati...


Pokok yang telah tumbang digergaji supaya ia senang diangkut untuk dibuang...




No comments:

Post a Comment