Saturday, July 6, 2013

BERDIALOG DENGAN HANG TUAH DI PULAU CIPUTIH...


Gambar di atas adalah potret yang didakwa sebagai rupa Datuk Laksamana Hang Tuah yang sebenar. Sebelum ini, tiada seorang pun yang tahu wajah sebenar Hang Tuah dan hanya mendengar kehebatan Laksamana Melaka itu melalui catatan sejarah atau karangan hikayat sahaja. 

 
Datuk Dr. Ibrahim Ghaffar, Ahli Bersekutu Persatuan Sejarah
 dan Warisan Melayu Duyong (PESAWAD) 
(yang bertemu Hang Tuah di Pulau Ciputih)...


Kisah kepahlawanan Hang Tuah aku tahu semasa aku masih kecil lagi di mana aku sering membaca kisah-kisahnya bersama 4 sahabat karibnya iaitu Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Kasturi dan Hang Lekiu di setiap buku yang aku jumpa termasuklah dari buku hikayatnya yang popular karangan Tun Sri Lanang,  iaitu Hikayat Hang Tuah dan termasuklah juga yang telah difilemkan oleh Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.

Aku sangat kagum dengan kepahlawanannya yang tiada tolok banding dan terbilang, bijaksana, mempunyai ilmu yang tinggi, menguasai 12 bahasa dan digambarkan sebagai seorang yang mempunyai ketaatan yang tinggi terhadap Sultan sehingga sanggup membunuh sahabatnya sendiri iaitu Hang Jebat. TETAPI....!!!! tahukah kita, apa sebenarnya yang  berlaku, dan benarkah Tuah telah membunuh Jebat?

Untuk mengetahui kisahnya, marilah kita sama-sama membaca kisah di bawah ini yang telah diceritakan sendiri oleh Datuk Dr. Ibrahim Ghaffar, Ahli Bersekutu Persatuan Sejarah dan Warisan Melayu Duyong (Pesawad) selepas beberapa kali bertemu dengan pahlawan itu di alam ghaib bermula pada 1987. 

Rencana di bawah ini aku petik dari Mastika keluaran April 2013 yang dikarang oleh wartawannya Desi Ernita Dahnin @ Nita yang telah mewawancara Datuk Dr. Ibrahim Ghaffar. 

Aku memohon kebenaran untuk menyalin semula artikel ini dan menyiarkan di dalam blog untuk dikongsi bersama. Terima kasih. 

SELAMAT MEMBACA...


November 1987...

Sesudah solat Asar, lelaki itu naik ke dalam sampan. Mujur nelayan tua itu sudi membantunya. Menghantarnya ke sebuah pulau yang menjadi 'kawasan larangan'.

Dia harus ke sana. Kembaranya dengan beruzlah selama ini memberi petunjuk, di pulau tidak berpenghuni itulah dia akan temui jawapan yang dicari-carinya.

Petang hari Ahad, berjayalah lelaki itu menjejakkan kakinya di pulau tersebut. Lantas, dia mencari tempat yang sesuai menyambung uzlahnya. Sebongkah batu besar menghadap ke gigi laut dipilih. Atas hamparan batu itulah dia duduk terus mengkhusyukkan diri ke hadrat Ilahi. Sekadar kurma dan kismis sebagai pengalas perut.

Waktunya banyak dihabiskan dengan amal ibadah. Solat hajat, taubat dan istikharah tidak ditinggal. Sehinggalah pada malam kedua di pulau itu, lebih kurang pukul 2.00 pagi. Sewaktu dia sedang berwirid....

''Assalamualaikum...'' Salam itu tidak berjawab. Lelaki itu tergamam. Terperanjat, takut dan menggigil melihat susuk 'laksamana' di hadapannya itu.

Kali kedua salam diberi. Pun sama. Lelaki itu masih terfana. Perasaannya bercampur-baur hingga lidahnya kelu untuk berkata. Kali ketiga, salam diberi lagi sambil 'laksamana' itu menghulur tangan.

Barulah lelaki itu mampu menjawab salam. Pantas dia menyambut huluran tangan yang diberi. Sejuk rasanya tangan 'laksamana' tatkala bersalaman sambil mencium tangan itu. Aroma wangian kasturi menusuk hidungnya.

Selepas melepaskan genggaman tangan, lantas 'laksamana' itu menepuk lembut bahunya. Barulah lelaki itu tersentak. Terasa tenang semula dan lancar berkata-kata.

''Yayi bernama Hang Tuah. Yayi datang melihat cucu di sini,'' akhirnya dia memperkenalkan diri.

''Terima kasih kerana laksamana sudi datang,'' balas lelaki itu. Hatinya terasa sebak,

Pertemuan mereka malam itu tidak lama. Sekadar bualan biasa. Bermacam-macam soalan hendak ditanya lelaki itu, namun jawab Tuah yang membahasakan dirinya sebagai yayi (kiai).

''Yayi tahu apa yang cucu cari. Sabarlah. Jangan tinggal solat dan wirid!'' Sebelum subuh menjelma, mereka pun berpisah.

Keesokan malam, Tuah datang lagi menjenguknya. Pertemuan malam kedua itu, barulah laksamana terbilang itu menceritakan sedikit akan nasib keturunannya.

''Yayi bernama Hang Tuah, anakanda kepada bonda yayi iaitu Dang Merduwati atau Dang Merdu. Ayahanda yayi bernama Hang Mahmud. Yayi lahir di kampung Duyong, Melaka dan membesar di Bentan,'' tuturnya dalam bahasa lama.

Perbualan mereka terus berkisarkan nasab, salasilah, kedaulatan dan kehebatan zaman kedaulatan dan kehebatan zaman kesultanan Melayu Melaka. Pertemuan mereka bersambung hingga malam ketiga. Segala persoalan terjawab. Lelaki itu mendapat jawapan yang selama ini dicarinya.

Pertemuan malam ketiga itu merupakan malam terakhir di pulau itu. Sebelum berpisah, sempat Tuah memberi 'cenderamata' kepada lelaki itu. Kata Tun Tuah: ''Wahai cucuku, ambillah keris ini sebagai tanda pertemuan kita. Jika nanti ada sebarang keperluan, panggillah yayi!''

Lalu keris yang dihulur itu disambut penuh hormat lelaki itu. Dicabutnya keris pendek itu dari sarung, lalu dicium, Dan dimasukkan semula ke sarungnya. Tangan kanannya menggengam erat keris itu di dada sambil tangan kirinya melambai, sebagai tanda perpisahan mengiringi langkah pahlawan Melayu terbilang itu melangkah ke gigi air dan kemudian hilang dalam sayup hening subuh.

Berakhirlah pertemuan tiga harinya bersama laksamana Melayu terulung di pulau itu. Seminggu bertapa di pulau itu, ya... lelaki itu akhirnya mendapat jawapan!

Inilah potret Tun Tuah

Sambil menunjukkan sekeping potret lukisan, Datuk Dr. Ibrahim Ghaffar, 63, berkata: inilah wajah Hang Tuah!''

Sekalipun pertemuannya dengan pahlawan terbilang itu bermula pada hujung tahun 1987, hanya pada tahun 2003 dia mendapat 'izin' untuk memotretkan wajah pahlawan Melayu terbilang itu.

Lantas, Ibrahim segera ke Langkawi, menemui rakannya Mohd. Salleh Dawang, yang juga merupakan seorang pelukis yang sering membantu pihak polis melakar wajah-wajah para penjenayah.

Sambil Salleh melakar di atas kanvas putih dengan sebatang pensel, Ibrahim pun memberi gambaran rupa Hang Tuah yang pernah ditemuinya.

''Hidungnya panjang dan kembang sedikit. Bibirnya nipis dan lebar ke tepi. Bentuk wajahnya tidak bujur tapi tidak terlalu bulat. Di antara kedua-dua keningnya mempunyai lekuk. Keningnya timbul. Bulu keningnya nipis namun dibentuk seperti batas berlekuk.

''Matanya bulat, lirikannya tajam. Dagunya seperti ada lapis. Telinganya panjang. Kerisnya terselit di pinggang dan tangannya selalu di situ. Keadaannya dalam siap siaga,'' panjang lebar gambaran Ibrahim.

Dalam masa 40 minit, Salleh siap melakar gambaran yang diberi lalu ditunjukkan kepada rakannya itu.
''Astaghfirullah!'' Ibrahim mengucap panjang.

Menggigil tangannya memegang kanvas lakaran itu, Ya! Inilah wajah Hang Tuah. Benar-benar serupa seperti yang sering ditemuinya.

Salleh sendiri turut merasa aneh. Sewaktu melakar potret itu, tidak sekali pun dia menggunakan pemadam seperti kebiasaan. Tangannya juga ringan, seolah-olah diarahkan untuk melakar gerakan membentuk rupa tersebut..

Selesai lakaran, tiga hari masa diambil untuk memperkemaskan potret itu sebelum Ibrahim membawanya pulang. Potret itu disimpan rapi di rumahnya di Klang, Selangor. Tidak pernah dia berkongsi wajah pahlawan itu untuk tatapan orang luar.

Hanya pada tahun lalu, barulah wajah Hang Tuah ini diabadikan pada setem yang dikeluarkan eksklusif oleh Persatuan Sejarah dan Warisan Melayu Duyong (PESAWAD).

Waktu itu bila ditanya, Ibrahim sekadar menjawab wajah itu dihasilkan selepas beberapa siri pertemuannya dengan Hang Tuah di alam ghaib. Tiada perincian lain.

Kata Ibrahim, sukar untuk menceritakan perkara yang tidak mampu diterima logik akal manusia. Namun kepada Mastika, barulah Ibrahim terbuka hati menceritakan kisah pertemuannya dengan Hang Tuah.

Mencari jati diri Melayu...

TIDAK! Ibrahim tidak pernah meminta untuk bertemu Hang Tuah. Segalanya bermula pada bulan Ogos 1987, sewaktu tercetusnya isu perlembagaan apabila Karpal Singh hendak memfailkan saman terhadap Sultan Selangor.

Sebagai anak Melayu yang kebal jati diri, Ibrahim bersama puluhan sahabat yang lain tampil mempertahan kedaulatan raja-raja melayu. Matlamatnya terlaksana sekalipun dia menanggung akibat, ditahan ISA selama 19 hari.

Selepas itu, Ibrahim tekad. Membawa diri ke serata tempat untuk 'berkhalwat', mengasingkan diri bermunajat kepada sang Pencipta. Tujuannya hanya satu, mencari kemelayuan dalam dirinya.

Ya Allah, aku mencari diriku, Melayuku. Adakah benar Melayu ini tuan kepada bumi (Malaysia) bertuah ini? Bantulah aku agar tidak tersesat-Itulah hajat yang sering dipohon dalam pencariannya.

Lalu dia 'dipertemukan' dengan Hang Tuah, pahlawan terbilang abad ke-15 yang memberi jawapan terhadap pencariannya itu.

