Sunday, August 29, 2010

DOA YANG MUSTAHIL

Selepas lama menunggu, akhirnya bas yang kami nanti-nantikan sampai. Saya segera mengambil tempat duduk di dalam bas berkenaan. Destinasi kami ialah Tan’im untuk melakukan umrah.


Sambil merehatkan badan di kerusi, saya menyapa seorang lelaki yang duduk di kerusi sebelah saya. Usianya dalam lingkungan 50-an, berwajah lembut, tetapi dari cara perawakkannya yang bersopan santun, dia kelihatan seperti berasal dari kawasan pedalaman.


“Apa khabar,” kata saya.


“Baik pak. Bapak pula bagaimana?” jawabnya dalam loghat Indonesia.


Daripada perkenalan itu, lelaki berkenaan memberitahu bahawa namanya Hardjo dan berasal dari sebuah kampung di Jawa Timur, Indonesia. Hardjo datang bersama isterinya dan ini merupakan kali pertama mereka menjejakkan kaki ke tanah suci. Kerana itulah dari tadi saya lihat mereka berdua kerap tersenyum dan ketawa sambil tidak sudah-sudah melihat pemandangan di kiri dan kanan jalan.


Kami terus berbual dan menceritakan serba sedikit latar belakang masing-masing. Menurut Hardjo, beliau bekas tentera dan tinggal di sebuah kampung yang jauh di pedalaman, justeru itu dia cuma bekerja kampung dengan upah yang cukup-cukup untuk menampung mereka anak-beranak.


“Kalau wang cukup-cukup saja, macam mana awak boleh pergi haji? Bukan seorang, tapi berdua pula,” kata saya. Memanglah jika difikir secara logik, mana mungkin seorang yang bekerja kampung boleh pergi bersama isterinya untuk menunaikan haji. Sedangkan orang bergaji empat angka pun belum tentu mempunyai wang simpanan sebanyak itu, inikan pula yang bekerja secukup makan.


Apabila diajukan soalan itu, Hardjo tersenyum sahaja. Dia merenung saya. Kemudian ke arah isterinya yang saya lihat juga sedang tersenyum. Mereka tidak bercakap sepatahpun. Reaksi mereka itu menyebabkan naluri ingin tahu saya kian membuak.


“Beritahulah kepada saya. Kita kini menjadi tetamu Allah, saya rasa tak ada apa yang hendak disembunyikan. Tambahan pula tentang perkara-perkara yang baik,” kata saya.


Sambil tersenyum dia berkata, “Ustaz…kalau saya beritahu mungkin ustaz tak percaya.”


“Ceritakan saja,” balas saya.


“Kalau boleh memang saya tak mahu ceritakan, tapi sebab ustaz hendak tahu sangat…bolehlah. Tapi janganlah pula lepas itu ustaz kata saya riak,” katanya.


Hardjo memulakan ceritanya. Menurut lelaki itu, selepas bersara daripada tentera, ketika usia pertengahan 50-an, dia pulang ke kampungnya. Dengan tenaga yang masih ada, dia mengerjakan tanah kebunnya yang sekangkang kera.


Disamping itu Hardjo juga menjadi penjaga surau di kampungnya. Jika di sini di panggil tok siak. Bagaimanapun, tidak seperti di Malaysia. Hardjo tidak dibayar upah mahupun elaun bagi kerja-kerja yang dilakukannya itu.


“Tidak mengapa. Saya pun lakukannya dengan ikhlas., bukan kerana wang. Saya sayangkan agama saya,” kata Hardjo apabila saya bertanya tentang perkara itu. Saya terus tekun mendengar ceritanya.


Hardjo menyambung. Katanya setiap hari, dia akan pergi ke surau berkenaan untuk membersihkan sampah dan habuk, membuka pintu yang berkunci dan mengunci pintu dan tingkap yang ditinggalkan jemaah, menyusun kitab suci al-Quran, surah Yassin serta buku-buku dan sebagainya. Jika ada rumput dan lalang yang tumbuh liar dia juga akan segera memotongnya.


Itulah yang dilakukannya sejak beberapa tahun iaitu semenjak bersara daripada tentera. Dalam tempoh itu Hardjo tidak pernah mengeluh kerana tidak dibayar upah. Malah Hardjo berasa semakin seronok kerana saban hari dia merasakan keimanannya bertambah tebal. Biarpun mempunyai asas agama yang baik, pernah belajar di pesantren dan rajin beribadah tapi dengan menjadi penjaga surau, kata Hardjo, ia dapat mengukuhkan lagi ketakwaannya kepada Allah.


Namun demikian, tambah Hardjo, ada suatu perkara yang amat dia sensitif. Berita penduduk kampung hendak berangkat menunaikan haji atau umrah. Apabila terdengar sahaja ada orang yang hendak ke Mekah, hatinya serta merta menjadi amat gelisah, sayu dan sebak.


“Saya sering menangis apabila terdengar berita seperti itu kerana saya begitu kepingin untuk ke sana. Itulah doa saya setiap kali lepas sembahyang, dari bujang hinggalah sampai beranak-pinak. Tapi dengan pendapatan saya yang cuma secukup makan, saya tahu tidak mungkin hasrat saya itu akan terkabul,” katanya lagi.


Menyedari kesempitan hidupnya itu, setiap kali ada orang kampungnya hendak berangkat ke Mekah, Hardjo akan segera menemui mereka. Sebaik bertemu mereka, Hardjo akan menangis memohon ampun dan maaf atas kesilapan yang mungkin telah dilakukannya.


Selain itu dia meminta mereka supaya berdoa di hadapan Kaabah dan memohon kepada Allah agar melimpahkan rezeki kepadanya hingga dapat ke Mekah juga. Bagi hardjo, cuma itulah saja yang mampu dilakukannya kerana sehingga meninggal dunia pun dia tidak akan mampu mengumpul wang untuk ke Mekah.


