Thursday, December 13, 2012

MAWAR UNTUK IBU...

Seorang pemuda pergi ke kedai bunga. Hari itu hari jadi ibunya. Dia mahu memesan sejambak bunga mawar untuk dikirimkan buat ibunya di kampung.

"Yang penting aku tetap mengingati ibu. Buktinya, bunga ini ku hantar sebagai tanda ingatan, bila ada waktu terluang nanti, baru lah aku pulang menjenguk ibu," getus pemuda tadi.

Sambil menunggu mawarnya di gubah, pemuda itu terpandang seorang kanak-kanak perempuan berusia dalam lingkungan tujuh tahun di luar kedai bunga itu. Gadis kecil itu sedang menangis. Lantas pemuda itu keluar dan menegurnya: "Adik! kenapa menangis?"

Dalam sedu sedannya, gadis kecil itu menjawab: "Adik nak beli bunga untuk ibu tapi duit tak cukup!" Gadis kecil itu sedih. Dia hanya ingin membeli setangkai bunga mawar dalam kedai itu, tapi wang dalam sakunya tidak mencukupi.

Pemuda itu tersenyum, lantas memujuknya. "Jangan menangis, marilah abang belikan mawar itu untuk adik!"

Serta merta riak pilu hilang dari wajahnya...Matanya bersinar. Garis keceriaan terlukis kembali di bibirnya. Bagi pemuda itu, apalah sangat setakat setangkai mawar itu. bertangkai lagi mawar mampu di belinya. Yang penting, biarlah gadis kecil itu gembira dapat memberikan mawar itu buat ibunya.

Setelah selesai urusannya dan hendak pulang, pemuda itu mengajak gadis kecil itu: "Mari, abang tolong hantarkan!"

"Betul bang? Tolong hantarkan adik ke tempat ibu adik ye, tak jauh pun dari sini," Jawabnya gembira.

Pemuda itu tersenyum. Kereta di pandunya bergerak menuju arah laluan yang ditunjukkan gadis kecil itu. Sampai di destinasinya, pemuda itu terpinga-pinga apabila gadis kecil itu memintanya berhenti di tepi sebuah kawasan perkuburan.

"Terima kasih, abang," Ujar gadis kecil itu lalu keluar dari keretanya.

Masih dalam tanda tanya, mata pemuda itu mengikuti langkah gadis kecil itu berjalan di celah-celahan batu nisan hinggalah dia sampai ke salah sebuah kubur, gadis kecil itu meletakkan setangkai mawar yang di belikannya tadi.

Entah mengapa, kelopak mata pemuda itu mula di genangi air. Dadanya terasa sebak. Serta merta dia teringatkan ibunya di kampung. Pemuda itu memandu keretanya kembali semula ke kedai bunga tadi. Dia lantas membatalkan kiriman bunga itu. Sebaliknya, jambangan mawar yang di pesannya itu diambil, dibawa masuk ke dalam kereta.

Tanpa berfikir panjang, pemuda itu segera memandu pulang ke kampung untuk menemui ibunya...            


No comments:

Post a Comment