Tuah tidak bunuh Jebat! 

Tanyalah apa saja peristiwa lampau, sama ada tentang Kesultanan Melayu Melaka. Tentang Hang Tuah lima sahabat? Atau apa saja yang menjadi persoalan dalam sejarah. Ibrahim ada jawapannya!

Sebab itu bila ada pihak mempertikai kewujudan Hang Tuah, Ibrahim tampil lantang berusara. Kerana dia masih ingat pesan Tuah yang berkata: ''Jangan sesekali cucu dan anak cucu yang lain berfikir atau mengatakan bahawa Sultan Melaka tidak pernah ada. Begitu juga adinda dan sahabat-sahabat.''

Lagi satu penjelasan Tuah dalam pertemuan mereka berkata: ''Yayi tidak pernah membunuh sahabat yayi, si Jebat. Tidak sekali-kali!''

Lalu tanya Mastika, siapa yang bunuh Jebat? Bukankah dalam sejarah tertulis Tuah bunuh Jebat kerana derhaka terhadap sultan?

Tidak! Itu bukan kisah sebenar. Begini ceritanya. Tuah dan Jebat bertikam berhari-hari kerana mereka 'bergurau', melepaskan rindu setelah sekian lama terpisah angkara kedua-duanya menjadi mangsa fitnah.

''Jika benar yayi mahu bunuh Jebat, mengapa perlu menutup semua langsir dan tingkap istana? Bukankah lebih baik rakyat jelata melihatnya?'' cerita Tuah.

Tikam menikam itu sengaja kedua-dua sahabat itu dipanjangkan berhari-hari kerana tujuannya mahu mengumpulkan orang-orang besar istana yang telah memfitnah mereka.

Apabila kesemua mereka sudah tiba, lalu Tuah melukakan sedikit jari kelingking Jebat dengan keris raja yang dibawanya pada waktu pagi agar darah mudah keluar.

Lalu luka itu dibalut, agar tampak memang sengaja dilukakan. Kemudian, Jebat pun mengamuk. Namun, sebenarnya yang diamuk Jebat hanya orang-orang tertentu yang telah melempar fitnah terhadap mereka berdua.

Setelah tiga hari mengamuk dan orang yang dikehendakinya sudah dihapuskan, lalu Jebat datang kononnya menyerah diri ke rumah Tuah.

''Lalu hamba isytihar kepada rakyat Melaka. Di ambang pintu, di mata tangga kesembilan, wahai rakyat negeri Melaka, tuanku perintahkan aku membunuh si penderhaka ini. Maka akulah yang berhak menguruskan bangkainya,'' cerita Ibrahim seperti yang disampaikan Hang Tuah kepadanya.

Jelas Ibrahim: ''Tujuan dia berbuat begitu untuk menjauhkan orang ramai. Lalu Tuah bawa Jebat masuk ke rumahnya. Sempat Jebat mandi, bercukur dan makan bersama sahabatnya itu.

''Jebat diberi persalinan baru. Menggunakan identiti baru, Jebat membawa diri ke Langkawi, membantu kerajaan Langkasuka waktu itu. Sedangkan Tuah pula keluar dari rumahnya menatang kononnya jenazah yang dibungkus dan dikebumikan sebagai tanda Jebat sudah mati di mata rakyat.''

Oh! Begitu rupanya. Lalu Mastika tanyakan lagi soalan lain. Perihal Tun Teja, Puteri Hang Li Po, Puteri Gunung Ledang, Keris Taming Sari dan pelbagai soalan lain. Semua ada jawapannya! Jawapan yang disahihkan sendiri oleh Hang Tuah, menurut kata Ibrahim. Terlalu panjang hendak ditulis di sini.
Mastika tanya lagi, benarkah Tun Tuah menghilangkan diri setelah mencampak Keris Taming Sari ke Sungai Duyong?

Dalam senyum Ibrahim menjawab: ''Ya. Dia 'mengghaibkan' diri. Ghaib dalam istilah sebenar, menukar identiti dirinya.''

Setelah Jebat kononnya dibunuh, di depan rakyat Melaka, Tuah berkata, ''Aku campakkan Taming Sari yang telah membunuh sahabatku ini ke Sungai Duyong. Jika ia timbul, aku tetaplah di sini. Tetapi jika tenggelam, maka aku pun akan pergi selamanya.''

''Sebenarnya, ia adalah satu alasan yang dicipta Tuah sebagai syarat atau alasan untuk mengundurkan diri kerana tidak mahu lagi jadi laksamana. Sudah tentu keris iaitu besi akan tenggelam dalam air. Inilah alasan untuk Tuah berundur dan 'ghaib' dari identiti sebenarnya.''

Mengapa? Mastika tanya lagi.

''Kerana kata Tuah, dia tidak mahu lagi berkhidmat dengan sultan yang beraja di mata, bersultan di hati,'' jawab Ibrahim.

Jadi, selepas 'bersara', Tuah hidup seperti rakyat biasa? Ibrahim mengangguk.

Di Melaka? Ibrahim angguk lagi.

Mastika terus bertanya, bermakna Tuah meninggal dunia juga di Melaka?

Ibrahim tetap angguk kepala sambil berkata: ''pernah disebut, Tuah berkata... tidak akan kutinggalkan negeri bertuah ini, Aku akan lahir dan mati di sini. Ya, di bumi Melaka itulah dia lahir dan mati. Malah, nasab keturunannya juga berkembang. Ada di serata tempat kerana Tuah itu mempunyai tiga orang isteri.''

Jadi, di mana kuburnya? Mastika terus menyoal. Tunjukkanlah kepada kami makam pahlawan terbilang itu.

Ibrahim tertawa dan menjawab: ''makamnya ada di Melaka. Maaf, buat masa ini belum dapat 'izin' Tuah untuk menunjukkannya kepada umum.''

Jebat dan Kasturi

Pertemuan dari dua alam berbeza itu tidak berakhir. Malah, sehingga kini Ibrahim akui masih terus 'berhubung' dengan Hang Tuah dan Melaka menjadi pusat kebanyakan 'pertemuan' mereka itu.

"Sesekali bila ada perkara yang hendak disampaikan, Tuah akan 'panggil' saya datang. Walaupun saya orang sastera, kadangkala saya terpaksa buka kamus kerana tidak faham dengan perkataan lama yang digunakan oleh laksamana terbilang itu," ujar Ibrahim.

Sepanjang lebih 20 tahun 'perkenalan' mereka, bukan hanya Hang Tuah, namun Ibrahim turut pernah berjumpa dengan empat sahabat lain iaitu Jebat, Kasturi, Lekir dan Lekiu.

"Kesemua sahabat ini air mukanya tenang-tenang. Jika Hang Tuah itu kulitnya kuning langsat. Rambutnya sedikit panjang mencecah bahu. Usianya kalau dibandingkan dengan manusia dalam 60 tahun. Tidak nampak muda dan tidak nampak tua juga. Badannya sasa, dada terbuka. Matanya sangat tajam. Bila berbicara, pandangannya melirik tajam.

"Tinggi Tuah dalam anggaran tujuh kaki. Saya kena dongak kepala untuk melihatnya. Halkumnya besar. Memakai semutar dan sehelai kain disangkut pada bahu kanan. Selalunya dia memakai baju putih tidak berbutang, berseluar paras betis dan bercapal seperti orang zaman dulu." kata Ibrahim menggambarkan rupa Hang Tuah.

Selalunya dalam pertemuan mereka, yang sering menemani Tuah adalah Hang Jebat di sebelah kanan dan Hang Kasturi di sebelah kiri. Hang Jebat, kulitnya gelap sedikit. Tubuhnya sedikit kurus dan tidak terlalu tegap berbanding Tuah. Manakala Kasturi pula, orangnya sangat lembut dan pendiam. Hanya akan bersuara bila ditanya. 

"Lekir dan Lekiu jarang saya jumpa. Lekir juga agak pendiam, kulitnya lebih gelap namun badannya tegap. Manakala si Lekiu pula seorang yang suka mengusik sahabat yang lain. Namun, keempat-empat mereka amat hormat pada Tuah. Apa dikata Tuah, mereka akan jawab "Ya kanda" 

"Malah saya pernah dipertemukan dengan bonda Tuah iaitu Dang Merduwati dan turut dihadiahkan sebilah keris, cerita Ibrahim lagi.

Sedihnya Tun Tuah!

"Segera kukhabarkan, kita tidak lagi punya tanjak dan keris. Semua sudah semakin terhakis. Kita berbudi terlanjur jujur, wayuhkan bahasa yang tinggal cuma kuasa." Itu antara keluhan awal laksamana terbilang itu kepada Ibrahim

Bukan Tuah tidak nampak, bukan tidak merasai. Melayu kini sudah tidak seperti dulu lagi. Semangat dan jati diri kian luntur. Perpaduan makin terhakis. Agama kian diketepikan. Adab dan adat kian dilupakan. Pernah Tuah berkata dalam kiasnya: " Hamba fasih 12 bahasa. Belayar berdagang ke serata dunia. Menjadi utusan baginda ke banyak benua. Tapi bahasa ibunda tetap terpelihara.

Ujar Tuah, dahulunya Melayu bangsa agung nan bijaksana. Sekalipun dia belajar dengan pelbagai guru, mahir dengan pelbagai bahasa, namun setiap surat yang diutus kepada mana-mana raja di seluruh dunia tetap menggunakan bahasa Melayu bertulis jawi. Kata Tuah, soal raja itu faham atau tidak, itu bukan urusan kita.

Sedih! Tuah melihat Melayu hari ini. Melayu sudah berpecah belah. Sudah kurang menghayati agama. Kurang beradab, raja tidak lagi dihormati. Adat istiadat telah dilupakan. Selalu dia menitip pesan pada saya, jaga anak cucu, kedaulatan, ketuanan dan kesucian Islam. Bila berpesan, dia amat tegas. Matanya buntang dengan jari telunjuk dinaikkan bila berkata. Selalu Tuah berkata pada saya, "Jangan sampai anak cucu kita dalam keadaan 'urian' (telanjang bulat). Semua orang akan mentertawakan. Aib! Aib!" tutur Ibrahim lagi.

Banyak! Masih banyak pesan Hang Tuah untuk bangsa Melayu. Kerana sesungguhnya Melayu itu pewaris bumi bertuah ini. Seperti pepatah lazimnya yang berbunyi, "Takkan Melayu hilang di dunia."        

*****************************************************************************************************************
* Ciputih ialah Pulau Batu Putih.
* Beruzlah, berkhalwat - mengasingkan diri untuk bermunajat kepada Ilahi.
* Urian - Telanjang bulat.

167 comments:

  1. Terbaik dari MJ. Seharusnya kita menagmbil iktibar daripada kisah persitiwa ini. Melayu mungkin tak hilang di dunia, cuma nilai murni orang melayu kian terhakis. TQ MJ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuah yang mana dia jumpa.... tuah yang alam mana?..