“Kerana kemiskinan, itulah saja yang dapat saya lakukan. Balik dari rumah mereka, saya terus juga bermohon kepada Allah supaya suatu hari nanti menjemput saya pula menjadi tretamunya,” tambahnya.


“Malah kalau ada orang di kampung lain yang hendak ke Mekah, saya juga akan menemui mereka. Tak kira walau jauh macam manapun, saya pasti akan ke rumah mereka. Saya bukan hendak makan kenduri, tapi cukuplah kalau dapat sampaikan pesan supaya apabila tiba di Mekah nanti mereka mendoakan saya juga akan dapat ke Tanah Suci. Itu saja.”


Itulah satu-satunya cita-cita Hardjo. Biarpun bertahun-tahun berdoa, hajatnya itu masih tidak tercapai. Namun Hardjo tetap tidak berputus asa.


Allah Maha Mengetahui. Ketika sibuk menjaga surau berkenaan, tanpa dia sedari, rupa-rupanya ada seorang hartawan yang tertarik dengan keikhlasan dirinya itu. Beberapa kali hartawan itu singgah bersembahyang di surau berkenaan. Setiap kali kesana, dia pasti melihat Hardjo sedang sibuk beribadah dan menjaga surau. Bagaimanapun mereka tidak berbual panjang.


Suatu hari hartawan itu datang lagi ke surau itu dengan kereta mewahnya. Selepas bersolat, dia memanggil Hardjo. Dari situ mereka mengenali antara satu sama lain. Bermula dari situlah, hartawan berkenaan bertanya kepada Hardjo tentang kerjanya menjaga surau itu.


Lantas saya katakan bahawa sejak bertahun-tahun saya menjaga surau itu saya tidak dibayar walau sesen pun upah, tapi saya lakukan dengan ikhlas,” katanya lagi.


Hartawan tersebut termenung. Dia seolah-olah tidak percaya dengan apa yang di ceritakan oleh Hardjo kerana sepanjang hidupnya, belum pernah dia mendengar seorang yang miskin tetapi sanggup melakukan kerja tanpa mendapat upah.


“Sudah ke Mekah?” tanya hartawan itu lagi.


“Waduh…sudah tentu belum. Saya memang kepingin benar untuk kesana.” Kata Hardjo lalu memberitahu dengan jujur berhubung cita-citanya itu; tentang doanya sejak bujang hinggalah sekarang, tentang kesanggupannya menemui orang yang hendak ke Mekah walau jauh sekalipun mereka tinggal dan tentang doanya setiap kali selesai bersolat.


Hartawan itu termenung dan mengangguk-angguk perlahan. Selepas berborak panjang, hartawan itu meminta diri dan Hardjo pula pulang ke rumahnya. Bagaimanapun, beberapa hari kemudian hartawan itu datang semula ke surau berkenaan. Dipanggilnya Hardjo dan mereka duduk di satu sudut.


“Hardjo, kamu kepingin benar ke mekah. Betul tak?” soalnya.


“Ya pak,” jawab Hardjo ikhlas.


“Kalau begitu, ambil wang ini dan bawalah isteri kamu ke Mekah. Ambillah, ikhlas daripada saya,” kata hartawan itu sambil menghulurkan sekepuk wang.


Apabila mendengar kata hartawan itu, Hardjo terpaku seolah-olah tidak percaya. Dia rasa macam bermimpi. Tidak pernah saya menduga bahawa doa saya sejak bertahun-tahun lamanya itu dikabulkan Allah dengan cara sedemikian…terlalu mudah. Saya betul-betul terkejut.


“Sebelum orang kaya itu meninggalkan surau, kami berpelukan. Saya menangis dan mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepadanya. Jawab orang kaya itu, ia adalah rezeki Allah untuk saya dan isteri. Dengan wang itulah saya sampai ke sini dan kita berkenalan.” Kata Hardjo sambil tersenyum. Begitu juga dengan isterinya.


Saya termenung mendengar ceritanya itu. Dalam hati saya berkata, itulah balasan keikhlasan, kesabaran dan ketakwaaan kita kepada Allah. Dengan bekalan itulah sesuatu yang mustahil boleh berlaku. Saya juga bersyukur kerana ada hartawan yang sebegitu pemurah, yang tahu hak orang miskin terhadap sebahagian daripada hartanya.


Bas terus bertolak hingga kami sampai ke Tan’im. Di sana kami melakukan umrah sebelum kembali ke Mekah dengan bas yang sama. Hingga di situ sahaja perkenalan kami. Kami berpisah ke tempat penginapan masing-masing, tetapi cerita Hardjo itu memberi iktibar yang amat mendalam di hati saya.


Daripada Ibnu Abbas, katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda:


Aku melihat ke syurga, maka kelihatan olehku kebanyakan penghuninya ialah orang miskin. Dan aku lihat pula ke neraka, maka kelihatan olehku kebanyakan penghuninya ialah wanita.


Daripada Abu Hurairah, katanya Rasulullah s.a.w. bersabda:


Allah sentiasa memperkenankan doa seorang hamba selama doa itu tidak mengandungi dosa, atau memutus silaturrahim dan selama tidak minta cepat-cepat diperkenankan.” Lalu ditanya orang,” Apa maksudnya minta cepat-cepat?” jawab baginda ”umpamanya seorang berkata dalam doanya,” Aku telah mendoakan. Aku telah mendoa tapi aku belum melihat doaku diperkenankan. Lalu dia putus asa dan berhenti berdoa.


Diceritakan oleh:

Ustaz Mohamad Din Yusoh

Dari Utas Travel & Tours Sdn. Bhd.

Di petik dari buku koleksi cerita misteri

Manusia Aneh di Tanah Suci

Sunday, August 22, 2010

DI MANA EMAK?

Pagi itu, selepas para jemaah umrah yang kami bawa menziarahi di Masjid Nabawi, Madinah, seorang daripada mereka tergesa-gesa datang menemui saya. Wajahnya cemas. Peluh memercik di dahi dan badannya. Ketika itu pukul 9 pagi dan pada bulan Ramadan.

