Wednesday, October 12, 2016

KEMBARA MEDIA 50 TAHUN FELCRA BERHAD, LAWATAN KE PERUMAHAN GEN 2...



24 September 2016 - Selepas menikmati jamuan ringan di Dataran Koperasi, Team Kembara Media, Pegawai Kanan dan semua pelawat menuju ke satu lagi lokasi lawatan iaitu di Perumahan Generasi ke 2 (Gen 2) bagi mendengar taklimat yang akan disampaikan oleh Tn. Hj. Abdullah b. Othman, Pengurus Besar Bahagian Tanah dan Ukur.

Sebelum melanjutkan pembicaraan, mari kita kaji dahulu sebab-sebab mengapa anak muda berhijrah ke bandar-bandar besar dengan meninggalkan kampung halaman mereka.

Penghijrahan belia dari desa ke bandar merupakan masalah besar di negara kita. Fenomena ini berlaku di serata dunia, tetapi paling ketara dalam negara-negara yang sedang membangun seperti Malaysia. Beberapa kajian telah dibuat untuk memastikan mengapa kejadian ini berlaku, apa akibat dan ekoran daripadanya serta bagaimana cara menanganinya. Apa tindakan yang harus diambil untuk mengurangkannya kalaupun tidak dapat menghentikannya sama sekali.

Salah satu sebab  anak-anak muda meninggalkan desa ialah untuk mendapatkan pekerjaan yang lebih baik dengan gaji yang lumayan di bandar. Pada pendapat mereka pekerjaan di kampung amat terhad bilangannya dan kemungkinan masa depan mereka tidak terjamin. Pemuda dan gadis desa ingin meneroka peluang-peluang pekerjaan di kota. Mereka berharap akan mendapat gaji yang meningkat setiap tahun atau beralih dari satu pekerjaan ke satu pekerjaan yang lebih baik. 

Kesan di kampung juga sungguh menyedihkan. Tanpa orang muda yang kuat dan bertenaga, banyaklah sawah, dusun serta kebun yang terbiar,  bak kata pepatah ‘hidup segan, mati tak mahu’. Keadaan seperti  ini mengancam sektor pertanian negara kita dan akhirnya kebergantungan kita beralih ke tenaga buruh dari Negara luar seperti Indonesia, India dan Bangladesh.

Satu lagi cara mengurangkan penghijrahan belia ke bandar ialah dengan menjadikan desa dan kampung yang lebih menarik dengan memodenkan pertanian melalui benih dan baja bermutu, jentera moden  serta teknik bertani terkini,  maka pendapatan daripada pertanian dapat ditingkatkan. Industri-industri desa yang dimajukan serta industri-industri moden yang ditempatkan di luar bandar dapat menarik perhatian tenaga muda. Demikian juga tempat-tempat hiburan sihat yang diwujudkan di kawasan desa.

Di dalam konteks ini, FELCRA sebagai sebuah Syarikat perladangan yang terbesar dan sesetengah kawasan mempunyai penempatan peserta turut juga merasai situasi yang sama. kebanyakan anak-anak peserta memilih untuk berhijrah ke bandar sedangkan pendapatan bekerja di ladang-ladang yang dimiliki atau dimajukan oleh FELCRA tetap menjanjikan pendapatan yang lumayan dengan syarat mereka ini rajin serta tidak memilih jenis kerja di ladang seperti kerja-kerja menanam, menuai, menoreh, membaja, meracun dan sebagainya.  

Berdasarkan kepada keadaan itu dan ingin mengekang penghijrahan anak muda dari terus berlaku maka Pengurusan FELCRA telah membina perumahan mampu milik yang selesa, kondusif yang dilengkapi infrastruktur moden bagi mengekalkan generasi kedua menetap di desa dan pelaksanaannya dibuat di FELCRA Seberang Perak yang merupakan kawasan penempatan peserta yang terbesar di Negeri Perak.    

Untuk tujuan tersebut, FELCRA Berhad telah membuat permohonan tanah kepada Kerajaan Negeri Perak untuk tapak pembinaan perumahan Generasi ke 2 seperti yang dihasratkan. Akhirnya pada 5 Julai 2006, Kerajaan Negeri Perak telah memberikan kelulusan tanah seluas 159.90 hektar (395.335 ekar) yang terletak di Mukim Pasir Salak, Daerah Perak Tengah.

Peruntukan geran pembinaan infrastruktur 1,059 unit rumah generasi kedua keseluruhan sebanyak RM65,480,100.00 telah diberikan mengikut tahun:

Untuk mendapatkan info yang lebih tepat, sila lihat di bawah.






Semasa taklimat disampaikan, satu perkara yang menarik perhatian adalah apabila dinyatakan bahawa walaupun rumah yang dibina ini hanya untuk Gen 2 sahaja tetapi ia masih boleh dimiliki oleh orang luar dengan syarat mereka mestilah berkahwin dengan anak-anak peserta FELCRA Seberang Perak terlebih dahulu.

Adalah diharapkan dengan adanya rumah Gen 2, prasarana yang lengkap serta gaji bekerja di ladang yang menarik, anak-anak peserta FELCRA Berhad tidak lagi berminat untuk berhijrah ke bandar dan terus menetap di kampung.    

Sesungguhnya warga FELCRA Berhad dan semua peserta harus berbangga dan berterima kasih dengan usaha yang berterusan dari Syarikat demi menaikkan taraf hidup mereka ke arah masa depan yang lebih baik.

En.Mohammad b. Abdul Rahman, 
Pengurus Besar Komunikasi Korporat
sedang memberikan ucapan...

Tn. Hj. Abdullah b. Othman, 
Pengurus Besar Bahagian Tanah dan Ukur 
sedang memberikan taklimat...


Semua wartawan dan jurukamera sedang memberikan tumpuan
 terhadap taklimat yang sedang disampaikan...

Tn. Hj. Abdullah mengiringi CEO Berhad,
Tn. Zulkarnain Md. Eusoff melawat di ruang pameran.
Turut kelihatan ialah En. Mohd Fauzi b. Hj. Mohd Tahir
Pengurus Besar Kumpulan Pengurusan Hal Ehwal Peserta...


Lawatan ke rumah contoh Gen 2...







Keadaan di dalam rumah Gen 2...









Sessi sidang akhbar antara Tn. CEO bersama wartawan...




Replika rumah Gen 2 yang diletakkan di ruang pameran...




No comments:

Post a Comment