Thursday, January 19, 2017

KAUM YANG DIBINASA (ASHABUL QARYAH)...

Menurut sebahagian ahli tafsir, 'Ashabul Qaryah' merujuk kepada penduduk Antakiyah (Antioch) yang tinggal di Sungai al-Ashi, tidak jauh dari muaranya di Suwaidiah, Laut Tengah.

Antakiyah...

Pada asalnya, Antakiyah berada dalam wilayah Turki semasa empayar Uthmaniyah tetapi terlepas kepada Syria semasa Perang Dunia Pertama. 

Sewaktu zaman Abbasiyah, Antakiyah merupakan pusat wilayah al-Awashim. Kota ini digambarkan sebagai sebuah kota yang indah, mempunyai udara yang segar, berair tawar dan penuh kebaikan.

Antakiyah pernah diperintah oleh seorang raja musyrik yang kejam bernama Anticus bin Anticus. Dia turut menyembah berhala-berhala purba. Allah swt telah mengutuskan dua orang rasul untuk menyebarkan ajaran yang dibawa oleh Nabi Isa as kepada penduduk negeri ini.

Namun, kehadiran rasul-rasul itu ke negeri tersebut mendapat tentangan yang hebat daripada penduduknya. Mereka dilayan dengan kasar dan biadap sekali. Lalu, Allah swt mengutus seorang lagi utusanNya untuk bersama-sama menguatkan dakwah mereka.

“Sesungguhnya, kami ini diutuskan kepada kalian untuk membawa ajaran yang benar.” Kata salah seorang daripada utusan itu kepada penduduk negeri tersebut.

Menurut al-Qurtubi, tiga orang utusan itu bernama Shadiq, Mashduq dan Syam'un. Manakala ahli tafsir yang lain pula berpendapat tiga orang utusan itu adalah pembantu Nabi Isa as (Hawariyyun).

Penduduk negeri itu menjawab,

“Kamu ini tidak lain hanyalah manusia seperti kami juga, dan Tuhan yang Maha Pemurah tidak menurunkan sesuatu pun tentang agama yang kamu bawa ini. Sungguh, kalian ini pendusta!

“Tugas kami hanyalah menyampaikan perintah-perintahNya dengan cara yang jelas dan nyata.” Balas salah seorang utusan itu lagi. "

Kemudian, salah seorang penduduk negeri itu mengancam ketiga-tiga utusan itu dengan berkata,

“Sesungguhnya kami berasa nahas dan malang ini adalah disebabkan kalian. Jika kalian tidak berhenti dari menjalankan tugas dakwah itu, kami pasti akan merejam kalian dan rasakanlah azab seksa dari kami yang tidak terperi sakitnya!”

Sewaktu para utusan itu datang ke negeri itu, musim kemarau telah melanda mereka. Disebabkan itu, mereka menuduh utusan itu sebagai pembawa malang dan musibah.

“Wahai penduduk sekalian, sesungguhnya nahas dan malang yang ditimpa ke atas kalian itu adalah kerana kekufuran kalian sendiri. Patutkah kalian mengancam kami disebabkan peringatan dan nasihat yang diberi?”

Balas utusan itu lagi dengan sabar menghadapi kaum yang angkuh.

“Kalian tidak mahu insaf, bahkan kalian adalah kaum yang melampaui batas!” Tambahnya lagi.

Tiba-tiba, datang seorang lelaki bernama Habib an-Najjar dari hujung bandar dalam keadaan tergesa-gesa.

“Wahai kaumku! Ikutilah para utusan itu.” Kata Habib an-Najjar.

“Ikutilah orang-orang yang tidak meminta kepada kamu sesuatu balasan, sedangkan mereka adalah orang-orang yang mendapat hidayah dan petunjukNya.” Tambahnya lagi.

Habib an-Najjar...

Menurut sesetengah pendapat, Habib an-Najjar merupakan seorang tukang kayu yang miskin. Disebabkan itu beliau digelar, 'an-Najjar' yang bermaksud tukang kayu.

“Wahai Habib, sudahkah engkau menerima agama mereka?” Tanya seorang penduduk kepada Habib an-Najjar.

“Mengapa aku tidak menyembah Tuhan yang menciptakan aku, dan hanya kepada Dialah aku dan kamu semua akan dikembalikan.” Jawab pemuda beriman itu lagi.

“Patutkah aku menyembah beberapa Tuhan yang lain selain Allah swt? Sudah tentu tidak, kerana jika Allah swt hendak menimpakan aku dengan sesuatu bahaya, Tuhan lain pasti tidak akan dapat memberikan sebarang syafaat dan tidak dapat menyelamatkan aku. Sesungguhnya, jika aku menyekutukan Allah swt, sudah tentu aku berada dalam kesesatan yang nyata.” Tambahnya lagi.

“Kini, dengarkanlah pengakuan keimananku. Sesungguhnya aku telah beriman kepada Allah swt. Oleh itu, dengarkanlah nasihatku ini.” Kata Habib an-Najjar lagi menegaskan pendiriannya, sekaligus membela ketiga- tiga utusan tersebut.

Mendengarkan pengakuan tersebut, para penduduk berasa terkejut dan marah. Lalu, mereka menendang lelaki soleh itu dan menginjak-injaknya. Dikatakan isi perutnya terkeluar melalui telinga dan mulut sehingga pemuda itu mati syahid kerana mempertahankan keimanannya.

Di saat detik terakhir sebelum beliau syahid, pemuda itu diperlihatkan oleh Allah swt akan nikmat syurgaNya. Lalu, beliau sempat berkata,

“Alangkah baiknya jika kaumku mengetahui kurniaan Allah yang dilimpahkanNya kepadaku, berkat keimananku kepadaNya, iaitu aku telah beroleh keampunan atas dosaku dan aku dimasukkan ke dalam syurga dengan ganjaran yang berlipat ganda dan tergolong dalam kalangan yang beroleh kemuliaan di sisiNya. Seandainya mereka mengetahui hal ini, tentu mereka akan beriman.”

Disebabkan keingkaran dan keengganan menuruti ajaran yang dibawa para utusan itu, serta perbuatan zalim ke atas Habib an-Najjar, akhirnya penduduk negeri itu dibinasakan oleh Allah swt hanya dengan satu pekikan kuat yang sangat dahsyat sehingga menyebabkan suasana menjadi sunyi sepi, lalu semua penduduknya mati bergelimpangan.

Begitulah balasan yang diterima oleh penduduk negeri itu akibat mengingkari kebenaran utusan Allah swt. Mereka mengejek-ejek dan memperolok-olokkan seruan tersebut. Maka, benarlah sesungguhnya, kebatilan itu akan dilenyapkan dengan kebenaran.

Renungan...

Kamu adalah satu roh baru yang mengalir dalam urat nadi umat ini. Lantas, kamu menghidupkannya dengan al-Quran. Kamu adalah satu cahaya baru yang memancar dan akan menghancurkan kegelapan dengan mengenal Allah swt. Kamu adalah suara-suara lantang yang melaungkan kembali dakwah Rasulullah.

No comments:

Post a Comment