“Tuan haji, emak saya hilang. Lepas ziarah makam nabi, terus tak jumpa lagi,” katanya. Lelaki tersebut seorang ahli perniagaan yang berjaya dan kerap menunaikan haji dan umrah. Dua kali saya membawa jemaah mengerjakan umrah, dua kali itulah dia menyertai kami. Bagaimanapun, pada tahun itu dia membawa ibu dan beberapa orang lagi ahli keluarganya. Walaubagaimanapun, keadaan ibunya yang agak uzur, dia terpaksa berjalan dengan bantuan tongkat.

“Tolonglah kami cari emak saya tuan haji,” katanya lagi. Dengan bantuan keluarganya dan beberapa kakitangan syarikat, kami mencari wanita tersebut di sekeliling Masjid Nabi. Setiap inci ruang masjid berkenaan kami teliti, begitu juga di celah-celah orang ramai yang menziarahinya, tapi tidak juga berjumpa.

Letih mencarinya, kami berehat sebentar. Kemudian mencari lagi hinggalah waktu zuhur. Bagaimanapun, kerana kami lelaki, kami tidak dapat mencari wanita itu di ruang sembahyang jemaah wanita. Jadi kami menunggunya di luar pintu jemaah wanita keluar. Tetapi hinggalah habis jemaah wanita keluar, ibu sahabat saya tadi tidak juga kelihatan. Lantas kami mencarinya di sekeliling masjid pun tidak ketemui.

Begitulah yang berlaku hinggalah asar menjelang. Ketika itu letihnya kami cuma Allah sahaja yang tahu. Entah berapa kali telah kami kelilingi masjid itu, dan entah berapa banyak peluh yang telah keluar, namun wanita berkenaan tetap tidak dijumpai. Kaki dan seluruh badan rasa amat lenguh. Tambahan pula ketika itu kami semua berpuasa.

Kerana tidak tahu apa lagi yang harus di buat, saya berjumpa dengan Haji Nasron, ketua mutawif syarikat di tanah suci. Beliau telah berpuluh tahun menetap di Makkah, banyak pengalaman dan telah mengendalikan pelbagai masalah.

“Walau apapun terjadi, engkau kena cari dia Mid. Engkau yang bawa dia. Itu tanggungjawab kau,” kata Haji Nasron. Benar, memang itu tanggungjawab saya.

Saya mencari pula dibalai polis kalau-kalau nama wanita itu tersenarai dalam laporan orang hilang yang telah dijumpai. Tapi tiada. Saya bergegas ke hospital kerana ada yang mengatakan ternampak seorang wanita diusung dan dibawa ke hospital. Tapi rupa-rupanya bukan wanita itu yang dimasukkan ke hospital, orang lain.

Maghrib menjelang dan saya berehat sebentar untuk berbuka puasa dan sembahyang. Badan sudah terlalu letih. Tapi selepas itu saya pusing lagi masjid tersebut sebanyak empat kali hinggalah sampai selesai sembahyang tarawikh. Lebih kurang pukul 11 malam. Ketika itu timbul rasa putus asa di hati saya.

“Tak tau dah nak buat macam mana lagi. Semua tempat saya dah cari,” kata saya kepada anak-anak wanita itu. Mereka menangis, sedih kerana ibu mereka uzur. Jika dia hilang, tentulah lebih teruk jadinya. Membuat ibadah dan sembahyang pun tidak khusyuk lagi kerana fikiran mereka sentiasa teringatkan ibu.

Saya juga termenung. Sambil itu mengelap muka dan badan yang dibasahi peluh. Dalam kekalutan itu, doa Nabi Adam berwasilahkan Nabi Muhammad s.a.w tiba-tiba terlintas di fikiran saya. “Kenapalah aku tidak berdoa seperti yang Nabi Adam buat. Sedangkan dia nabi pun berdoa, inikan pula aku yang cuma hamba Allah biasa, “ kata hati saya.

Tidak semena-mena timbul rasa yakin dalam diri saya bahawa tidak lama lagi saya akan menemui wanita tersebut. Lantas saya ambil wuduk dan terus memasuki masjid melalui pintu Babussalam yang sebelum itu ditutup.

Di makam Nabi, saya membaca doa berkenaan dan dengan hati ikhlas saya bermohon kepada Allah supaya menemukan kami dengan wanita itu. “Ya Allah, temukanlah aku dengan jemaah aku itu sebab hamba-Mu ini sudah tidak terdaya lagi hendak mencarinya. Hamba-Mu ini telah terlalu penat,” demikian antara lain doa saya ketika itu.

Selepas sembahyang sunat, saya keluar dari Babussalam menuju ke ruang berhampiran makam Rasulullah di luar masjid. Tiba di sana, saya terpandang seorang wanita bertongkat sedang duduk di lantai seorang diri.

“Masya-Allah, mak cik!,” kata saya separuh menjerit. “Sudah lamakah mak cik tunggu kami?” Tanya saya. “Sejak pagi lagilah,” katanya perlahan. “Setiap kali lepas sembahyang mak cik duduk sini, tunggu kamu semua tapi tak ada seorang pun yang datang cari mak cik. Penat sungguh dah mak cik ni menunggu. Kenapa tinggalkan mak cik seorang diri?”

Jawapannya itu menyebabkan saya terpegun. Pertama, begitu cepat makbulnya doa yang saya pohonkan kepada Allah. Lebih 12 jam kami mencari, tapi cuma beberapa minit selepas berdoa, terus Allah pertemukan saya dengan wanita itu.

Kedua, jawapan wanita itu menimbulkan pelbagai tanda tanya kepada kami. Sejak pagi lagi kami mencarinya, dan entah berapa kali kami lalu ditempat dia menunggu, tapi langsung tidak terpandang dirinya. Bagi saya jika mengikut logik akal, adalah mustahil kami tidak melihatnya duduk di situ sedangkan kami melalui tempat itu mungkin lebih 10 kali, terutamanya selepas sembahyang.