      Delete
    2. Qarinnya hang tuah. bukan manusia asli hang tuah. qarin manusia memang mampu hidup lama . sebab itu antara kelebihan bangsa jin. kau , aku & hang tuah memang mempunyai qarin .

      Delete
  2. Tamat sudah membaca..info baru menarik yg xpenah rau selama ni..Lme jgk xbaca Mastika.. Mastika n en Mat the best..keep it up.. jrg nk cari blog2 ceritera sejarah Mekayu ni..

    ReplyDelete
  3. Hang Tuah adalah setaraf dengan wali songo, salah seorang yang dapat mengetahui apa yang akan berlaku dihadapan dan tahu apa yang akan berlaku dibelakangnya.....syabas diucapkan kepada sahabatku Ejei atas rencana ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana mungkin dodol hang tuah setaraf dgn wali songo! Kalau benar, kenapa hang tuah tidak amar ma’ruf nahi mungkar sebagaimana yg dilakukan wali songo.. malah hang tuah taat kpd raja yg zalim dan merelakan kejahatan2 raja yg zalim itu. Pikir2 dodol.. jangan seenaknya ngomong!!

      Delete
    2. Setaraf atau tidak biar Allah yang tentukan. Kamu pun jangan seenaknya ngomong

      Delete
    3. Darulalfiah.... kalau tak kenal atuk tuah jangan ngomong yang bukan bukan...

      Delete
    4. hang tuah berguru dengan salah seorang dari wali songo.. mereka adalah dikalangan wali wali allah yang ghaib(karomah)..masih hidup sehingga kini..cuma tidak kelihatan kehidupan mereka di kaca manusia biasa.. kehidupan mereka x bisa dikaji oleh orang biasa.. ynag benar semua daripada Allah

      Delete
  4. Rasanya sangat elok dipersembahkan kepada yang mendakwa diri sebagai `Hang Tuah` itu senaskah alquran dan diminta bersumpah dengannya untuk memastikan 90% akan kebenaran kisahnya dan dia sendiri agar tidak tertipu dengan alam `sana` yang sentiasa berusaha menyesatkan. Itu adalah lebih baik kerana itu yang pernah disarankan Nabi kita, insyallah.

    ReplyDelete
  5. Kisah Riangga...
    Assalamu'alaikum, dengan izin Allah kita bertemu lagi. SubhanAllah. SubhanAllah. SubhanAllah. Kali ini aku ingin menitipkan kisah Riangga, seorang penari istana Majapahit. Siapa Riangga? Apa yang istimewa mengenainya? Kalau nak tahu, Riangga ialah nama sebenar Puteri Gunung Ledang. Puteri Ratna Dumillah hanyalah nama yang diberikan oleh Sultan kepadanya. Setiap kali Puteri Sari bercerita mengenai Riangga, pasti air matanya berderai. SubhanAllah. Kisah berikut aku terima daripada Puteri Sari...

    Riangga merupakan seorang penari istana yang kecantikannya diidamkan segala raja yang pernah melihatnya. Tariannya yang mempersona membuatkan beliau menjadi buruan. Namun, kasihan, Riangga telah diperkosa Bendahara Majapahit. Beliau mendapat anak kembar, keduanya puteri. Pada zaman itu, anak penzina akan dibunuh. Walaupun Riangga diperkosa, tetapi anak-anaknya tetap dianggap anak zina. Riangga digilai Sultan Melaka yang taksub kepada wanita. Tapi baginda hanya hendakkan Riangga, bukan anak-anaknya.

    Kononnya Hang Tuah bercinta dengan Puteri Gunung Ledang atau nama sebenarnya Riangga... SubhanAllah, tidak benar! Hang Tuah hanya inginkan tubuh Riangga. Kesian Riangga, dah lah Bendahara Majapahit memperkosanya, Hang Tuah pulak memperdayanya untuk mendapatkan tubuhnya. MasyaAllah, Hang Tuah sebenarnya manusia keji yang bertuhankan senjata. Dia tak ada apa-apa, kehebatannya hanya pada kerisnya yang dihuni jin kafir bernama Taming Sari. Ya, Taming Sari ialah nama jin kafir yang menginap di dalam keris Hang Tuah. Jin pertama yang menginap di dalam keris. Dia harus dijamu darah, kalau tidak pemiliknya boleh jadi gila. Itu yang diagung-agungkan orang. Astaghfirullah. Antara Tuah lima bersaudara, Jebat amat bengis, Lekiu dan Kasturi tak boleh diharap. Cuma Hang Lekir yang boleh dikatakan bijaksana. AlhamduLillah, beliau belajar agama Islam dari pedagang-pedagang Turki yang datang berdagang di Melaka. Masa itu tidak ramai pendakwah, jadi masyarakat masa itu amat jahil dengan agama Islam. Yang kuat berkuasa, yang lemah ditindas. MasyaAllah.

    Hang Lekir, bersama Bendahara Melaka telah menyelamatkan Riangga dan anak-anaknya dan membawa mereka lari ke Ledang. Di sana, Riangga memohon kepada Allah ta'ala supaya kaum Bunian dizahirkan kepadanya. SubhanAllah, permohonan Riangga telah diperkenankan Allah, maka kaum Bunian menzahirkan diri kepada Riangga. Mereka kesiankan Riangga kerana dia telah banyak teraniaya. Mereka telah membawa Riangga bersama kedua puterinya ke alam Bunian. Tapi manusia biasa tidak boleh bertahan lama dalam alam Bunian. Oleh itu, Riangga telah dikahwinkan dengan seorang Bunian dan kaum Bunian telah mengurniakan sedikit kuasa mereka kepada Riangga. AlhamduLillah, Riangga masih hidup sehingga kini, dan berada di alam Bunian. Kedua puterinya juga sudah dewasa dan berkahwin dengan Bunian juga. Puteri-puteri Riangga juga pandai menari, macam ibu mereka. SubhanAllah.

    Wallahi, aku mencoretkan kisah ini kerana ini merupakan permintaan Riangga. Beliau ingin semua orang tahu bahawa Hang Tuah bukanlah seperti yang disangkakan. Sampai orang nak sembah kubur Hang Tuah. Astaghfirullah. Buat apa? Hang Tuah manusia keji yang bertuhankan senjata. Seru jin Taming Sari untuk menginap didalam kerisnya supaya senjatanya hebat. Mempermainkan Riangga yang dah teraniaya, memperdayakannya untuk memuaskan nafsu semata-mata... Lailahaillallah. Semoga Riangga dapat merasakan ketenangan...

    Sehingga bertemu di lain masa, sekian, wabillahitaufiq walhidayah, wassalam.


    http://bentaratujuh.blogspot.com/2012/06/kisah-riangga.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum...

      Kisah yang sangat menarik dan merupakan satu lagi fakta sejarah yang baru di temui dan perlu kepada satu kajian semula oleh pakar-pakar sejarah.

      Apapun kita tidak boleh menolak semua fakta-fakta tersebut sehinggalah satu kesimpulan dapat dibuat hasil dari kajian tersebut.

      Terima kasih atas usaha tuan dalam memertabatkan kisah sejarah Warisan kita..

      Delete
    2. bukankah perkahwinan antara manusia dan yang bukan sejenis dengannya adalah haram. seperti bunian

      Delete
    3. Lagi tak kenal tuk tuah ngn nenek.. pening hampa ni...

      Delete
    4. Jauh sangat tersimpang cerita diatas tu... uihhh... sudah la ngn cerita ngarut tu.

      Delete
    5. salam fendi . nak suruh persembahkan Al quran kpd Qarin hang tuah , tetapi kau sendiri pun percaya cerita jin bunian dari blog bentara 7 itu. jadi apa beza kau dengan pak ibrahim ? sama sahaja. yang paling tak tahan , kau gunakan hujah jin (bunian bernama riangga) untuk memburukkan hang tuah. hendaklah kau ingat , kalau mahu bercakap soal sejarah , bukan mengambil sumber yg kelabu , kabur sumber asalnya . sekurang2nya pak ibrahim berjaya berjumpa sendiri dgn qarin hang tuah , tetapi kau yg mcm pandai sangat tentang agama , hanya mampu berhujah menggunakan sumber jin. menyedihkan. ingatlah , kelak nanti di akhirat , kau akan dipertangung jawabkan di hadapan Allah swt atas perbuatan kau ini yg memburuk2kan hang tuah . aku bukan pemuja atau pentaksub hang tuah , tetapi aku yakin & percaya , dia pernah wujud . sebab kerajaan melaka sebuah empayar. bukan kerajaan tepi jalan yg dibina dalam 1 malam. mana mungkin sebuah empayar berjaya dengan kisah mitos atau kisah buruk pembesar 4 lapis nya yg terpenting seluruh wilayah jajahan nya itu.

      Delete
    6. Nama puteri gunung ledang bukn rianga.. Dia ada nma melayu..ada nama jawa.. Kalau rianga tu lain sangat tu.. Jgn lah buat cerita yg bukb2

      Delete
    7. nak mengarut jgm pitar belit sejarah kan orang panggil kau bodoh kau marah

      Delete
    8. kau jangan reka cerita bro!!! kang orang panggil kau bodoh kang marah pulak

      Delete
  6. Assalam, 2 versi Tuah dan Jebat.. satu Tuah yg baik, Satu lagi yang jahat, bagaimana pula kisah dimana sebenarnya ketua yg 5 itu adalah Jebat, namun Tuah diberikan laluan oleh Jebat untuk mengepalai mereka tetapi hakikatnya Jebat mempunyai ilmu yg paling tinggi antara mereke ber5 hatta Tuah sebenarnya tidak boleh menumbangkan Jebat. Ade sesiapa pakar sejarah yg ade terjumpa kajian versi ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jauh sangat menyimpangnye kajian tu. Atuk tuah tu lah... ermmm... tak pe lah... yang kenal tahu la..

      Delete
  7. Ramai yang berminat dengan kisah Hang Tuah. Harap pakar2 sejarah membuat kajian semula dengan mengambilkira kisah terbaru yg dihantar oleh Fendijr dan anonymous...

    ReplyDelete
  8. Alangkah baiknya kita lebih mengenali Rasulullah dan para sahabat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape ko ni.lari tajuk

      Delete
    2. Betul... kenal diri.. kenal Allah.. kenal kekasihnya... inshaallah diberitahu cerita nya.

      Delete
    3. Betul, yang patut dikenali ialah Rasulullah dan para sahabatnya.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. mengenal Rasulullah dan Allah SWT itu sgt baik dn sgt dituntut.. ttpi mengenal identiti bangsa sendiri dan kekuatan yg sebenarnya juga suatu yg sgt baik dan amat perlu agar kita tidak akn diperkotak-katikkan oleh bangsa lain juga oleh bangsa kita sendiri yg yg dah terlalu taksub dgn budaya kapitalis yg menjahanamkan..

