Friday, December 14, 2012

SEPARUH MASA PERTAMA 45 MINIT...

SMS yang aku hantar kepada dua rakan, seorang di Kuala Lumpur dan seorang lagi di Raub yang meramalkan Malaysia akan kalah 2 - 0 pada perlawanan bolasepak Piala AFF Suzuki separuh akhir ke dua di Bangkok, Thailand 8 malam tadi menepati ramalan.

Sepertimana yang aku katakan sebelum ini bahawa kekuatan pasukan Malaysia dalam apa-apa sukan sekalipun, bukanlah kekuatan 'original' kerana jika mereka menang adalah kerana semangat yang di suntik oleh para penyokong setia yang tidak putus-putus memberi sokongan tidak berbelah bahagi kepada mereka.

Ada yang lebih ekstrem pula berkata bahawa 'penyokong-penyokong setia' pun bukan original juga sebab mereka pun di taja atau di bayar supaya nampak pasukan Malaysia mendapat sokongan rakyatnya padahal ramai yang menukar channel jika ada Liga Perdana England atau kejohanan bolasepak Eropah bermain pada waktu yang sama dengan kejohanan di rantau Asia terutama yang melibatkan Pasukan Malaysia. 

Kita tinggalkan Piala Suzuki AFF kerana aku ada satu maklumat mengenai permainan bolasepak yang hendak di kongsikan bersama dengan pembaca sekelian... 

Sejarah Separuh Masa Pertama 45 Minit...

Saintis sukan dan pemain-pemain veteran juga tidak dapat memberikan jawapan yang tepat kenapa masa perlawanan bolasepak bagi setiap separuh masa pertama adalah 45 minit dan bukannya 30 minit atau satu jam.

Apabila diajukan dalam forum sukan, tiada jawapan yang tepat dapat diterima, Cumanya ada seorang peserta yang dapat memberikan jawapan yang logik dan diterima akal walaupun kurang tepat.

Lelaki itu menjawab: "Sebab mengapa bolasepak di mainkan selama 45 minit pada separuh masa pertama ialah...Cuba anda fikir....Terdapat dua pasukan dalam satu perlawanan bolasepak. Satu pasukan ada 11 pemain dan setiap pemain membawa '2 biji bola mereka' setiap masa di dalam padang.

Jadi bagi kedua-dua pasukan yang mempunyai 22 orang pemain yang membawa bola masing-masing menjadikan jumlahnya sebanyak 44 biji. Dalam perlawanan pula ada sebiji bola yang direbut menjadikan bola yang ada di dalam padang sebanyak 45 biji. Oleh itu logik lah jika perlawanan bolasepak bagi separuh masa pertama 45 minit, tidak boleh lebih dan tidak boleh kurang.

Dalam sesuatu kes pula atau mana lah tau jika refree tersalah tiup wisel menjadikan masa terlajak 2 minit. Itu senang saja jawapannya sebabnya, refree pun bawa bola dia 2 biji juga, jadi 2 minit terlajak tu bola refree lah...

"He...he...hee, Jangan marah! kalau marah pun tak guna sebab Pasukan Bolasepak kita pun dah kalah 2 - 0

No comments:

Post a Comment