Saya bawa wanita itu balik ke penginapannya. Tiba di sana mereka sekeluarga berpeluk-pelukan dan menangis teresak-esak. Begitu juga saya. Bermacam-macam timbul di fikiran saya, terutamanya tentang wajarnya kita tidak melupakan Rasulullah.

Wahai anak-anakku, pergilah kamu, maka carilah berita tentang Yusuf dan saudaranya dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah; kerana sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.

Surah Yusuf 13 : 87

Daripada Ibnu Abbas r.a katanya:

Bahawasanya Nabi s.a.w berdoa ketika susah: Laailaaha illalalahul’azhimul halim, laa ilaha illallahul rabbul ‘arsyil ‘azhim, laailaaha illallahu rabbussamaawaati wa rabbul ardhi, wa rabbul ‘arsyil karim (Tidak ada tuhan selain Allah yang Maha Agung lagi Maha Penyantun. Tidak ada Tuhan selain Tuhan Arasy yang agung. Tidak ada Tuhan selain Allah, Tuhan langit dan bumi dan Tuhan Arasy yang mulia.

Diceritakan oleh :

Haji Abdul Hamid Mohamad
KSB Travel and Tours Sdn. Bhd.

Dipetik dari Buku Koleksi Cerita Misteri
Manusia Aneh Di Tanah Suci.

SIAPA LELAKI ITU?

Panggilan telefon yang saya terima suatu hari dalam tahun 1993 benar-benar mengejutkan. Panggilan itu adalah daripada ibu angkat saya.


“Nal,” katanya, “nak pergi haji tak?”


“Tentulah nak,“ jawab saya.


“Kalau macam tu, Nal ikut mak cik…jadi mahram mak cik,” katanya


“Mana saya ada duit mak cik,” jawab saya.


“Jangan risau, tambang….semua mak cik tanggung,” katanya.


Pelawaan seperti itu saya terima dengan hati gembira. Siapa yang tidak mahu ke Makkah? Semua orang berhajat ke sana dan bagi saya, tentu sayalah antara orang yang paling bertuah kerana tidak perlu mengeluarkan wang untuk kesana. Segala-galanya akan ditanggung oleh ibu angkat saya itu. Kerana tuah itu, saya mahu melakukan haji ifrad, iaitu haji yang paling berat untuk dilakukan. Apatah lagi bagi orang yang pertama kali menjejakkan kaki ke Makkah.


Saya telah lama mengenali ibu angkat saya itu kerana dia adalah ibu kepada sahabat baik saya semasa kami sama-sama menuntut dahulu. Kerana dia kerap melawat anaknya , maka hubungan kami kian akrab hingga lama kelamaan saya menganggapnya tidak ubah seperti ibu saya sendiri. Tambahan pula dengan sifatnya yang warak dan berhemah tinggi.


Ibu angkat saya itu merupakan seorang ahli perniagaan yang berjaya. Jadi untuk menanggung perbelanjaan saya apalah sangat berbanding dengan pendapatannya.


Selain untuk beribadah, tujuan ibu angkat saya ingin ke Makkah adalah juga untuk memohon kepada Allah supaya memberikannya petunjuk bagaimana dapat dileraikan masalah tanah yang sedang dihadapinya. Tanah tersebut yang terletak di selatan tanah air, kata ibu angkat saya, akan dijadikan tapak bagi meluaskan lagi perniagaannya.


Dalam keseronokan itu saya bertanya kepada ibu angkat saya itu, “Bila saya nak bertolajk ke sana?”


“Esok. Buat urusan visa dan berkemas cepat. Tapi mak cik ke London dulu, Nal pula pergi ke Istanbul. Tunggu mak cik di sana. Nanti mak cik datang,” jawabnya menyebabkan saya tambah terkejut. Bolehkan saya selesaikan dalam masa yang suntuk?.


Pelawaan ibu angkat saya itu saya maklumkan kepada emak. “Saya muda lagi, tengah kuat, saya nak buat haji ifrad,” kata saya kepada emak. Emak mengangguk tanda setuju.


Alhamdulillah, walaupun waktu terlalu singkat, urusan saya untuk ke Makkah tidak menghadapi apa-apa masalah kerana ibu angkat saya mempunyai ramai kenalan di kedutaan Arab Saudi. Dengan bantuan kenalannya itu urusan pemergian saya ke Istanbul dan kemudiannya menunaikan haji dapat diselesaikan dengan mudah.


Bagaimanapun, pemergian saya bolehlah dikelaskan atas urusan peribadi kerana saya tidak termasuk dalam kuota haji Malaysia. Malah suntikan vaksin meningitis juga tidak sempat diambil.


Kerana pergi tanpa persiapan mental dan kursus, ia menyebabkan jiwa saya menjadi tidak tenteram. Gelisah, bimbang dan takut datang silih berganti. “Bolehkah aku buat ni?” Macam mana kalau ada masalah nanti?” Macam-macam persoalan timbul dalam kepala saya kerana mengerjakan haji ifrad bukanlah mudah. Tambahan pula belum pernah menjejakkan kaki ke tanah suci.


Lebih memberatkan lagi masalah ialah keupayaan saya membaca jawi agak lemah. Untuk itu segala doa yang ditulis dalam buku panduan haji dalam tulisan jawi telah saya rumikan. Bagi saya, biarlah tidak tepat tajwidnya asalkan bunyinya betul.


Malam itu saya meminta ibu mengajarkan cara mengikat ihram dan cara-cara mengerjakan haji. Keesokannya saya dan ibu angkat saya itu ke Lapangan Terbang Antarabangsa Subang.


Di sepanjang perjalanan dari Malaysia ke Istanbul yang memakan masa hampir 10 jam itu saya habiskan masa dengan membaca buku panduan menunaikan haji. Sehelai demi sehelai saya selak, namun malangnya tiada satu pun yang masuk ke hati saya.


Disebabkan hati saya yang gundah, saya tidak dapat menumpukan perhatian sepenuhnya kepada buku yang dibaca itu. Akibatnya tidak ada satu ayat ayat doa pun, apatah lagi cara-cara mengerjakan haji yang dapat saya ingati. Peluh mula timbul setitis demi setitis di dahi. Saya semakin tidak senang duduk.


