Tuesday, October 25, 2016

KEBAIKAN BEKAM PADA TUBUH...

Seorang pesakit sedang menjalani proses berbekam...

Bekam atau dikenali juga sebagai Al hijamah, atau cupping merupakan satu proses rawatan tradisional mengeluarkan darah kotor dari dalam badan melalui kulit tanpa menjalani proses pembedahan.

Selain masyarakat Islam, masyarakat Cina juga mengamalkan rawatan berbekam sejak dari 1,500 tahun dahulu. Mereka menggunakan tanduk sebagai alat berbekam menggantikan kaca.

Walau apa pun kaedah yang digunakan, tujuan asalnya tetap sama iaitu membuang darah kotor (toksik) dari badan. Rawatan ini dikatakan mampu merawat pelbagai penyakit serta memulihkan fungsi-fungsi tubuh badan dengan berkesan.

Masyarakat Barat pula menggunakan kaedah bekam atau dipanggil cupping dengan menggunakan lintah. Kaedah ini lebih dikenali sebagai hirudotherapy. Proses bekam menggunakan lintah dilihat mempunyai kelebihan tersendiri.

Alat khas untuk menarik darah bertoksid.
Kulit dilukai terlebih dahulu untuk memulakan bekam...

Selain mengeluarkan darah kotor untuk merawat sesuatu penyakit, lintah juga akan mengeluarkan sejenis enzim yang dipanggil anti coagulant yang berupaya melancarkan perjalanan darah. Enzim anti coagulant yang terdapat di dalam kelenjar air liur lintah merupakan agen anti pembekuan darah.

Kaedah bekam atau dipanggil cupping 
dengan menggunakan lintah. Kaedah ini 
lebih dikenali sebagai hirudotherapy.

Selain itu, terdapat juga bahan-bahan biologi aktif yang lain seperti Collagenase, Proteases, Hyaluronidase dan sebagainya yang dapat membantu tisu-tisu dan organ-organ dalam badan berfungsi dengan baik.

KHASIAT BERBEKAM...

Perawatan dengan kaedah bekam ini memberi banyak kebaikan seperti membantu menyihatkan tubuh badan, menghilangkan keletihan, mengimbangi daya ketahanan badan, membuang angin serta darah kotor, melegakan ketegangan urat dan membantu menguatkan otot-otot dalam badan.

Berikut merupakan beberapa lagi contoh kebaikan berbekam:
  1. Melegakan pening kepala dan menyembuhkan migrain
  2. Membantu melegakan pernafasan dan sistem perkumuhan
  3. Memecahkan lemak, peluh dan melegakan demam
  4. Memulihkan ketegangan urat leher, belikat, pinggang dan urat sendi di kaki
  5. Membantu mencegah kebas kaki dan meredakan serangan angin ahmar
  6. Dengan mengeluarkan darah toksik dapat melancarkan peredaran darah
  7. Membantu meringankan tubuh
  8. Merawat mata dan menajamkan penglihatan
JENIS 8 WAKTU BEKAM...

Bekam kering atau bekam angin iaitu menghisap permukaan kulit tanpa mengeluarkan darah toksik. Biasanya kaedah ini dilakukan kepada orang yang tidak tahan suntikan jarum atau takut melihat darah. Mengikut kaedah tradisional, kulit yang dibekam akan kelihatan merah kehitaman dan hilang selepas kira-kira tiga hari.

Bekam basah dilakukan dengan melukai permukaan kulit menggunakan jarum tajam. Darah toksik dikeluarkan menggunakan alat khas bekam. Setiap kali proses mengeluarkan darah toksik, akan memakan masa antara tiga hingga lima minit bergantung kepada tahap kesihatan seseorang itu.

Kelihatan darah toksid yang dapat dikeluarkan
 melalui proses bekam...

Darah toksik dikenal pasti berdasarkan warna merah pekat dan berbuih. Mereka yang berbekam dinasihatkan tidak mandi selama tiga jam selepas berbekam.

Pengamal perubatan tradisional berpendapat bahawa waktu berbekam paling baik dilakukan ialah ketika pertengahan bulan kerana ketika itu, darah toksik berhimpun. Bagaimanapun berbekam dapat dilakukan pada bila-bila masa untuk tujuan mengubati penyakit.

Mereka yang berbekam dinasihati tidak mengambil makanan berat dalam tempoh dua hingga tiga jam sebelum berbekam atau lebih baik berpuasa sebelum berbekam.

LARANGAN BEKAM...

Terdapat beberapa pantang larang bagi sesetengah orang untuk melakukan rawatan bekam kerana dikhuatiri memudaratkan kesihatan. Mereka yang mempunyai masalah tekanan darah rendah, pesakit kudis, perempuan mengandung dan ketika haid, mengalami masalah kulit serius, penghidap leukemia, penghidap diabetes serius dan mereka yang dalam keadaan sangat letih, lapar dan kenyang dilarang melakukan rawatan ini.


Antara anggota badan yang tidak boleh dibekam termasuklah mata, telinga, hidung, puting susu, alat kelamin, dubur, bahagian-bahagian badan yang dekat dengan pembuluh darah dan bahagian- bahagian badan yang terdapat tumor, retak tulang serta jaringan luka. 

4 comments:

  1. assalamualaikum, tuan.

    saya ingin menggunakan gambar tuan untuk dimasukkan ke dalam ensiklopedia/buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Boleh saya mohon izin daripada tuan?

    ReplyDelete
  2. Wassalam tn.
    Tn boleh email saya. amoja1888@gmail.com.
    Tq.

    ReplyDelete
  3. Boleh share ke mail sardon.hashim@gmail.com

    ReplyDelete