      Delete
    6. Klu nak bercerita biarlah ikhlas tiada unsur umpat keji caci mencaci ya sdraxku sekelian.wassalam

      Delete
    7. hanya Allah yg tahu..mohon petunjuk dari Nya..

      Delete
  9. Salam semua, saya keturunan hang jebat.

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum wbt...

    Saya berminat dgn sejarah negara kita. Nak tahu lebih mendalam berkenaan sejarah lampau negara kita seperti hikayat hang tuah, Puteri gunung ledang, mahsuri dan lain-lain... ada page2 yang boleh mambantu saya... tq

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum En. Azwan Danial...
    Tak ramai generasi muda kita pada hari ini yang berminat dengan
    sejarah dan kisah-kisah kepahlawan negara menentang pejajah dan juga
    cerita2 rakyat yang popular..

    Nama2 seperti Hang Tuah, Mat Kilau, Mat Indera, Datuk Sagor, Datuk
    Bahaman, Leftenan Adnan dan yang seangkatan dengannya akan dilupakan
    jika generasi muda pada hari ini terus tidak berminat membacanya.

    Sebenarnya buku2 mengenai mereka banyak dijual di kedai2 buku.
    Walaubagaimanapun blog2 juga ada menyiarkannya.

    Insyaallah saya akan cuba mendapatkan kisah2 mereka dan menyiarkan di
    dalam blog ini dari masa kesemasa.

    Selamat membaca. Terima kasih.

    ReplyDelete
  12. assalammualaikum wmh wbh.
    Saya tidak nafi cerita sebegini tetapi apakah yang pahlawan terbilang dapat lakukan? Hanya nasihat kerana beliau bukan lagi di alam nyata.Yang penting ialah kita ikuti nasihat beliau yang selari dengan syarak. Kekuasaan dan takdir bangsa hanya ketentuan Allah SWt jua, dan kita perlu berusaha berlandaskan syariat kerana tanggungjawap kita..

    ReplyDelete
  13. Menurut Andaya (2002), Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi adalah pemimpin ulung kaum Orang Asli. Kekuasaan Orang Asli dalam pemerintahan Melaka serta kerajaan-kerajaan melayu yang lain mengalami kemerosotan dengan kematian ketiga-tiga tokoh ini. Pendapat ini dipetik dari Pagan Races of the Malay Peninsula, Macmillan, London 1906 karangan Skeat, W.William and C.O. Blagden.

    Andaya juga memetik pendapat Juli Edo, seorang ahli antropologi dari etnik Semai yang mengatakan bahawa Hang Tuah dan Hang Jebat adalah Orang Asli. Hang Tuah ialah Orang Jakun (Winsdtedt, 1935). Hang Tuah dan keluarganya berpindah ke Hulu Perak selepas kematian Hang Jebat.

    ReplyDelete
  14. Anon April 15, 2.09 pm, tahniah kerana mengaku sebagai keturunan Hang Jebat. Hang Jebat ialah seorang pemimpin ulung orang Jakun yang telah dikhianati oleh pembesar Melaka

    ReplyDelete
  15. Jgn menuduh orang itu keji. Jika dia sempat bertaubat hapuslah segala dosanya. Kalau tuah x hebat, bagaimana beliau dapat menewaskan taming sari pahlawan majapahit.

    ReplyDelete
  16. Hang tuah xwujud...smua tu mitos la....allah swt btul wujud

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahu jangan menyampuk... ishhh... kalau kata hang kasturi tu pompuan... ada yang nak sokong

      Delete
    2. hang tuah tu wujud aku percaya

      Delete
    3. Ade yg kate hg kasturi tu permpuan..wallahualamm..

      Delete
  17. Assalam, sya nk buat pembetulan apa yg saudara fendi kata
    1.islam sudah masuk ketanah melayu pada zaman 700hijrah selewatnya pun tahun 1000 masehi
    2.islam di Melaka mmng kuat ramai wali wali Allah dzaman itu bermula dri pameswara seorang ulama dan juga wali dan keturunan parameswara semuanya raja yg baik dan bertaraf wali Allah.
    3.sultan mahmud bkn seorang yg baik dan bkn wali yg wali ialah keturunan sblumnya.
    4.masyarakat islam mngamal ajaran islam yg kuat bkn main cedok ikut apa yg mereka suka mcm zaman skrng, mcm mn saudara fendi kata islam,xkiat dbumi Melaka kenyataan yg mmng pelik.
    5.puteri gunung Ledang ialah seorang hindu bkn islam atau dia masuk islam sesudah itu.
    6.hang tuah ialah seorang ulama,beliau pernah jdi amir dkerajaan khalifah islam ayuthia di siam,kerajaan khalifah islam ayuthaya menguasai negara siam kemboja vietnam(indo China) sdikit India burma dan negara melayu.
    6.islam sudah kuat sblum sultan mahmud bila sultan mahmud yg xkuat agama yg dbesar dng keadaan senang lenang maharajalela mnjadi penyebab sultan mahmud jahat,bila orng jahat yg perintah jatuhlah Melaka krn xda berkat redho Allah.
    7.Agama islam mulai lemah selepas bertahun penjajah ddk tanah melayu,portugis cuba padam kalimah Allah dbumi melayu.
    8.sultan yg jahat sprti sultan mahmud jga bnyk tnah arab dzaman itu jdi xhairanlah dtanah melayu ad sultan ting tong.
    9.pengajaran bila sultan yg xkuat agama perintah kerajaan Allah xrestui, Allah sdah berpesan kerosakan yg berlaku dsebabkan tangan2 manusia sendiri.kerajaan yg agung dan maju mcm Melaka hancur bila sultan gila dunia perintah, klu nak tanah melayu maju mcm zaman dulu kna ikut agama quran dan sunnah baru ada kejayaan.
    10.Sebenarnya kerajaan Melaka susah nk kna jajah klulah sultan mahmud dulu seorang wali sdah pasti portugis balik tangan kosong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih.. berkongsi ilmu... memang logik apa yg awk katakan

      Delete
    2. sy amat setuju apa yg tok faqier nyatakan tentang kedatangan islam di melaka dan laksamana hang tuah dan 5shbt....melayu harus bangga kita mempunyai hiro lagenda alam melayu yg amat disegani semasa zamannya...ketangkasan silat beliau amat dikagumi....pertahankan silat melayu, keris dan tanjak...barulah "takkan melayu hilang didunia"....pertahankan sejarah benar kehebatan melaka dan kepahlawanan melayu...jgnlah kita pula yg dikatakan melayu memperlekihkan sejarah kita....wallahualam

      Delete
    3. Tok tuah tok jebat nenek kasturi tok lekir tok lekiu tu lah wali... cuba pikir kenapa zaman depa.. depa lebih glamor dari sultan... kenapa... kasturi keris dibelakang tau...

      Delete
    4. Assalam.. apa buktinya parameswara islam? Tahukahah anda parameswara merupakan waris didalam kerajaan srivijaya? Dan dia juga yg buka negeri melaka? Secara automatik parameswara boleh dikatakan sultan melaka yg pertama..wajar atau tidak?

      Delete
  18. Banyak sejarah melayu dgelapkan terlalu bnyk rahsia dtanah melayu mcm piramid,harta karun,kebangkitan islam imam mahdi,masa depan melayu, mh370 bgi pandangan sya klu benar mahdi ada dtanah melayu maka kehilangan mh370 tlh menyebabkan Malaysia jdi negara yg famous dri carta 25 terus naik ke carta 15 antara negara famous dunia.kaitannya mh370 dng mahdi ialah untuk promosi Malaysia kemata dunia jdi bila mahdi muncul dri Malaysia dunia sdah kenal Malaysia wallahu alam

    ReplyDelete
  19. Mcm mcm komen.tp apa pun syabas.itu buah fikiran masing2.yang penting jadikan Al-Quran sbgai panduan dikala sesat.takbir!!!

    ReplyDelete
  20. Sesiapa yang mempunyai fakta tentang Hang Tuah, marilah kita sama2 berkongsi untuk tatapan generasi di masa hadapan....

    Terima kasih juga kepada semua yang memberi komen di atas

    ReplyDelete
  21. cis, tiada satupun cherita diatas mengambarkan yg sebwnar terhadap hamba. berani kalian berbuat dusta!

    yang benar,
    hang tuah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ingat kelakar ke?karang ko makan capal baru tau,orang bercerita ko pun sebuk gak nak bercerita,ko ne jenis zaman bebudak yg bakal loyar buruk,memalukan betul la ko ne..g meninggal kat sana

      Delete
  22. Askm saudara,maaf sekiranya soalan dan pertikaian sy ini agak cetek pengetahuan atau lemah dlm bab alam ghaib ni.pertamanya,betulkah yg dtg itu adalah hg tuah ataupun sekadar jin ataupun syaitan yg ingin meyesatkan manusia.sy agak musykil dlm bab panggil ataupun seru roh ni.dr pemerhatian sy,puak2 iluminati pun ada mengamalkan ritual pertemuan roh sebegini,cuma cara di sini lebih islamik.maaf sekali lg,jika salah sila betulkan sy.boleh terangkan status para roh waliyullah ini ditempatkan setelah mereka mati...apa pun bg sy jgn tlalu taksub dgn perkara roh sebegini.bab sejarah melayu ataupun penceritaan yg diceritakan adalah baik,demi utk mengagungkan bangsa melayu...yg ketika ini agak kelam kabut.adakah bangsa melayu sudah tidak ada apa2 lg,sehingga terpaksa guna perantara dua alam bg tentukan sejarah bangsa melayu sendiri.melayu itu islam dan islam itu melayu,jd sy percaya dgn kehebatan bangsa melayu.namun kepercayaan sy itu berlandaskan alquran dan hadis...kerana di situlah kekuatan,kehebatan dan kebanggaan bangsa melayu sebenarnya.jika tidak masakan bumi bertuah ini wujud begitu ramai waliyullah.wassalam

    ReplyDelete
  23. Hebat sungguh cara org melayu mengetahui dan menulis sejarah mereka...100%blh percaya ke?alam ghaib mmg wujud,namun adakah sejarah bangsa melayu ini ditentukan ataupun ditulis menerusi 'perantara'.dan perantara ini seperti anda smua tau ada yg baik dan ada yg tak baik.jd trpulang...sy sekadar melontarkan pendapat.maaf dan betulkan jika sya salah.askm...saya juga bangsa melayu

    ReplyDelete
  24. Askm,sy bangsa melayu.adakah ini caranya org melayu mengetahui dan menulis sejarah.jika ya...maka hebat.namun kebenarannya bagaimana?benar jika yg dtg(keramat)itu islam dan bukan si penyamar(jin kafir).jd renungkanlah...maaf dan betulkan jika sy salah.wassalam

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum Pn Ros nani...