Saya mengeluh seorang diri. “Kenapalah aku pergi tanpa buat persediaan. Inilah jadinya,” kesal saya seorang diri. Tapi semuanya sudah terlambat. Masa tidak boleh diputar kebelakang lagi.


Selepas merehatkan fikiran, saya membaca lagi buku panduan berkenaan, namun seperti tadi, tidak ada satu pun yang berjaya saya hafal dan fahami. Fikiran saya benar-benar buntu. Sampailah ke lapangan terbang Istanbul, yang saya dapat hanyalah penat dan bimbang.


Di dalam hotel, saya membaca lagi buku panduan berkenaan sehinggalah ke waktu malam. Selepas makan dan sembahyang Isyak, saya terus juga mentelaah. Tapi seperti tadi, saya tetap gagal mengingatinya. Bilik berhawa dingin saya rasakan seperti panas membara. Tiba-tiba pintu bilik diketuk.


“Encik. Ini ada faks untuk encik,” kata pekerja hotel. Saya ambil dan terus membacanya. Ia dikirimkan oleh ibu angkat saya dari London.


“Zainal, mak cik minta maaf sebab mak cik tak dapat tunaikan haji dengan Zainal. Mak Cik ada masalah besar yang tak dapat diselesaikan segera. Zainal pergilah seorang. Mak cik doakan Zainal selamat dan dapat haji mabrur. Duit RM5,000 tu ambillah sebagai belanja. Mak cik halalkan.”

Serta-merta lutut saya berasa lemah. Ketika itu fikiran saya benar-benar kosong. Tidak tahu apa yang perlu dibuat kerana mengikut perancangan segala makan minum, tempat tinggal dan urusan-urusan lainnya akan diselesaikan oleh ibu angkat saya. Tapi dengan ketiadaannya di mana saya hendak menginap? Dimana saya hendak makan? Kalau terjadi apa-apa masalah, kepada siapa saya hendak minta bantuan?.


Badan saya menggeletar. Fikiran yang buntu bertambah buntu. Bagai hendak menitis air mata saya memikirkannya. Malam itu saya tidak dapat melelapkan mata. Saya benar-benar bimbang untuk menghadapi hari esok dan hari-hari seterusnya. Keesokan harinya saya memakai ihram dan dengan tubuh kurang selesa akibat kurang tidur, saya bertolak ke lapangan terbang Istanbul.


Semasa menunggu dipanggil untuk menaiki pesawat, saya duduk di kerusi. Buku panduan haji saya keluarkan dan membacanya. Saya cuba tenangkan fikiran dan perasaan. Sehelai demi sehelai saya belek tetapi tetap juga gagal mengingati setiap ayat yang tercatat dalam buku itu. Malah doa semasa tawaf, labbaikalla hummalabaik labbaikalla syari kala kalabbaik…pun gagal saya mengingatinya.


Saya menangis sendirian. Air mata meleleh di pipi memikirkan mengapakah begitu sekali nasib saya. Adakah ini balasan Allah terhadap diri saya yang sebelum ini kerap melupakan-Nya menyebabkan pada saat-saat hendak mengerjakan haji, fikiran saya dilupakan-Nya pula daripada mengingati setiap ayat yang dibaca.


Bertambah kesal lagi saya kerana ketika hendak menjadi tetamu Allah itu pun saya tidak membuat persediaan. Terfikir di ingatan, mengapalah tidak saya tolak saja pelawaan ibu angkat saya itu dan pergi pada tahun-tahun berikutnya, dengan persiapan rapi. Namun semuanya sudah terlambat. Saya kesat air yang menitis di kelopak mata.


“Assalamualaikum. Kenapa saudara menangis?” sapa seorang lelaki dengan bahasa Inggeris yang tidak lancar. Lelaki itu yang kelihatannya berbangsa Turki kemudian duduk di sebelah saya. Usianya di pertengahan 60-an, memakai ihram, berkopiah dan tangannya memegang tasbih.


Sambil menahan sebak, saya menerangkan segala masalah yang saya hadapi, terutamanya kegagalan mengingati cara-cara mengerjakan haji.


“Saudara jangan risau. Senang saja. Ingatlah, saudara adalah orang yang diundang Allah akan menjadi tetamu Allah. Biar saya terangkan satu per satu. Kita mulakan sekarang. Okey, beritahu saya apa yang saudara tak faham?” katanya sambil tersenyum. Wajahnya yang lembut dan bercahaya serta suaranya yang tenang dan teratur memberikan sedikit keyakinan kepada saya.


“Saya tak tahu apa hendak ditanya sebab saya tidak tahu apa-apa pun daripada apa yang telah saya baca.” Jawab saya berterus terang.


Lantas lelaki berkenaan menerangkan kepada saya langkah-langkah yang perlu saya buat, bermula dari hari pertama sampai ke Jeddah sehinggalah selesai haji. Semuanya diterangkan secara tertib dan saya mencatatkannya dalam buku.


Ketenangan yang dipamerkan oleh lelaki berkenaan membolehkan saya dapat menghafal serta mengingati setiap butiran itu dengan jelas. Perasaan gundah dan gementar juga lenyap begitu saja.


“Baiklah. Cuba saudara terangkan balik kepada saya apa yang saya ajarkan tadi,’ katanya. Saya mengulanginya semula termasuk doa-doa yang gagal saya ingati sebelum itu. Selesai saya menjelaskannya lelaki itu tersenyum lebar.


“Jangan risau. Saudara boleh lakukannya,” katanya sambil menepuk bahu saya. “Adakah saudara akan tunaikan haji dengan saya,” saya bertanya. “Ya. Kita kan akan naik pesawat yang sama,” jawab lelaki tersebut. Saya mengucap syukur. Kemudian dia berkata lagi “Yakinlah, Insya-Allah saudara boleh memimpin orang,”


Waktu berlepas tiba dan pengumuman dibuat mengarahkan kami menaiki pesawat. Itulah satu-satunya pesawat yang ada untuk ke Jeddah pada hari itu. Saya mengangkat beg yang diletakkan di sebelah kerusi. Sambil berpaling ke arah lelaki tersebut semula, saya menghulurkan tangan, “Terima ka…!!” tetapi lelaki berkenaan ghaib!


