Saturday, January 16, 2016

LAWATAN KERJA KE KAWASAN KUBANG KENYENG, KEDAH...

FELCRA Berhad Kawasan Kubang Kenyeng mempunyai 4 projek di mana 2 di antaranya projek Kubang Kenyeng 1 berkeluasan 141.15 hektar dan Kubang Kenyeng 2 berkeluasan 53.31 hektar daripada luas keseluruhan kawasan seluas 302.16 hektar.

Pokok-pokok getah yang terdapat di projek Kubang Kenyeng 1 telahpun berumur 24 tahun manakala pokok-pokok getah yang terdapat di projek Kubang Kenyeng 2 berumur 17 tahun. Topografi bagi kedua-dua projek ini adalah rata dan terdapat sebatang anak sungai yang merentasi kawasan projek Kubang Kenyeng 1. Infrastruktur jalan dan perparitan berada di dalam keadaan yang baik. 

Projek Kubang Kenyeng 1 dan 2 telah mendapat kelulusan Mesyuarat  untuk Program Tanam Semula getah ke getah. Kerja-kerja pembelian/pengeluaran kayu getah masih belum dibuat tawaran kontrak secara pemberian terus kepada Anak Syarikat Felcra Berhad. 

Walaupun keputusan Mesyuarat telah memutuskan supaya Program Tanam Semula dari getah ke getah telah dibuat, semua para peserta bagi kedua-dua projek tersebut yang berjumlah seramai 77 orang tidak bersetuju dengan tanaman getah yang hendak dilaksanakan tetapi sebaliknya mereka berkehendakkan supaya ianya ditukar kepada tanaman sawit.

Alasan yang dikemukakan dan faktor yang mempengaruhi mereka hendak menukar tanaman tersebut di antaranya ialah untuk mengurangkan risiko kecurian hasil, keperluan tenaga kerja yang sedikit disamping dapat menjimatkan kos berbanding getah. Selain itu pengutipan hasil juga tidak dipengaruhi oleh faktor cuaca dan sebagainya. Satu lagi alasan yang dikemukakan secara lisan ialah mereka melihat kebun dan pokok sawit milik pekebun kecil persendirian bersebelahan projek mereka tumbuh di dalam keadaan yang baik dan telahpun mengeluarkan hasil.   

Oleh itu kesemua mereka telah melahirkan kesepakatan dengan menandatangani satu surat persetujuan untuk penanaman semula dari getah kepada kelapa sawit. Surat persetujuan tersebut telah diserahkan kepada Pengurus Kawasan untuk dipanjangkan ke Ibu Pejabat.  

Bagi memberikan gambaran yang lebih jelas, satu lawatan kerja telah dibuat ke projek tersebut pada Khamis 14 Jan 2016 jam 10 pagi yang melibatkan pegawai ladang dari Ibu Pejabat iaitu Tn. Hj. Maruan b. Kadis dan En. Faiz b. Muhijan. Pegawai dari pejabat PBW Utara, En. Mohd Zaiful Anuar b. Zulkifli dan En. Zumaini b.Mohd Yasim.  Pegawai dari Lembaga Getah Malaysia (LGM) iaitu En. Samsusah Mohd Tan dan Pn. Nur Atrah turut serta dalam lawatan ini untuk memberikan cadangan dan nasihat berhubung dengan permintaan peserta yang inginkan pertukaran tanaman dari getah ke sawit.

Pengurus Kawasan Kubang Kenyeng iaitu En. Othman b. Ismail bersama pengurus projeknya telah mengiringi lawatan ini bagi meninjau kedua-dua projek tersebut. 

Hasil dari tinjauan yang dibuat, terdapat beberapa perkara yang ditemui dan perlu diberi perhatian. Cadangan serta pengesyuran akan dikemukakan ke Pengurusan Tertinggi untuk diteliti secara lebih terperinci sebelum sebarang keputusan dibuat.  

Sign board Kawasan Kubang Kenyeng, Kedah... 

Pengurus Kawasan, En. Othman Ismail sedang
memberikan penerangan kepada pegawai-pegawai pelawat di biliknya...

Dari kiri : Pn. Atrah, En. Samsusah dari LGM, En. Zumaini,
En. Zaiful Anuar, dari PBW Utara dan
En. Rosli Bakar, 5P Kanan Kawasan K. Kenyeng...



Pokok getah di projek Kebang Kenyeng 1 yang telah berusia 20 tahun dan perlu
ditebang untuk program tanam semula...

Berhampiran projek ini terdapat ladang ternakan ayam yang
menyebabkan kawasan pejabat dan warung berhampiran dipenuhi lalat...






1 comment:

  1. PENGKHIDMATAN PAKET TOUR DAN SEWA KENDERAAN UNTUK LAWATAN YANG BERBALOI DENGAN FAMILY KAT INDONESIA.

    Assalamualaikum Tuan/Puan.


    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Padang dan Bukittinggi, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami menyediakan PAKET TOUR UNTUK PADANG dan BUKITTINGGI, BANDA ACEH, MEDAN, JAKARTA dan BANDUNG, JOGJAKARTA, SURABAYA, BALI MUSLIM TOUR, dan LOMBOK.

    Dan kami juga mempunyai PENGKHIDMATAN KENDERAAN SAHAJA dengan harga yang sangat berpatutan untuk PADANG dan BUKITTINGGI, ACEH, MEDAN, JAKARTA dan BANDUNG dengan driver yang mesra, educated, baik hati, sopan, suka menolong dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pengkhidmatan pada pelancong dari Malaysia.

    Kami berusaha menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna dengan famili dan rakan-rakan di masa percutiannya.

    Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com
    Blog : http://kitaholidays.blogspot.co.id/
    FB :https://www.facebook.com/riko.kitaholidays


    Wassalam


    ReplyDelete