Monday, December 10, 2012

KISAH BUANG BAYI...

Di pagi hari yang nyaman, dua warga tua Pak Abu dan Pak Majid yang sudah lanjut usia duduk berehat-rehat. Pak Abu membaca suratkhabar manakala Pak Majid hanya duduk termenung jauh sambil hisap rokok daun.

Pak Abu: "Majid, engkau tengoklah berita hari ini. Ada orang sanggup jual anaknya."
Pak Majid: "Hmmmm. (Jawab Pak Majid, macam acuh tak acuh.)
Pak Abu: "Kut ya pun terdesak nak duit, janganlah jual anak. Banyak lagi cara nak dapat duit    Kerja kat pam minyak ke, jual kacang putih ke, jual suratkhabar ke. Betul tak Majid...?"
Pak Majid: "Hmmmm...(Sambil menghembus asap rokok daun keluar melalui hidungnya...) 
Pak Abu: "Kau ni kenapa Majid? Takkan berita ini kau tak ambil peduli. Ini melibatkan kemanusiaan tahu. Binatang pun tahu jaga anaknya."
Pak Majid: "Hmmm...Nilah aku nak bagi tau engkau. Kalaulah aku masa muda-muda dulu...aku jual je anak-anakku tu..."
 Pak Abu: "Hah? Engkau biar betul Majid!"
Pak Majid: "Hoi...Abu, engkau sedar tak sekarang ni kita berada di mana? Sedarlah kita Abu...Kita sekarang berada di Rumah Kebajikan Orang Tua. Kalaulah aku tahu perangai anak-anak aku tu macam nilah, dah lama dah aku jual budak-budak tu!
Pak Abu: "He..he...he... 

No comments:

Post a Comment