    Pohon banyak kemaafan kerana saya terdelete komen puan semasa mengemaskini blog. Jika pn tidak keberatan, mohon dibuat komen semula...Terima kasih...

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum.... hang tuah ialah atas dasar keyakinan orang melayu jer,tidak ada fakta bahwa hang tuah itu wujud..dan pakar2 sejarah pun meyakini bahwa kewujudan hang tuah itu masih lg dlm keadaan samar2,kerna yg mereka dapati hanya dari perbualan mulut org2 melayu sahaja.... ianya hanya mitos sahaja..wallahualam... tapi ada 1 pahlawan melayu bugis yang org melayu kian lupakan RAJA HAJI & DAENG KEMBOJA walhal ini berdasarkan fakta dan sejarah yg benar2 wujud.... wassalam....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila rujuk sulalatus salatin berkenaan kewujudan hang tuah dan sejarah melaka dan dot dot.. Kitab lama.

      Delete
    2. Sila rujuk sulalatus salatin berkenaan kewujudan hang tuah dan sejarah melaka dan dot dot.. Kitab lama.

      Delete
    3. raja ali haji sendiri pun ada mengarang kitab hikayat hang tuah.. jangan sembrono menghukum skiranya tiada ilmu..
      rujuk sulalatus salatin yang dikarang tun sri lanang.. 7 bab diperuntukkan dalam kitab itu menceritakan kisah hang tuah.. india pun ada menceritakan perjalanan hang tuah ke negara tersebut.. dan banyak lagi sumber luar negara yang menceritakan kisah beliau..

      tolong membaca.. bukan menghukum sesuatu itu tanpa ilmu..

      Delete
    4. maafkan saya jepun telah mengkaji bahawa ada seorang laksamana yang telah berdagang dengan orang jepun , laksamana itu hang tuah telah ditulis di dalam buku yang mereka kaji , dan penemuan kris dikepulauan okinawa jepun

      Delete
    5. Saya sokong....saya ada juga tengok rencana tu

      Delete
  28. Bila mati sesaorang itu terputus la hubungan nya dengan dunia. Dia akan sibuk dengan alam kubur..,,Allah tidak akan bari peluang kedua untuk balik ke dunia dan boleh buat pahala lagi..nasihatkan manusia pulak...
    Ynag datang tu pasti la jin...munkin kafir atau jin islam yang tidak mengikut ajaran islam..jin islam tidak akan menggangu dan mengelirukan manusia..mereke beriman kepada Allah dan Rasul.
    Wallahualam.

    ReplyDelete
  29. Walaui orang melayu jangan lah mudah ditertawakan oelh jin dan gengnya...
    Berpijak la di bumi nyata...Orang dah mati tak akan boleh berkomunikasi dengan manusia di dunia....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, mana ada orang yang dah mati boleh berkomunikasi dengan manusia kecuali Rasulullah, itu pun dengan perantaraan mimpi. Tetapi tak da lah baginda suruh/syari'atkan amalan baru.

      Delete
  30. Assalam..kenal Allah maka kita akan kenal semua jalan cerita yang sebenarnya..bagaimana nak kenal Allah..carilah guru..

    ReplyDelete
  31. Macam2 cerita yang saya dengar mengenai Hang Tuah. Salah satu yang saya dengar ialah mengenai Sultan Melaka mengarahkan Hang Tuah berjumpa dengan Puteri Gunung Ledang. Tetapi, Hang Tuah tidak mampu berjumpa dengan Puteri Gunung Ledang dan dia menyuruh salah seorang dari rombongan tersebut (nama saya tak ingat) pergi berjumpa dengan Puteri Gunung Ledang. Maka apabila pulang ke istana Hang Tuah menyembahkan permintaan Puteri Gunung Ledang tersebut. Disini syarat2 yang diberikan oleh Puteri Gunung Ledang adalah mustahil untuk ditunaikan kerana sememangnya Puteri Gunug Ledang tidak mahu bersuamikan Sultan Melaka....Mitos kisah Hang Tuah dikatakan segala yang di suruh oleh Sultan Melaka dapat ditunaikan oleh Hang Tuah tetapi setelah kegagalan Hang Tuah untuk memujuk Puteri Gunung Ledang berkahwin dengan Sultan Melaka maka telah membuatkan Hang Tuah kecewa dan menghilangkan diri di dalam sungai.

    ReplyDelete
  32. Ipar saya penuntut universiti kelantan ada memberitahu saya bahawa proffessornya mengatakan telah menjumpai bukti kukuh dari manuskript melayu lama dari sebuah universiti di luar negara bahawa memang benar HJ tidak dibunuh oleh HT. sekadar berkongsi info..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Anonymous kerana berkongsi maklumat....

      Delete
    2. Sama sama Tuan Ahmad Jais

      Delete
    3. Saya juga mnuntut di UMK, boleh saya tahu prof mana yg ad manuskrip trsebut.. saya amat trtarik dgn kisah melayu.. saya juga cuba mngkaji dan memahami asal usul melayu.

      Delete
    4. Prof tu tak ada manuskrip berkenaan.maksud saya adalah prof telah terjumpa bukti yg katanya bakal mengubah sejarah hang tuah di malaysia.jumpa bukti tu dari sebuah manuskrip melayu lama di universiti luar negara.itu maksud saya pd january 7 2015.nak bagi nama saya tak berani dan terlalu umum pula.prof di universiti adalah seorg pengumpul mentera lama & persuratan melayu.kalau mengajar tak suka guna slide.pernah sandang jawatan sb ketua bhg penyelidikkan.

      Delete
  33. Nak kata tuah dan jebat x wujud saya ada terjumpa doa dalam kitab kecil simpanan arwah atuk saya. Tajuk doa adalah doa tun tuah dan doa tun jebat. Diceritakan khasiat ayat tersebut sesuai dgn perwatakan dua pahlawan tersebut. Kitab dalam bahasa melayu lama tulisan jawi. Saya bertanyakan kepada arwah atuk saya dan dia mengiakan.

    ReplyDelete
  34. Hang tuah dan sahabat sudah hilang dia buku sejarah sekolah pada masa ini.
    Kenapa mungkin sebab ada bukit bukti menunjuk mereka memang cino.
    Sama dengan kehilangan parameswara.Melayu perlu hero hero.
    Bila ada bukti yang di sanjung pun bukan melayu.Hilang lah tokoh tokoh ini.
    Maksud melayu pun "orang yang lari" tanya lah pada sedara kita dari seberang.
    Hamba tulis bukan hendak memperkecilkan mana mana pihak
    Hanya mahu meluaskan pandangan.Harap jangan marah.Ampun.

    ReplyDelete
  35. Salam pada pembaca, saya menghurai sedikit dari apa yg saya tahu.
    Mengapakah Riangga boleh berkahwin dengan Bunian sedangkan ini dilarang dalam Islam.Kalaupun Riangga teraniaya, doanya di kabulkan Allah. bukan minta tolong dengan bunian.
    2.Seseorang yg tidur atau berkhalwat dengan wuduknya yg sempurna tidak akan dihampiri oleh jin kafir. Wuduk adalah pendinding antara kebaikan dan kejahatan.
    Anda tidak boleh menyanggah luahan/cerita isi hati Dato Dr Ibrahim jika nda tidak pernah melalui pengalaman ini/Ilmu anda tidak sampai.
    3. Untuk menulis sesuatu yg rahsia dan sulit, anda perlu tunaikan solat taubat, hajat, istikharah dan solat malam( tahajjud), untuk dapat petunjuk dan hidayah Allah. jika anda tak mampu lakukan semua ini, anda tak berhak mempertikaikan orang lain.

    Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. As Salam, saudara semua, izinkan sy yg x brape berilmu ni mencelah, waliyullah itu benar, cuma kesian pd org2 yg x brape nk faham @ ade ilmu ni, sering menuduh2 yg bukan2...kalau benar pun Tok Tuah melakukakan kesilapan, itu fitrah kita, manusia mcm kt ni bukan maksum..kt pun janganlah menuduh2 org lain berdasarkan dari tulisan2 @ blog2 yg x tentu kesahihanyya...kalau bende itu x betul,,kt dh dikira bersekongkol dgn mereka membuat fitnah...kalau ilmu panjang cume sejengkal, jgn lautan dalam hendak diduga,,,sesungguhnya pengetahuan ghaib ni adalah hak Allah, cume org2 yg terpilih aje yg disingkapkan hijabnya mengetahui..itupun yg diizinkan Allah aje..syabas kpd srikandi Hanis Balqis..

      Delete
  36. Assalamualaikum wrb...

    Terima kasih kepada semua para pembaca kerana memberi komen, pandangan, nasihat, teguran dan pencerahan kepada kisah Hang Tuah ini.

    Kita yang hidup tidak sezaman dengan Laksamana Hang Tuah ini hanya mengetahui kisahnya dari pembacaan, cerita dari mulut ke mulut, filem dan dokumentari sahaja.

    Maklumat yang kita terima dari berbagai sumber ini, diharapkan boleh membantu kita mendapat info yang sebenar dan tidak terjebak dengan kisah-kisah dongeng dan syirik yang membawa kepada kemurkaan Allah Subhanahuwataala.

    Terima kasih...

    ReplyDelete
  37. Sungguh menarik. Terima kasih atas perkongsian2 ini. Saya sudah lama terfikir akan sejarah kegemilangan laksamana berlima ini...sejak kecil lagi. Mengapakah kisah mereka ini terhenti setakat tenggelamnya keris tamingsari di sungai duyong. Saya jadi penasaran nak tau dengan lebih lanjut apakah kesudahan pahlawan 5 bersaudara ini, tidak hanya memfokus kepada Tuah & Jebat semata2. Siapakah Lekir, Lekiu, Kasturi? Kemana mereka selepas peristiwa pertarungan Tuah-Jebat? Kemana mereka menghilangkan diri? Harap ada yg mampu berkongsi....tq in advance.

    ReplyDelete
  38. yayi? yayi kepala lutut dia.
    Hang Tuah hanya akan muncul bersama Gurunya. berdiri disisi kanan.
    enuff said.

    ReplyDelete
  39. Tiada yg setanding keagongan agama berbanding kehebatan sesuatu bangsa.

    ReplyDelete
  40. Pendapat saya yg menjelma tu adalah jin pendmping atau qarin hang tuah mungkin.krn byk sekali dlm perubatan islam jin pendamping menjelma dan mengaku sbg individu berkenaan.malahan suara dan tingkahlakunya serupa.ini tidaklah menghairankan krn qarin itu hidup bersama dgn individu tersebut sehingga ke akhir hayat.namu kelebihan Allah berikan pd jin ialah umur yg panjang.maka qarin ini mampu hidup bratus tahunsetelah kemayian manusia yang didmpinginya itu.Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar saudara . itu adalah Qarin hang tuah. bukanlah jasad duniawi manusia hang tuah yg sebenar. kita semua amat maklum , sesudah turunnya MUHAMMAD SAW , tiada lagi manusia yang mempunyai usia seperti di zaman nabi Allah nuh .kalau qarin , dia memang boleh hidup lama dengan izin allah. bangsa jin memang dikurniakan usia yang panjang.dan qarin juga boleh menyerupai manusia yang didampinginya . itu ada dijelaskan oleh ulama2 silam.

