Wednesday, October 19, 2011

JIBRIL MENGAJAR ADAM ( BHG. AKHIR)....

Tanda Allah menerima korban tersebut adalah turunnya api putih dari langit yang akan menyambar korban tersebut. Adapun jika Allah tidak menerimanya, maka korban itu akan tetap ada di muka bumi sampai membusuk dan tidak akan ada seorang pun, haiwan atau burung yang mendekatinya.

Habil pergi menuju kambing dan haiwan ternakannya, kemudian dia mengeluarkan yang paling gemuk, paling baik dan paling kuat untuk di berikan kepada Tuhannya sebab dia mencintai Allah, dan siapa yang mencintai Allah maka hendaklah dia memberikan yang terbaik dari apa yang dimilikinya. Hal itu telah di lakukan oleh Habil.

Adapun Qabil yang hanya mencintai diri sendiri, dia pergi menuju tanaman dan tanahnya, kemudian memilih biji-bijian dan tanaman yang terburuk dari yang tumbuh di atas tanah untuk di berikan kepada Tuhannya sebagai korban. Dia yang hanya mencintai sendiri tidak akan boleh memberikan sesuatu kepada orang lain, kecuali hanya sesuatu yang terburuk dari apa yang dimilikinya,.

Kedua-dua saudara tersebut kemudian meletakkan korbannya di puncak salah sebuah gunung. Mereka menanti keputusan Allah tentang persoalan mereka.

Waktu terus berlalu, sementara Habil mengetahui bahawa korbannya akan di terima Allah. Di lain pihak, Qabil menghibur dirinya dengan kepalsuan bahawa dirinyalah yang akan menang.

Akan tetapi, kesudahannya sudah tentu Allah akan menerima korban Habil kerana ketulusannya yang sangat dalam menyajikan korban.

Api berwarna putih telah turun dari langit seperti tombak yang menghunjam, mengetahui sasaran yang ditujunya. Api itu menyambar korban Habil dengan begitu cepat. Maka Habil pun bersujud tanda syukur kepada Allah, sedangkan korban Qabil yang zalim masih ada dan tidak diterima Allah.

Syaitan pun segera mendatangi Qabil dari arah sebelah kanan, kiri, depan, belakang dan hadapannya seraya berteriak: "Iqlima telah hilang darimu. Adam berdoa kepada Tuhannya agar korban Habil diterima. Dia meninggalkanmu seorang diri, maka jangan engkau diam saja!"

Qabil berteriak di hadapan Habil: "Aku akan membunuhmu!"

Habil menjawab dengan tenang: "Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa. Sungguh, kalau kamu menggerakkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku sekali-kali tidak akan menggerakkan tanganku kepadamu untuk membunuhmu. Sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan seru sekelian alam. Sesungguhnya aku ingin agar kamu kembali dengan (membawa) dosa (membunuh) ku dan dosamu sendiri., maka kamu akan menjadi penghuni neraka dan yang demikian itulah pembalasan bagi orang-orang yang zalim."

Habil kemudian pergi, Qabil lebih kuat daripada Habil, hanya saja Habil tidak tunduk kepada syaitan dan tidak pula mendengar, sehingga tidak mungkin dia akan menyakiti saudaranya meskipun harga yang harus dibayarnya adalah umur dan hidupnya.

Fikiran jahat masuk ke dalam kepala Qabil seperti ombak tinggi di tengah lautan yang gelap gelita. Semua cara habis sudah, sementara Habil pasti akan mengahwini Iqlima.

Qabil berjalan di muka bumi dalam keadaan bingung, hingga kedua talapak kakinya membawanya sampai ke rumah. Namun dia tidak dapat melewati malam-malamnya dengan memejamkan mata. Dia menilai bahawa langit dan bumi memusuhinya dan berpihak kepada Habil.

Syaitan merasuk fikiran Qabil dan mempermainkannya. Malam terus berlalu dan pagi pun tiba, sementara di fikiran Qabil hanya ada satu tekad: "Aku harus membunuh Habil!"

Habil berangkat menggembala kambingnya, sementara dari kejauhan kedua mata Qabil terus mengawasinya. Ketika Habil sedang leka dalam pekerjaannya, tiba-tiba Qabil muncul dari arah belakang sambil membawa batu yang besar, Qabil memukulkan batu itu ke bahagian kepala Habil dari arah belakang sampai berlumuran darah dan dia pun tertewas dengan serta merta.

