Monday, June 27, 2011

PENDITA BANI ISRAIL YANG TERGODA...

Mughais b. Sumayyin meriwayatkan bahawa dahulu, di kalangan Bani Israil ada seorang pendita yang mengerjakan ibadah di tempat ibadahnya selama 60 tahun.


Pada suatu hari ia mengarahkan pandangannya kearah langit, kemudian ia pula merasa kagum pada bumi. Dalam hatinya berkata: “Alangkah baiknya jika aku turun dari bukit ini kemudian mendaki sebuah bukit yang lain sambil melihat-lihat pemandangan alam ciptaan Tuhan.”


Akhirnya dengan berbekalkan sebuku roti, pendita itu turun dari tempat ibadahnya untuk memenuhi hasrat hatinya itu.


Dalam perjalanan, tiba-tiba ia bertemu dengan seorang fakir miskin yang sedang dalam kelaparan. Kerana merasa belas kasihan, sebuku roti yang berada di tangannya itu diberikan kepada fakir miskin tersebut.


Perjalanan yang sangat panjang dan meletihkan itu membuatkan pendita tersebut bertemu dengan berbagai macam pemandangan sehingga akhirnya ia berjumpa dengan seorang wanita yang sangat cantik yang datang merayunya dengan cara membuka aurat di hadapannya. Melihat hal yang demikian itu, pendita tersebut tidak dapat menahan hawa nafsunya sehingga akhirnya ia terjerumus kedalam lembah dosa.


Namun nasib malang menimpa pendita itu, tidak lama selepas ia melakukan perbuatan terkutuk tersebut, malaikat maut datang mencabut nyawanya.


Setelah pendita itu meninggal dunia, tidak lama kemudian, fakir miskin yang pernah diberinya sebuku roti dahulu pula meninggal dunia.


Di hadapan Allah, amal ibadah yang dilakukan oleh pendita tersebut yang lamanya 60 tahun lalu ditimbang bersama dengan perbuatan dosanya. Ternyata dalam timbangan tersebut, amal ibadahnya dapat dikalahkan oleh perbuatan dosanya.


Akan tetapi selepas itu ditimbang pula amalnya iaitu sebuku roti yang pernah diberikan dahulu kepada fakir miskin dengan perbuatan dosanya itu.


Ternyata dalam timbangan tersebut, amalnya yang berupa pemberian sebuku roti tersebut dapat mengalahkan semua dosa-dosanya.


Pengajaran dari kisah ini ialah :-


  • Zina adalah satu perbuatan yang keji dan hina

  • Perbuatan zina amat besar dosanya sehinggakan amalan yang dibuat selama 60 tahun tidak dapat menebusnya

  • Amalan bersedekah yang ikhlas walaupun dengan sebuku roti sangat besar ganjarannya dan amat berat timbangan pahalanya.


Kisah-kisah insan bertaubat siri 1

No comments:

Post a Comment