      Delete
  41. Bangsa Melayu ni amat 'istimewa'. Dianugerahi Allah pelbagai 'kepandaian' di luar pemikiran logis. Mungkin ramai yg tidak tahu cara pembuatan keris dgn hanya memicit-micit dgn jari, atau pantas sampai ke satu-satu tempat yg jauh tanpa menaiki sebarang kenderaan...semua itu Ilmu Allah






    ReplyDelete
  42. eh2... ensem jugak hang tuah nie.. macam gamba dia serupa aku jugak.. :D

    ReplyDelete
  43. Salam. Janganlah kita caci mencaci dan mendedahkan aib orang2 yang telah pergi. Benar atau salah hal yang dikhabarkan oleh tuan penulis hendaknya kita serah kpd Allah SWT. Bersangka baiklah kpd hang tuah andai benar beliau wujud. Perbanyakkan istifar dan sedekah. Serta mohon keampunan kepada orang yang telah pergi. Ya Allah, kami serahkan urusan kami kepadaMu dan ampunilah dosa2 kami dan orang2 yang telah mendahului kami. Amin..

    ReplyDelete
  44. Bila dah tahu, dah paham segeralah amalkan.
    Kalau berlainan pendapat segeralah merasainya sndiri.
    Aku hanya tulisan yang penah merasai garangnya HT

    ReplyDelete
  45. Macam2 komen dan pendapat,,,,Yang penting jgn terpesong dari agama sudah laaaaaaaaa

    ReplyDelete
  46. Inshaallah dengan izin ALLAH aku dapat bertemu dengan datuk dr. Ibrahim untuk berbual lebih panjang

    ReplyDelete
  47. Macamana dtk dr ibrahim bole tau yg dtg bg salam kat dia tu hang tuah? Jin pun bole nyamar jdk hang tuah, jdk bruce lee ataupun iskandar yang agung.. jgn lupe jin suka manipu manusia, nak2 plak bila ada orang layan dia becerita lagi dia seronok menipu bani adam, dh mng keje dia.

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum.. Saya orang Minang, tpi saya sedang tertarik dengan kisah hang tuah ini, bermacam2 versi saya jumpa, ada hang tuah baik, ada yang jahat. Ada pula yg bulang hang tuah orang cina, han too ah, han tze fat, han le kie. Tpi apapun itu, terkain artikel ini, saya mau kasih komen :
    -kalau memang hang tuah pernah ada, manusia yg sudah tidak bisa berjumpa dengan manusia lain, kecuali jin penyamar, mereka akan melakukan apa saja demi menyesatkan cucu adam, sebaik apapun jin penyamar tersebut. Hendaknya jangan dipercaya 100%. Bisa saja modus mereka untuk menyesatkan karna telah membuat kita.percaya. Thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intinya yaitu, hang tuah yang dijumpai oleh pak ibrahim sudah jelas itu 100% Jin penyamar. Bukan hang tuah. Jadi Sekiranya hendaklah diambil amalan baik dari kisah hang tuah. Cukup itu saja tak lebih. Jangan dilebih2kan.

      Delete
    2. salam saudara . sebelum berbicara , gunakan akal dengan sebaiknya. kalau mahu bercakap fasal hukum , biar jelas isi ceritanya . Di dalam islam , TIADA ISTILAH JIN PENYAMAR. yang ada cuma 3. Iblis , jin & syaitan . betul saudara mahu bercakap mengenai tipu daya bangsa jin kepada anak adam , saya terima semuanya itu. tetapi istilah yang saudara gunakan memberi gambaran buruk kepada Hang Tuah ,dan bahasa melayu. setiap anak adam yang lahir , Allah telah sedia untuk dia satu Jin pendamping yang bergelar QARIN. bisa juga yang pak ibrahim jumpa itu , bukanlah hang tuah sebenar karena mana mungkin manusia sesudah zaman Rasulullah bisa hidup ratusan tahun. yang lebih tepat adalah , itu Qarin Kepada hang tuah. qarin juga bangsa jin dan bangsa jin bisa hidup ratusan atau pun ribuan tahun . sebagai orang nusantara , kita semua harus menghormati tokoh besar seperti hang tuah . terkaitan hang tuah dengan malaysia sangat dekat di hati & minda kami . dan kami juga tidak pernah merendah derajat tokoh besar nusantara lain seperti datuk perpatih pinang nan sebatang kebanggaan tanah minang itu. you respect our heroes , we will respect yours. simple.

      salam dari anak malaysia keturunan Bawean .

      Delete
  49. Hang Tuah ujud dan tetap berkhidmat kpd Sultan Perak sbb tu kuburnya di Istana Iskandariah dan Taming Sari dgn pontoh Naga berada dgn kesultanan Perak. Sbb itu jgk Perak ada Upacara Tabal Jin... Tuah mati di Perak krn Kesultanan Perak adalah juraian dari Kesultanan Melaka Sultan Muzafar yg dtg dr Kampar dan tersangkut di Beting Bras Basah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesuatu yg logik juga,nama Perak diambil sempena nama bendehara Tun Perak yang banyak berjasa diMelaka, Perak blh dianggap Melaka yg kedua, Dan bangkit dari kejatuhan Melaka yang pertama,keturunan kerajaan Melaka tetap terpelihara hingga ke hari ini, In sha Allah

      Delete
  50. CERITA TIDAK PERNAH TERTUTUP YANG TERSURAT ITU DIBUKA DENGAN MATA HATI HANG TUAH BUKAN LAH MITOS ATAU REKAAN WUJUDNYA ITU KERANA ALLAH HADIRNYA JUGAK DENGAN IZIN ALLAH SWT ............ YANG ALAMI YANG TAHU YANG ADA YANG PASTI ...

    ReplyDelete
  51. Asslmualaikum. TUAH TAK MATI SELAGI TAK DIKAPANKAN.

    ReplyDelete
  52. Alhamdulillah, terimakaseh karna sudah ada lakaran wajah Nenda Hang Tuah yg sama dg wajah yg beberapa kali sembang2 dg sy

    ReplyDelete
  53. SEMANGAT HANG TUAH BANGSA MELAYU ISLAM NUSANTARA....TERUS KEKALKAN MELAYU NUSANTARA SELAMANYA...AMINNN

    ReplyDelete
  54. jgn pecaya sgt la citer dorank ni..ni suma kaki jual ubt ni..pigidahhh..bole jln daaa..

    ReplyDelete
  55. igtlah..syaitan itu sentiasa akan membodohkan dan menyesatkan kita..

    ReplyDelete
  56. bab citer tokok tambah..perisa..org melayu mmg terer..benda kecik bole jd sebesar gunung kalu melayu punyer citer..

    ReplyDelete
  57. assalamualaikum...weh incek parnaw007,MAK KAU IJAU!!!!...ko melayu gak kan?...lap ingos dulu sbelom nak komen bangsa sendiri.#bodopiang...

    ReplyDelete
  58. Tak pelik kisah jumpa Hang Tuah tu. Saya pun selalu jumpa Santa Claus. Santa kata dia tinggal di kutub utara. Bila tak tahan sejuk dia datang ke Malaysia sekejap.

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh...tentang kisah Hang Tuah itu sejarah melayu atau keturunan majusi...sy adalah cicit nya..yg kini duduk di sabah..the lost of world.moyang sy telah dikebumikan di sarawak.

    ReplyDelete
  60. Hang Tuah wujud...berketurunan India/Mamak..sila bertanya pada yg terbuka hijabnya..yg boleh berbicara dgn alam satu lagi...jawapan pasti sama...Tanah Melayu didiami kebanyakan keturunan India..malah Parameswara juga..sbb itu dibahsakan diri 'Mamak Bendahara' dsb..Wallahualam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf...anda silap...mamak adalah perkataan bahasa melayu silam yang bermaksud pakcik...atau orang tua yang dihormati...cuma dlm konteks moden mamak merujuk kepada India muslim...harap maklum

      Delete
  61. Hahaa mcm citer kartun plak..dah la x payah reka2 sampai terlampau sangat fanatik..tak penting pun..sebenarnya penting tp dah kaji puluhan tahun menda same jer..kejap hang tuah org cina pastu org india pastu jin..last2 jadi hang tuah sage mode..dragon slayer taming sari katana s plus..tp ape2 pon tahniah la pada yg rajin mencari kewujudan hang tuah ni. Syabas. Nanti jap pertemuan hantu ah tu lawak. Haha

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum.. tahniah atas perkongsian sejarah ini.. sy juga salah seorang pengemar tentang sejarah kewujudan para tokoh2 melayu yang banyak berjasa.. sepatutnya kita sebagai generasinya haruslh memelihara sejarah kita.. sepertimana sejarah tentang hang tuah.. sy juga mempercayai bahawa ada orang2 tertentu yang boleh mencari info di alam ghaib.. hanya orang2 yang kurang ilmu sahaja yang menganggap perkara ini tak betul.. sebelum hendak memburuk burukan orang dan hendak membuka aib orang.. pastikan diri kamu perfect.. inilah penyakit kritikel rakyat melayu sekarang.. lebih

    ReplyDelete
  63. Kajilah kenape inggeris dtg ke timur..kenape inggeris dtg ke melaka..ape tujuan sebenar mereka..kaji lah sejarah islam...satu organisasi rahsia sudah menguasai dunia ..sehingga sekarang..

    ReplyDelete
  64. Kah2x...mcm pundek terkena ak baca smpai hbis.. ini title patut ko ltak siri bercakap dgn jin lh bodoh.. yg pegi bjumpa dgn tuah bg salam tp xjwb tu mnatang ap?kna bodoh dgn setan mcm tu r...

    ReplyDelete
  65. Yg inilah baru betol2 kesah hang tuah,dan film yg tuah tu jauh mnyimpang dari sejarah.takknlah hang tuah nak bunuh kawanny sendiri,jgn2 sejarah yg di film tu sejarah celup tak???