Saya terpinga-pinga. Baru sebentar tadi saya bercakap dengannya, dia duduk di sebelah saya, kini dia telah pun ghaib! Saya perhatikan sekeliling, mungkin dia berada di kalangan orang lain yang sedang berjalan menuju ke arah pesawat, tapi tidak ada. Saya benar-benar bingung memikirkannya. Tidak mungkin dia terlepas daripada penglihatan saya kerana hanya kami berdua sahaja yang memakai ihram. Saya berjalan menuju pesawat dengan fikiran yang bingung.


Sampai di dalam pesawat, saya segera mencari lagi lelaki tersebut. Bermula dari kerusi paling belakang, saya meninjau satu per satu hinggalah ke kerusi paling hadapan. Pelik, lelaki tersebut tidak saya temui. Memikirkan mungkin lelaki berkenaan berada di dalam surau, saya menjengah ke situ, tapi tidak ada juga. “Mungkin aku terlepas pandang agaknya,” kata saya seorang diri.


Selepas berehat sebentar, saya mencari lelaki berkenaan. Sekali lagi, dari kerusi paling belakang ke kerusi paling hadapan, termasuk tandas dan surau. Tapi seperti tadi, lelaki itu tidak kelihatan. Tidak ada lelaki berpakaian ihram di dalam pesawat itu.


Saya duduk semula di kerusi. Dada saya berdebar kencang. Memang aneh kerana saya amat pasti dia menaiki pesawat yang sama dengan saya kerana seperti saya, dia juga memakai ihram. Juga itulah satu-satunya pesawat yang ada untuk ke Jeddah. Tidak mungkin dia menaiki pesawat lain.


Bagaimanapun saya amat yakin dia memang tiada di dalam pesawat kerana setiap kerusi telah saya perhatikan. Bukan saya tidak kenal wajahnya.Kami berbual hampir sejam, wajahnya yang lembut dan janggut putihnya yang pendek memang saya ingat benar. Saya tenangkan fikiran dan membaca kembali buku panduan haji. Syukur, saya dapat mengingatinya dengan baik.


Sampai di Makkah, Alhamdulillah, saya bertemu dengan jemaah haji dari Malaysia. Dengan merekalah saya meminta bantuan dan penginapan. Tapi dengan kekuasaan-Nya, berlaku lagi satu perkara yang bagi saya amat luarbiasa. Beberapa hari kemudian biarpun baru pertama kali menjejak kaki ke Madinah dan Makkah, entah mengapa saya diminta oleh jemaah-jemaah haji itu untuk menjadi juru tunjuk mereka. Bila sampai di Masjidilharam, saya tunjukkan kepada mereka pintu Babussalam. Selain itu saya turut diminta membaca doa sedangkan mereka mempunyai jurupandunya sendiri.


Di Makkah, saya menyertai lapan lagi jemaah yang berasal dari pelbagai negeri. Dan sekali lagi, saya diminta mengimamkan sembahyang serta mengetuai kumpulan itu untuk mengerjakan ibadah haji.


Kata-kata lelaki yang ditemui di Istanbul, bahawa saya akan memimpin orang, terngiang-ngiang di telinga saya.


Tuhanlah sahaja yang mengetahui segala yang ghaib, maka Dia tidak memberitahu perkara ghaib yang diketahui-Nya kepada sesiapa pun, melainkan kepada mana-mana Rasul yang diredhai-Nya (Untuk mengetahui sebahagian daripada perkara ghaib yang berkaitan dengan tugasnya; apabila Tuhan hendak melakukan yang demikian) maka dia mengadakan di hadapan dan di belakang rasul itu malaikat yang menjaga dan mengawasinya (sehingga perkara ghaib itu selamat sampai kepada yang berkenaan).


Surah al-Jinn: 26-27


“Wahai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang, kerana sesungguhnya Allah menyertai orang yang sabar.”

Surah al-Baqarah: 3 : 153


Diceritakan oleh

Haji Zainal Abd. Ghani

Tadmansori Travel and Tours Sdn. Bhd.

Dipetik dari buku Koleksi Cerita Misteri

Manusia Aneh Di Tanah Suci.

Thursday, August 12, 2010

JANGAN....JANGAN....JANGAN

Jangan TERLALU SUSAH HATI DENGAN URUSAN DUNIA,
Akhirat itu lebih utama dan
hidup di sana lebih lama
dan kekal selamanya

Jangan SENGAJA LEWATKAN SOLAT,
Perbuatan ini Allah tidak suka.
Kalau tertidur lain cerita.

Jangan TIDUR SELEPAS SOLAT SUBUH,
Nanti rezeki mahal
(Kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat).

Jangan MAKAN TANPA MEMBACA BISMILLAH DAN DOA MAKAN,
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.

Jangan KELUAR RUMAH,
Tanpa niat untuk membuat kebaikan.
Takut-takut kita mati dalam perjalanan.

Jangan BIARKAN MATA MELIAR DI PERJALANAN,
Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

Jangan MENANGGUH TAUBAT BILA BERBUAT DOSA,
Kerana mati boleh datang bila-bila masa.

Jangan EGO UNTUK MEMINTA MAAF,
Pada ibu bapa dan sesama manusia
Kalau memang kita bersalah..

Jangan MENGUMPAT SESAMA RAKAN TAULAN,
Nanti rosak persahabatan kita hilang bahagia.

Jangan LUPA BERGANTUNG KEPADA ALLAH
Dalam setiap kerja kita. Nanti kita sombong apabila berjaya.
Kalau gagal kecewa pula.

Jangan BAKHIL UNTUK BERSEDEKAH,
Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.