Syaitan ketawa meledak. Sesungguhnya dia telah berjaya memenangi babak baru dalam pertarungan melawan Adam. Pertama kali dia telah berjaya mengeluarkannya dari dalam syurga, kemudian sekarang dia telah berjaya menyaksikan seorang saudara membunuh saudaranya sendiri.,

Qabil terpegun di hadapan jasad Habil yang tidak bernyawa dan tidak bergerak. Dia tidak tahu apa harus dilakukannya, kemudian dia membawa mayat saudaranya diatas bahunya. Dia terus berjalan sambil menggendongnya, namun tidak tahu apa yang harus dilakukan dengan jasad saudaranya itu. Ketika rasa letih menyerangnya dalam perjalanan, tiba-tiba dia melihat dua ekor gagak yang berkelahi sampai akhirnya salah seekor darinya berjaya membunuh seekor yang lain.

Tiba-tiba gagak pembunuh menggali lubang ditanah untuk menguburkan gagak yang terbunuh. Maka Qabil pun tahu bahawa Allah telah mengirim kedua ekor gagak ini kepada dirinya. Oleh kerana itulah, dia kemudian menangis dan berkata: "Aduhai, celaka aku! Mengapa aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini, lalu aku dapat menguburkan mayat saudaraku ini?"

Qabil kemudian berdiri menuju tanah lapang untuk menggali lubang bagi mayat saudaranya, kemudian meletakkan mayat saudaranya di dalam lubang tersebut. Inilah lubang yang menjadi kubur pertama di muka bumi bagi seorang korban pertama yang kuburnya digali oleh sang pembunuh pertama. Sesungguhnya Qabil telah membunuh satu perenam penduduk bumi pada waktu itu.

Ketika Adam kembali dari melaksanakan ibadah haji, dia mendapati salah seorang puteranya telah tewas, sedang putera yang lain telah menjadi pembunuh. Namun ternyata, bumi tidak mahu menyerap darah Habil, tumbuh-tumbuhan menjadi berduri, padahal sebelumnya tidak berduri dan haiwan-haiwan lari dari manusia setelah terjadinya perbuatan kejahatan yang mengerikan ini.

Adam menyaksikan Qabil, puteranya telah merampas Iqlima dan menculiknya. Adam berkata: "Pegilah! Kemarahan Allah dan kemarahanku sentiasa menyertaimu dan juga orang ramai yang melakukan perbuatan seperti perbuatanmu."

Sesungguhnya balasan itu sesuai dengan jenis perbuatan yang telah dilakukan, sebab Qabil pun tewas dibunuh oleh salah seorang puteranya. Sesudah peristiwa itu, Qabil pun beroleh bahagian dosa dan perbuatan pembunuhan dari setiap orang yang terbunuh di muka ini, sebab dialah mula-mula orang yang melakukan kejahatan pembunuhan di muka bumi ini.

Adapun Adam, sesudah peristiwa itu dikurniakan seorang putera yang diberkati Allah, iaitu Syits r.a. Berkat keberadaannya, kebaikan dapat mengalahkan kejahatan.

Kisah ini disebutkan oleh Allah s.w.t. melalui firman-Nya:




27. Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan korban, Maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). ia berkata (Qabil): "Aku pasti membunuhmu!". berkata Habil: "Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa".

28. "Sungguh kalau kamu menggerakkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku sekali-kali tidak akan menggerakkan tanganku kepadamu untuk membunuhmu. Sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan seru sekalian alam."

29. "Sesungguhnya aku ingin agar kamu kembali dengan (membawa) dosa (membunuh)ku dan dosamu sendiri, Maka kamu akan menjadi penghuni neraka, dan yang demikian Itulah pembalasan bagi orang-orang yang zalim."

30. Maka hawa nafsu Qabil menjadikannya menganggap mudah membunuh saudaranya, sebab itu dibunuhnyalah, Maka jadilah ia seorang diantara orang-orang yang merugi.

31. Kemudian Allah menyuruh seekor burung gagak menggali-gali di bumi untuk memperlihatkan kepadanya (Qabil) bagaimana seharusnya menguburkan mayat saudaranya[410]. berkata Qabil: "Aduhai celaka Aku, mengapa aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini, lalu aku dapat menguburkan mayat saudaraku ini?" karena itu jadilah Dia seorang diantara orang-orang yang menyesal. (QS. 5. Al Maa-idah:27-31)



Sumber : Himpunan Kisah-kisah Menarik Daripada Al-Quran.
(Dr. Hamid Ahmad Ath-Thahir).

No comments:

Post a Comment