    ReplyDelete
  66. Tak baik la mempersendakan pahlawan melayu lama.mungkin kalau tiada hang tuah untuk mempertahankan melaka,tiada rakyat melayu skrng

    ReplyDelete
  67. Wahh,sunguh pandai aku berkata kata hahaha

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum... Jap2 newbie tumpang tanya... Yang belajar dan derajat sampai 4 senawi... Nahu,nafi,isbat dan lain2.. Mohon hurai kan pada newbie ttg sebaik baiknya jin adalah sejahat jahat manusia... Amboi nampak semua mcm teror jer.. Seru qarin lah melipat bumilah ...cer tanya datuk dr ataupun ostad2 alam maya nie...apa maksud hang tuah dan siapa namanya yang sebenar..daripada mohon tuah yg sudah pergi baik mohon sang hijau yg berkelana bersama ilmu yg ilmu nya tiada dimiliki sesiapa.. Ilmu dahulu dan masa akan datang. Arjuna. Tempur

    ReplyDelete
  69. Hebat ...kisahnya.. tapi saya yakin hang tuah yang muncul itu bukan lah hang tuah .. tetapi ada lah sejenis jin.. mungkin jin qorin yang menyamar. Tujuannya untuk memesongkan pemikiran anak adam. Jika jin itu sebut bab agama.. xmustahil.. kerana jin pun sama perangai macam manusia.. ada islam. Ada kafir malahan munafiq juga. Tambah lagi jin ini umo panjang.. dia mudah mnipu kita. Ini semua permainan syaitan dan iblis.. tu sebab banyak kes2 orang mndengar bisikan dan bermacam lagi. Jadi manusia kena kuatkan keimanan kepada allah.. supaya xmudah diperdayakan syaitan yg sentiasa cari pluang yg ada.

    ReplyDelete
  70. assalamualaikum...saya dengan rendah diri dan dengan ilmu yang cetek ingin berbicara sedikit tentang bab tuah ini. terpulang lah apa yang anda fikir atau fakta tentang tuah..itu hak anda itu berbicara. kita menulis bukan menentukan sapa betul atau salah tetapi kita mencari kebenaran dalam kehidupan. ini pendapat saya kalau kita orang islam kita ada cakap biarlah mengikut al-quran dan sunnah. kalau agama lain pun akan bercakap tentang kebenaran. tak payah kita bergaduh benda yang tak pasti sebab hang tuah tiada bukti yang kuat seperti kubur atau benda benda peninggalan yang sahih. kita boleh membaca dan mengetahui tentang hang tuah tetapi sebagai orang islam kita patut lebih mengkaji rasulrullah yang akan menolong kita di ahkirat kelak.bagi bukan orang islam tentu nak kebenaran bukan benda yang tak pasti. sedangkan kita kewujudan nabi muhamad yang nyata dari kuburnya, janggutnya, rumahnya,pakaian , pedang dan lain lain bukti yang jelas. saya memohon pada semua yang ada kita tak payah kita bergaduh pasal tuah cukup untuk membaca dan mengetahui. perjalanan kita masih jauh untuk pencipta kita. saya pun memohon maaf jika penulisan mengganggu perasaan anda.anda bebas menulis apa yang suka tapi biarlah berdasarkan fakta dan bukti. akhir kalam menyusun jari sekali lagi memohon kemaafan.

    ReplyDelete
  71. Hang Tuah bukan mitos. Beliau hidup di zaman kesultanan Melaka. Rujuk pakar salasilah (genealogy) seluruh dunia dari luar negara.

    http://www.royalark.net/Malaysia/malacca4.htm

    Ini sedutan dari laman web tu.

    a. 1488 - 1528 H.H. Paduka Sri Sultan Mahmud Shah I ibni al-Marhum Sultan 'Ala ud-din Ri'ayat Shah Shah, m. (fifth) Tun Sabariah [Sirah/Daerah], younger daughter of Laksamana Tun Tuah bin Hang Mahmud [Laksamana Hang Tuah], by his first wife, a sister of Tun Hamzah [Dato' Bongkok], Sri Bijaya di-Raja, sometime C-in-C and Governor of Inderapura (Pahang).

    b. 7) Raja Putri Devi (d/o Tun Sabariah). m. Paduka Sri Sultan Zainal-Abidin Shah ibni al-Marhum Sultan Mahmud Shah, Sultan of Pahang (d. 1555), younger son of Paduka Sri Sultan Mahmud Shah ibni al-Marhum Sultan Muhammad Shah, Sultan of Pahang. She d. 1584, having had issue, two sons and two daughters - see Malaysia (Pahang).

    Keturunan Hang Tuah seterusnya menjadi salasilah Sultan Pahang.

    ReplyDelete
  72. Pada pendapat saya identiti makhluk yang mendakwa sebagai Hang Tuah itu adalah jin atau Qarin bagi Hang Tuah. Pada ayat "Jika nanti ada sebarang keperluan, panggillah Yayi.", adalah suruhan yang boleh menjadikan seseorang itu syirik. Sepatutnya apabila seseorang itu ada keperluan mohonlah kepada Allah.

    ReplyDelete
  73. Dr pengamatan sy. Merujuk pd artikel d atas . Wajah hang tuah tu mcm org asli atau pn mamak.
    Jgn marah. Kalau sy salah.

    ReplyDelete
  74. assalamualaikum....maaf bersuara....siapa yang berkata bunian itu wujud...bleyh nyatakan ayat al-quran atau hadis yang menyatakan kejadian bunian...rasa hamba tidak ada satu ayat yang menyatakan tentang kewujudan bunian...
    Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud" TIDAK AKU JADIKAN JIN DAN MANUSIA MELAINKAN UNTUK BERIBADAH"

    fikirkanlah....

    kenal lah diri
    nescaya kamu akan mengenal Allah
    setelah kamu kenal Allah
    nescaya binasalah diri

    wallahu a'lam

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam.. ye tak ye gak. xde pn dlm Al-quran dan hadis cerita pasal wujudnya 'BUNIAN' ni..
      dan lagi satu, kenapa dalam Al-quran dan Hadis xde cerita pasal arnab or buah durian example. or yg dpan mata kite tu ilusi je? buah durian dan arnab x wujud sbenarnya? pening2.. errrmmm..

      Delete
  75. Bunian tu dari keturunan Jin la...kalau tak tau pi baca la atau tanya kat ustaz

    ReplyDelete
  76. Tak kisah pun yang datang tu apa, tapi apa yang dia cakap tu betul jugak. Melayu sekarang lembut sangat, nak jaga sangat bangsa lain sampai bab agama pun nak mengalah. Dulu pakai surat guna bahasa melayu tulisan Jawi, sekarang? Orang melayu cakap bahasa melayu pun tak betul, bangsa lain lagilah. Saya percaya Bangsa melayu Bangsa yang hebat, cuma terpulang pada kita nak teruskan atau tak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg ni saya sgt setuju.. bangsa melayu skrg semakin runtuh baik dari segi budi bahasa.. agama.. budaya.. jati diri.. terlalu sedikit yg berjaya mengekalkan kehebatan bangsa.. terlalu bnyk yg menggadai maruah bangsa sendiri dgn maksiat.. rasuah.. salah guna kuasa.. fitnah.. yg semuanya mencerminkan bangsa yg lemah dan sgt senang utk dijajah kembali..

      Delete
  77. Apabila matinyanya anak adam maka terputuslah dirinya dengan dunia ini kecuali tiga perkara

    1 Sedekah jariah
    2 ilmu yg dimunafaatkan
    3 doa anak yg soleh

    Berjumpa dengan org yg telah mati adalah mustahil dari segi adat dan akal serta juga nas.
    Jauhilah perkara2 yg khurafat.
    Wallahuaalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela agama Allah itu: Orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya. (Baqarah:154)

      Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki. (Ali-Imran:169)

      Ps: “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhir, maka hendaklah dia berkata yang baik atau hendaklah diam.”

      Delete
  78. saya yakin hang tuah adalah di kalangan wali allah punyai karomah tersendiri.. berasal dari kalangan ahli sufi.. sehingga diangkat darjat oleh allah kerana ketinggian ilmunya.. jasanya dalam mengembangkan islam di nusantara tiada tolok nilainya..

    ReplyDelete
  79. secara umumnya kita umat melayu mengenali Hang Tuah sebagai Datuk Laksamana kerajaan melayu melaka . soal Qarin pendamping beliau , itu juga adalah fakta. cuma persoalan yg mengatakan beliau itu waliyullah , ada karomah , ada power magic semua itu , tidaklah kita semua mengetahuinya . kerana tiada catatan sejarah yg sahih seperti Sulatus salatin pun mencatatkannya . Hanya Allah swt maha mengetahui perkara tersebut . Usah kita kecohkan persoalan tersebut. yang pasti , Tuah wujud , bukan bangsa cina atau india atau org asli . Tuah itu anak Melayu . Org melayu . sepatutnya kita sebagai cucu cicit melayu yang sebangsa dengan Tuah mendoakan beliau di alam barzakh supaya beliau tenang di sana . bukan berdebat mengenai Qarin tuah , bunian ,atau mempersenda dato ibrahim . dato cuma menceritakan pengalaman beliau . dato tak cakap pun kita semua harus & wajib percaya dengan ceritanya . tiada paksaan dalam memahami profile dan kisah silam tokoh-tokoh sejarah seperti Hang Tuah .

    ReplyDelete
  80. Hebatnya hang tuah.. Dari Bacaan comment ni menunjuk kan strategi mengawal maklumat, memberi semangat, mengenal musuh dalam selimut, boleh dikenal pasti dengan hanya gunakan nama hang tuah saja... Pelajari lah ilmu dunia dan akhirat.. Kenal bangsamu Dan kenallah bangsa lain.. Aku dah faham maksud merendah Siri.. Hang tuah sudah mengguna kan perang psikologi dan sains dalam kehidupan untuk menunjukkan bagaimana muka sebenar orang berilmu atau tidak

    ReplyDelete
  81. Berpeganglah kamu kepada 6 rukun iman.
    Jangan sesekali menambah rukun iman yg ke-7 iaitu percaya kepada hang tuah

    ReplyDelete
  82. Tiada ilmu manusia yg setaraf nabi allah yg diberikan mukjizat &wahyu..
    Takkan hang tuah tidak mati & tidak ada kubur?
    Sedangkan nabi muhammad pun wafat & ada makam..
    Hanya nabi isa yg tidak mati & tidak bermakam kerana allah angkat nabi isa ke langit & turun kembali menjelang kiamat
    Maknanya ramai lagi yg menganggap hang tuah lebih hebat daripada nabi allah & setaraf nabi isa,dengan mengatakan hang tuah tidak mati&tiada kubur..
    Sedangkan nabi terakhir adalah nabi muhammad yg diberikan mukjizat&wahyu..

    ReplyDelete
  83. Assalam,okelah sebab ada page macam ni...Tapi yg pasti,kita mungkin boleh percaya dgn cite dato ibrahim,percaya dengan kisah tuah,tapi ingat,jangan sesekali taksub...

    Mungkin semua kisah benar,mungkin juga salah...Jadi,jangan menilai jika hanya mendengar cerita dari mulut org...Boleh jatuh fitnah atau mengumpat..wallahualam...