Jangan BANYAK KETAWA,
Nanti mati jiwa.

Jangan BIASAKAN BERBOHONG,
Kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan
Menghilangkan kasih orang kepada kita.

Jangan SUKA MENGANIAYA MANUSIA ATAU HAIWAN,
Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

Jangan MEMPERTIKAIKAN KENAPA ISLAM ITU BERKATA JANGAN,
Sebab semuanya untuk keselamatan kita.
ALLAH lebih tahu apa yang terbaik
untuk hamba ciptaanNya.

Sunday, August 8, 2010

KUBURKAN JASADKU SATU LIANG LAHAD BERSAMA DEWI KU



Ada dua perkara, segera menarik perhatian orang apabila berbicara tentang Sukarno. Pertama, kehebatannya berpidato. Kedua, sebagai penakluk hati wanita.


Dua kelebihan Sukarno inilah menjadikan beliau terkenal pada zamannya. “Beri aku seribu orang dan dengan mereka aku akan menggerakkan Gunung Semeru. Beri aku sepuluh pemuda yang membara cintanya kepada tanah air dan aku akan menggoncang dunia!”


Begitulah kalimat pernah diucapkan Sukarno yang pernah menjadi Presiden Pertama Indonesia sejak 1945 hingga 1967. Kalimat ini bukan sahaja terkenal di negaranya, Indonesia bahkan di Malaysia, Singapura dan Brunai sampai hari ini.


Sebenarnya, banyak lagi kata-kata keramat Sukarno yang masih diingati oleh pemuja-pemujanya termasuk si penjual ubat ‘kuat’ di Masjid al-Hasanah Bangi, Selangor.


Diceritakan orang, kehebatan Sukarno sehingga sampai ke Mesir. Namanya turut diberi penghormatan oleh pemerintah Mesir ketika itu. Gamal Abdel Nasser mengabadikan sebatang jalan di Cairo dengan nama Ahmed Sukarno.


Pada zamannya, Sukarno dianggap pemidato terbaik di dunia setanding Perdana Menteri Britain, Winston Churchill, Presiden Amerika, John F. Kennedy, pemimpin politik Jerman, Adolf Hitler dan Presiden Mesir, Gamal Abdel Nasser.


Malah sehingga ke hari ini pun belum ada pemimpin Asia yang begitu baik cara penyampaian pidato mereka boleh menandingi kehebatan Sukarno. Sesiapa saja pasti terpaku berjam-jam mendengar pidatonya yang berapi-api!.


Diceritakan orang, Bung Karno pernah berlatih berpidato di hadapan cermin dalam kamar yang gelap dan pengap. Ketika itu Bung Karno dipenjarakan pada zaman penjajahan Belanda. Dalam kamar tidak berjendela itulah siang malam, Bung Karno berpidato berapi-api hanya diterangi api pelita. Walaupun dicemuh dan diejek, Bung Karno tetap berpidato dengan suara lantang bak guruh.


Ada yang mengejeknya: “Hei si Karno, kamu buat apa berpidato depan cermin seperti orang gila saja…” Apa kata Sukarno? Sukarno tidak kisah dituduh berpidato seperti orang gila. Kata Sukarno, biarkan suaranya hanya didengar sang cicak, nyamuk, lipas dan tikus. Biar apa orang hendak kata!


Selepas habis berpidato, Sukarno berkata: “Aku bersiap hendak menjadi orang besar…! Rupanya apa yang dicita-citakan Sukarno menjadi kenyataan apabila dia mengisytiharkan Proklamasi Kemerdekaan 17 Ogos 1947 dan menjadi Presiden Republik Indonesia yang pertama.


Walaupun rakyat mengagumi dan menyayanginya, namun Sukarno memiliki musuhnya tersendiri. Musuh itu bukan orang lain tetapi bekas rakan karibnya sendiri. Dua tahun selepas menjadi Presiden Indonesia, beberapa percubaan bunuh cuba dilakukan Kartosoewirjo, kononnya Bung Karno penghalang pembentukan sebuah Negara Islam Indonesia. Bagaimanapun, kesemua cubaan bunuh itu gagal dan berjaya dipatahkan.


Perlu ditulis di sini bahawa Sukarno seorang yang pemaaf dan tidak berdendam termasuk kepada musuhnya. Sukarno sangat sayang kepada bangsanya. Ini dapat dihidu melalui surat Ratna Sari Dewi kepada Presiden Suharto. Ketika itu Sukarno berada dalam tahanan di Wisma Yaso.


Surat bertarikh 16 April 1970 itu berbunyi: “Tuan Suharto, Bung Karno itu saya tahu benar-benar sangat mencintai Indonesia dan rakyatnya. Sebagai bukti bahawa meskipun ada lawannya yang berkali-kali menteror (cuba membunuh) beliau, beliau pun masih mahu memberikan pengampunan kalau yang bersangkutan itu mahu mengakui kesalahannya.


“Dibanding dengan Bung Karno, maka ternyata di balik senyuman Tuan itu, Tuan mempunyai hati yang kejam, Tuan telah membiarkan rakyat, iaitu orang-orang PKI dibantai. Kalau saya boleh bertanya: Apakah Tuan tidak mampu dan tidak mungkin mencegahnya dan melindungi mereka agar tidak terjadi pertumpahan darah?” tulis Ratna Sari Dewi.


Berbalik kepada kegemaran Sukarno mencintai wanita. Daripada sekian banyak isteri Sukarno (Sembilan orang semuanya), hanya dua orang sahaja yang menemani Bung Karno lewat hari kematiannya iaitu Hartini dan Ratna Sari Dewi. Isteri-isteri lain telah diceraikan.


Dua wanita ini, Hartini dan Ratna Sari Dewi mendapat takhta paling istimewa di hati Bung Karno. Cinta Sukarno terhadap dua wanita ini bak Gunung Semeru. Pada Hartini, Bung Karno berwasiat: “Jika meninggal, makamkan aku di sebelah kubur Hartini!”


