Thursday, October 13, 2011

JIBRIL MENGAJAR ADAM BHG. 2...

Selanjutnya Jibril mengajar Adam bagaimana cara mengadun, kemudian Adam pun mula mengadun. Ketika Adam sedang mengadun, tiba-tiba dia menatap Jibril. Jibril kemudian berkata kepadanya: "Sesudah kamu adun, buatlah roti dulu sebelum kamu memakannya."

Adam bertanya: "Bagaimana caranya?"

Jibril menjawab: "Nyalakanlah api!"

Adam bertanya: "Dari mana aku mendapatkan api wahai Jibril?"

Jibril menjawab: "Kumpulkanlah ranting dan dahan yang kering yang ada di muka bumi."

Adam pun melakukan saranan Jibril, kemudian kembali kepadanya. Jibril mengambil dua ketul batu dan memukulkan salah satunya ke batu yang lain sehingga percikan api pun keluar dan membakar ranting pohon tersebut, maka menyala lah api itu.

Adam pun meletakkan adunan tersebut diatas api untuk dibuat roti, namun ia terbakar oleh api tersebut sehingga dia merasa sakit dan berteriak. Jibril berkata: "Engkau telah melanggar perintah Allah, sehingga api boleh membakarmu, wahai Adam."

Adunan itu telah berubah menjadi roti. Adam kemudian membawanya, sementara butir-butir peluhnya yang berguguran itu hampir memadamkan api. Rasa sakit akibat kelaparan itu hampir membunuhnya dan air matanya bercucuran kerana merasa sangat sedih akibat keluar dari syurga. Pembuatan roti telah selesai dan Jibril pun berkata kepada Adam: "Sekarang, makanlah wahai Adam!"

Adam membawa roti itu untuk Hawa, kemudia mereka pun mula memakannya.

Ketika mereka telah makan, rasa lapar pun hilang. Ketika rasa lapar hilang, mereka teringat akan makanan syurga yang begitu menggiurkan. Kedua-duanya teringat akan perintah Allah kepada mereka agar kedua-duanya tidak memakan buah di pohon terlarang itu. Kedua-duanya teringat saat di mana mereka diusir keluar dari syurga, menangislah mereka dan esak tangis pun menjadi semakin kuat.

Hari-hari penuh kebahagiaan dan kesenangan di dalam syurga pun berakhir. Hari-hari yang keras di alam dunia telahpun bermula. Mereka tidak mungkin kembali ke dalam syurga kecuali setelah mereka mati. Sungguh, waktu yang sangat panjang.

Betapa kerasnya kehidupan di muka bumi jika dibandingkan dengan kehidupan di dalam syurga! Inilah kenyataan dari keadaan Adam dan Hawa. Kedua-duanya terus menerus bekerja dan bersusah payah di alam yang sepi dan sangat luas ini, tanpa ada seorang pun yang membantu atau menolong mereka.

Allah kemudian menurunkan agama dan ajaran kepada Adam. Saat itu Adam berkata: "Hanya aku dan Hawa, tanpa ada orang ketiga yang bersama kami, lalu, untuk siapa lagi agama dan ajaran itu?"

Adam teringat bahawa Allah pernah berjanji kepadanya bahawa keturunannya akan memenuhi muka bumi. Oleh kerana itulah, dia menanti bila dirinya akan mempunyai keturunan.

Hawa kemudian hamil dan Adam pun sangat senang kerana dia akan menjadi seorang ayah. Di lain pihak, Hawa mengalami kesukaran sebagaimana kesukaran yang dialami kaum wanita ketika hamil, iaitu berupa rasa letih dan ngeri. Beberapa kali dia hampir meninggal, dan hal itu terjadi sebelum dia melahirkan janin yang ada di dalam kandungannya. Saat yang dinanti-nanti pun tiba, dimana Hawa melahirkan bayi yang ada di dalam kandungannya. Allah kemudian menganugerahinya seorang putera dan seorang puteri kembar.

Adam menatap kedua buah hatinya, lalu yang lelakinya dinamakan Qabil dan yang perempuannya di namakan Iqlima.

Iqlima adalah seorang wanita yang cantik dan memikat. Siapapun yang memandangnya tidak akan pernah merasa bosan kerana kecantikan wajahnya.

Baru beberapa bulan berlalu, Hawa sudah mengandung benih yang baru dalam rahimnya. Dia pun merasakan getirnya masa hamil lebih dari sekali sampai tiba waktunya melahirkan. Hasil dari kehamilan itu adalah anak kembar juga, lelaki dan perempuan. Yang lelaki dinamakan Habil manakala yang perempuannya dinamakan Labuda.

Keempat-empat orang anak itu membesar menjadi remaja secara bersama-sama dalam bimbingan si ayah, Adam a.s. dan asuhan si bonda yang hangat, Hawa a.s.

Iqlima lebih cantik dan menawan dari Labuda. Namun hal itu tidak membuat Adam menjadi lalai kerana selalu menyintai anak-anaknya tanpa membeza-bezakan antara yang seorang dengan seorang yang lain.

Ketika anak-anak tersebut telah dewasa, mereka pun mula melaksanakan pekerjaannya. Qabil memilih untuk menjadi seorang petani, tugasnya membajak ladang, mengurusnya hingga tumbuh menjadi tanaman dan menuainya, kemudia hasilnya digunakan untuk makanan sekeluarga.

Sementara Habil memilih menjadi pengembala kambing dan haiwan ternakan di ladang-ladang yang hijau, agar mereka boleh meminum air susunya, memakan dagingnya, kemudian menjadikan bulu-bulunya sebagai pakaian dan perhiasan.

Adapun Iqlima dan Labuda tinggal dirumah bersama Hawa untuk melayan dan membantunya melaksanakan tugas-tugas rumahtangga.

Bersambung.....Nantikan...

No comments:

Post a Comment