    ReplyDelete
  84. Terlalu byk penceritaan,drama,puisi,nyanyian,syair n sebagainya,akhirnya,sejarah hang tuah di anggap mitos! Pelajar kita,pernah terjumpa,manuskrip lama(catatan degama) di perpustakaan lama di spain.mengisahkan lima beradik,yg sgt handal di melaka,portugis tak berani utk menyerang melaka,ambil masa hampir 11 tahun,utk masuk. Juga catitan ttg kasturi yg menyerang n memusnahkan empat buah kapal portugis di lautan. Juga tandatangan hang tuah,di buku pelawat dinasti ming,di china.surat tulisan hang tuah kpd kerajaan Roukyu di jepun,manuskrip lama Burma ttg tuah yg singgah,semasa perang siam burma. Catatan kerajaan india lama,hang tuah dtg berdagang n mengajar membuat meriam. Semua catitan ini,luar malaysia takkan laa mitos kut??? Student yg jumpa manuskrip lama tu pun idup lagi. Berita dari utusan melayu. Terima kasih hanya membuat sedikit kenyataan.

    ReplyDelete
  85. Assalamualikum...topik yg mnarik...HANYA JAUHARI YG MENGENAL MANIKAm...DGN IZINNYA..wallah hu alam...

    ReplyDelete
  86. Sy percaya hang tuah itu mmg ade di zaman empayar melaka cuma pasal sejarahnye sy masih ting tong lg

    ReplyDelete
  87. cerita ttg tuah ini memang benar, ada hikmah disebalik semua ini, munking ada tugas2 tertentu dari Allah kepada beliau dipenghujung hari nanti, bersama2 lah kita tingkatkan keimanan kita semua, dunia hampir ke penghujungnya

    ReplyDelete
  88. hang tuah berkhidmat dengan 5 sultan sultan Mansur Shah sulatan melaka ke 5 hingga sulatan Mahmud sultan terakhir, namun hilang sebelum kerajaan melaka runtuh, Hang tuah berguru dengan Adi Putra (syed Tahanuddin). Sebelum tertubuhnya kerajaan Islam pertama di Jawa (Demak 1475) telah wujud terbentuk dua kerajaaan islam di selat Melaka iaiatu Pasai dan Melaka. dua pusat islam ini adalah nadi awal penyebaran islam di Nusantara yang kemudiannya melahirkan ulama besar (termasuk kelompok wali 9 sidang pertama). Tokoh awal bersaudara iaitu Syekh Hussin jamadil kubro dan Syed Tahanuddin (guru Hang Tuah) merupakan pelopor gelombang kelompok wali awal yang melahirkan tokoh-tokoh wali terkemudian termasuk sidang wali 9 peringkat pertama di Jawa dan berlagsung peringkat-demi peringkat silih berganti di nusantara hingga abad ke 17. maulana malik ibrahin (kakek bantal @ sunan Magribi) di gersik dan sunan ampel di surabaya merupa dua tokoh awal di Jawa pencentus kelompok wali 9, sendiri adalah dari titisan jalur nasab tersebut.

    ReplyDelete
  89. aslmkm. benar ap yg diceritakan. keris taming sari ada dicipta sepasang tapi tempat ia tertanam dirahsiakan di satu gunung ni. Hang Tuah menghilangkan diri bertapa di satu gunung sehinggalah meninggal dunia. berdialog dengan qorin bukan org biasa2 boleh buat, kene ada ilmu & tahu asal usul kejadian. amalkan dzikir sentiasa & solat tu sudah tentu tak boleh sesekali tinggal. ilmu ghaib ni luas & mendalam. belajarlah ilmu akhirat. generasi skrg terlalu berfikir ikot logic akal walhal akal itu pun tak terlihat mata kasar.

    ReplyDelete
  90. Org bercerita dengan ikhlas kita bacalah tulisannya dgn ilmu paham membaca.Bukan ilmu paham membaca melentingx macam.kera kena belacan disuntikan pula dgn caci cela kerna menyangka diri terlebih bijak dari penulis.wassalam.

    ReplyDelete
  91. Pertemuan itu mungkin benar.. Tetapi sosok tubuh mereka yg digambarkan adalah tidak tepat.. Tuah badan Baginda kecil dan berkulit sawo matang.. Jebat yg bertutur sasa dan Putih seperti arab.. 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    ReplyDelete
  92. Saya berminat dgn blog saudara, tapi tipulah saya kate saya percaya bulat bulat semuanya, sebab saya bukan Ibrahim tu.. Tapi kalau betul, saya beranggapan bahawa ape yg diceritakan tadi akan membawa kita dunia melayu atau dunia asia ke arah yg bagaimana di akhir zaman nanti.. Saya tidak suke melihat negara negara asia bergaduh untuk menunjukkan yg mane lebih baik. Saya percaya bahawa asia satu ketika dahulu sebuah tamadun manusia yg terawal.. Jadi itu, menguatkan lagi statement bahawa 'kita bersaudara'...

    ReplyDelete
  93. waahuallam yang baik kita ambik iktibar yang baik.yang syirik jauhkan tapi menarik kisah ni.tapi mesej yg diterapkan sgt bgus so kita ambik perlu perbaiki jati diri kita melayu silam yang kuat agama dan snggup mati demi bangsa terutama agama kita sprti pahlawan melayu dulu2.

    ReplyDelete
  94. Pak ibrahim jumpa siapa tu x taulah tpi bnda tu ada ajar perkara 2 sesat ka kat pak ibrahim yg hgpa nk kata dia syirik

    ReplyDelete
  95. As Salam... Pelbagai komen atas sbg petunjuk corak pikiran masing2. Ada yg cuba tnjuk bijak dr yg lain tp sebaliknya semakin x bijak ketara. Sbb faktor umur x sekat utk menaip dialam cyber. Jika semua tau osama bben laden pn tiada kubur sbb pihak us risau konon akan bangkitkn satu hari nanti smngat pnyokongnya. Mngkin bleh kait dgn kubur hang tuah... Agaknya x nak jd tmpat kunjungan pengamal khurafat pemuja kubur... Atau dialih untuk generasi baru melayu lupa tokoh pahlawan nusantara. Spt yg skrg... Seakan bangga konon mereka bijak tidak trtipu dgn Metos ... Hoax. Sedangkn org begitu jiwa melayu sudah trhakis... Bila bangsa lain timbulkan isu hangtuah
    /hoax... Ada credulous idiot mengiyakan saja

    ReplyDelete
  96. Sekiranya persoalan pangkal nama Hang... Jika ia popular zaman dulu. Konon ada teori ia bukan nama melayu... Dikait dr asal nama cina. Dimanakah keturunan yg gunakan Hang ari ni? Persoalan itu dijawab... Portugis mmburu keturunan Hang Tuah dll... Sbb risau mncul pemberontakan. Mungkin waris, keluarga mula tidak gunakan lagi 'hang'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang berasal dr kata Hwang
      Boleh rujuk sejarah Brunei, diabadikan pada nama jalan.
      Puteri Hwang Li Po, salah satunya.

      Delete
    2. Highly unlikely, takde pun keturunan Melayu hari ni yang pakai nama Hang. Nothing at all to do with the Chinese !

      Delete
  97. Jika tiada angin masakan pokok akan bergoyang..Cerita Dato Hang Tuah bukan mitos rasanya sbb semua negara yg berurusan dgn Kerajaan Melaka atau zaman penjajahan Portugis dan Belanda menyebut kehebatan Laksamana Laksamana ini...dan ada yg mencatitkan kewujudan mereka dlm sejarah sejarah perjalanan mereka..dulu dulu pun ada penulis dan pencatat dan jgn ingat zaman ini aja yg pandai menulis..cara aja berbeza..mereka cerita akan kehebatan Laksamana Laksamana ini dlm catatan mereka..tak kan mereka nk buat buat cerita..Kerajaan Cina dulu pun ada sebut hal Hang Tuah ni dlm sejarah mereka..nama keris Taming Sari..mesti wujud..tak kan main cerita aja..so ini bukan mitos..dan di Melaka ada makam Hang Jebat. Hang Lekir dll..cucu cicit mereka masih hidup lagi dan blh buktikan..tak kan mitos atau nk mengadakan cerita..ini fakta logik..so rumusannya..kita harus bangga dgn sejarah mereka sebagai org Melayu yg digeruni pihak lawan..mitos ini mcm cerita dewa dewa sbb mereka buat cerita yg ditipu oleh jin jin atau iblis..atas kayangan la dan tak logik sekali bila dengar mcm cerita Sang Kelembai. Fakta logik dgn mitos adalah dua maksud yg berbeza..

    ReplyDelete
  98. Asalamualaikum tuan, maaf saya ingin mengetahui tentang hang nadim, bolehkah tuan menceritakan hikayat hang nadim,adakah hang nadim anak kepada jebat, adakah hang nadim ini sama seperti cerita di singapore itu ?

    ReplyDelete
  99. Assalamualaikum, salam santun kepada semua...Kisah Hang Tuah Bukan Dongeng, Bertukar nama suatu ketika dulu adalah biasa...makam pun x tau mana satu yg betul..Mungkin itu sebagai lakonan..hanya Jauhari Mengenal Manikam..Tiada suatu pu yang sia2..Mungkin kita ni semua ada kaitan...mohonlah pada yang esa untuk kepastian..Insya Allah..mudahan ketemu jawapan...sekian sekali lagi..salam santun dari saya..keturunan dari Pahang...

    ReplyDelete
  100. Tuah ayam nampak di kaki..
    Tuah nya kamu....
    Ko rasa...

    ReplyDelete
  101. nama perlukis itu salah!! bukan mohd salleh dawang TAPI MD SALLEH DAWAM

    ReplyDelete
  102. Pembetulan fakta....Hang Tuah tegap..tinggi..dan sasa orgnya...berambut panjang...melepasi bahu....sentiasa siap siaga dengan keris taming sarinya....kulit putih kemerahan...sbb bapanya berketurunan cina....Hang Jebat...rendah sikit orgnya...berbadan tegap...berkulit hitam manis.....hang kasturi...berketurunan gujerat...kalau x silap saya....dan hang lekir dan lekiu....berketurunan org asli.....nama asal mereka....xde Hang....tetapi memandangkn guru mereka berasal dari utara....dan kerap menggunakan panggilan Hang kpd 5 bersaudara....jadi akhirnya lekat nama mereka dengan Hang.....

    ReplyDelete
  103. sila baca kajian ilmiah drp prof. UPM ttg Hang Tuah.. nama buku tu HANG TUAH.. catatan OKINAWA.. bacalah.. barulah kita tahu sama HT betul2 wujud atau tidak..

    ReplyDelete
  104. hati hati dengan iblism, dia seolah olah memberi kebaikan tetapi memakan dengan halus keimanan.

    ReplyDelete
  105. Iblis diberi tangguh hingga hari kiamat, dia datang dengan kebaikan menyuruh shalat, dll tetapi dia beri keris dipanggil bila dibutuhkan, jadi percaya dengan keris.
    Iblis matanya melotot keluar wajahnya membawa dendam kepada anak manusia

    ReplyDelete