Pada Ratna Sari Dewi pula, Bung Karno berwasiat: “Kuburkan jasadku satu liang lahad dengan Sari Dewi.”


Seperti diwawancara majalah Tempo (1999), Hartini menceritakan mengenai kegemaran Sukarno menjurus kepada wanita cantik. “Cintanya kepada wanita yang cantik adalah beban bagi saya. Walaupun saya sudah berusaha menerima dia (Sukarno) sebagaimana adanya, dia sangat mencintai keindahan dalam kecantikan wanita,” beriitahu Hartini, isteri ketiganya.


Kisah percintaan paling popular ditulis sepanjang zaman tentulah antara Sukarno dan Ratna Sari Dewi, seorang gadis cantik yang dipuja-pujanya semasa bertemu di kelab malam Akasaka’s Copacabana, Tokyo pada 16 Jun 1959.


Ratna Sari Dewi seorang geisha yang tiada cacat cela di mata Sukarno. Ketika itu Sari Dewi atau nama asalnya Naoko Namoto, melayani Bung Karno di kelab malam tersebut yang amat terkenal di kalangan tetamu asing. Kecantikan Naoko begitu mempesona, sehingga Sukarno gelisah tatkala bertentang mata. Selepas pertemuan pertama, panahan dewi asmara membuatkan Bung Karno bergelora. Pertemuan seterusnya menyusul di Hotel Imperial, Tokyo tempat Bung karno menginap.


Cinta Bung Karno tidak bertepuk sebelah tangan. Seterusnya Naoko dijemput bertandang ke Bali. Cinta Naoko dan Sukarno semakin mekar dan akhirnya mereka menikah. Jika hendak ditulis kisah Sukarno dengan wanita-wanita yang pernah dicintainya tentulah boleh dijadikan novel untuk dibaca sepanjang zaman.


Seorang penjual ubat ‘kuat’ lelaki di Masjid al-Hasanah di Bangi pernah bertanya kepada jemaah yang mendengar ceramah ubat ‘kuatnya. “Kenapa ratna sari Dewi tidak berkahwin selepas Sukarno meninggal? Siapa boleh jawab?” Soal si penjual ubat.


Jemaah yang asyik mendengar, tertunggu-tunggu jawapan si penjual ubat ‘kuat’ itu. Penjual ubat ‘kuat’ itu menyambung: “Sari Dewi kata tak ada lelaki sehebat Sukarno. Ini yang kita nak. Jangan bila kita pergi kerja, isteri di rumah dikerjakan orang! Minta maaf, saya suka cakap terus terang!”


Itulah cerita Sukarno yang masih diberi nafas baru oleh si penjual ubat di Masjid al-Hasanah, Bangi. Kehebatan Sukarno berjaya menakluk sembilan hati wanita cantik dan muda menjadi senbutan ramai. Walaupun usia Sukarno semakin meningkat, aura cinta serta keinginan menakluk hati wanita muda dan cantik tidak pernah padam.


Ini terbukti, apabila isteri terakhir Sukarno, Heldy Djalar dikahwini ketika berusia 18 tahun, beza 48 tahun dari usia Sukarno. Perkahwinan itu bertahan dua tahun sebelum kejatuhan Sukarno pada tahun 1967 dan dihumbankan dalam tahanan di Wisma Yoso, Jakarta.


Episod cinta Sukarno sentiasa bergelora. Lihatlah deretan isterinya dari Oetari, Inggit Garmasih, Fatmawati, Hartini, Dewi Sukarno, Haryati, Yurike Sanggar dan Kartini Manoppo.


Kartini Manoppo misalnya, bekas pramugari syarikat penerbangan Indonesia, Garuda. Sukarno jatuh cinta pada Kartini apabila melihat potret wajah wanita itu yang dilukis oleh pelukis terkenal Basuki Abdullah. Mereka bernikah pada tahun 1959.


Yurike dikahwini ketika berusia 18 tahun. Fatmawati (20) tahun. Hanya Inggit Garmasih wanita yang tua lebih 15 tahun daripada Sukarno.


Satu tindakan paling berani dilakukan Sukarno ialah apabila secara gentleman meminta izin untuk berkahwin dengan Hartini. Peristiwa itu berlaku selepas dua hari Fatmawati melahirkan Guruh Sukarnoputra. Fatmawati ialah ibu kepada Megawati Sukarnoputri, bekas Presiden Indonesia.


Walaupun peristiwa itu melukakan hati Fatmawati sehingga berpindah ke Jalan Sriwijaya, Jakarta namun wanita itu tetap menghormati Sukarno atas ‘keberaniannya’.


“Terlepas daripada perasaanku, satu hal yang patuit dipuji. Bung Karno tidak hipokrit,” tulis Fatmawati dalam sebuah buku berjudul Catatan Kecil Bersama Bung Karno.


Bak kata Sukarno: “Seorang isteri akan memaaf dan melupakan perbuatan suaminya yang salah, tetapi jika suaminya mempunyai hubungan dengan wanita lain…isterinya mungkin akan memaafkannya tetapi tidak akan pernah melupakannya sehingga akhir hayat...”


Dalam wawancara yang dilakukan Cindy Adams, penulis biografinya , secara terang-terangan Sukarno berkata: “I’m a very physical man, I must have sex everyday!”


Pernah dalam satu wawancara, Sukarno yang mengagumi kecantikan wanita berkata: “Tuhan menciptakan wanita penuh dengan keindahan. Saya fikir setiap lelaki normal senang melihat keindahan yang ada pada diri wanita!”


Pada masa lain pula, Sukarno pernah mengatakan: “Aku menjunjung Nabi Besar. Aku mempelajari ucapan-ucapan baginda dengan teliti. Jadi, moralnya bagiku adalah bukan suatu dosa atau tidak sopan kalau seseorang mengagumi perempuan yang cantik. Dan aku tidak malu bernbuat begitu kerana melakukan itu pada hakikatnya aku memuji Tuhan dan memuji apa yang telah diciptakan-Nya!”


Mastika Mac 2010 (m/s 74-80)