Monday, January 23, 2017

KAUM YANG DIBINASA (KAUM POMPEII)...

Kota Pompeii adalah sebuah kota moden yang muncul sekitar abad ke-7 SM di Greece. Kota ini terletak di Teluk Napoli, dalam wilayah Campania, Itali.

Kehidupan para pemimpin Rom dan penduduk Pompeii penuh dengan aktiviti kemaksiatan yang sangat berleluasa. Kota itu memiliki banyak pusat maksiat dan pelacuran, sehinggakan penduduknya tidak dapat membezakan antara pusat hiburan biasa dan tempat pelacuran.

Suatu hari, ketika penduduk sedang meraikan perayaan dewa api Romawi, gunung berapi Vesuvius yang terletak beratus-ratus kilometer dari kota Pompeii meletup dengan tiba-tiba, lalu memuntahkan lavanya.

Gunung Vesuvius...

Gunung ini merupakan simbol kemegahan negara Itali terutama bagi kota Naples. Gunung yang 'membisu' sejak 2,000 tahun lalu ini juga dikenali sebagai The Mountain of Warning' iaitu 'Gunung Peringatan'.

Kota Pompeii terletak di sebelah kiri Gunung Vesuvius, manakala sebelah kanannya pula kota Naples.

Lava dan debu panas daripada letusan besar Gunung Vesuvius itu telah mensasarkan kota Pompeii sehingga menenggelamkan kota itu sedalam beberapa kaki. Kejadian yang berlaku selama dua hari itu turut melenyapkan penduduknya dalam timbunan debu selama 1,600 tahun. Bahkan turut menghancurkan tiga buah kota lain di sekitarnya, iaitu Herculanem dan Stabie.

Stabie...

Stabie merupakan sebuah bandar Rom kuno yang terletak berhampiran bandar Castellammare, kira-kira 4.5 km sebelah tenggara Pompeii. Kedudukan kota ini hanya 16 km dari letusan Gunung Vesuvius pada tahun 79 M.

Pada asalnya, bandar ini merupakan sebuah pelabuhan kecil, tetapi dimusnahkan oleh Lucius Cornelius Sulla semasa Perang Itali atau Perang Sekutu. 

Bandar ini dibina kembali dan menjadi pusat peranginan terkenal dalam kalangan para pembesar Rom

Namun, kota Pompeii itu ditemui kembali pada tahun 1748 M, manakala kota Herculanem dijumpai pada tahun 1738 M.

Ditemui juga bangunan berserta lukisan dinding dan senibina kuno. Bahkan beberapa jasad penduduk yang ditimpa azab turut ditemui.

Dalam timbunan debu itu, ditemui penduduk yang bertukar menjadi batu. Beberapa pasangan ditemui dalam keadaan sedang melakukan aktviti maksiat termasuklah hubungan sesama sejenis (homoseksual).

Kebanyakan jasad manusia yang ditemui membatu itu menunjukkan ekspresi muka dalam keadaan terkejut dan tidak bersedia dengan kejadian yang datang secara tiba-tiba itu.

Dipercayai para penduduk sedang melakukan pelbagai aktiviti kebiasaan mereka ketika kejadian itu. Turut ditemui ialah sebuah keluarga yang sedang menjamah makanan dalam keadaan membatu. Banyak juga yang ditemui dalam keadaan mengaibkan.

Kejadian ini merupakan satu peringatan daripada Allah swt untuk umat terkemudian, sehinggakan Allah swt mengekalkan sisa kejadiannya sehingga ke hari ini.

Jika diteliti, kisah kaum Pompeii ini begitu mirip dengan kaum Nabi Lut as, iaitu kaum Sodom dan Gomorah. Bahkan turut dinyatakan dalam al-Quran, namun tidak secara khusus. Keadaan mereka ini berkait dengan surah Yasin, ayat 29 yang bermaksud,

“Kebinasaan mereka hanyalah dilakukan dengan satu pekikan yang dahysat, maka dengan serta-merta mereka semua sunyi sepi tidak hidup lagi.”

Tujuan Allah swt mengekalkan mayat-mayat mereka yang membatu dan kesannya yang masih boleh dilihat di Naples, Wilayah Campania, Itali adalah sebagai peringatan dan iktibar supaya umat terkemudian tidak mengulangi kesilapan dan keingkaran yang sama.

Renungan...

Kebinasaan manusia itu disebabkan oleh enam perkara, iaitu 

1 Lemahnya cita-cita untuk akhirat, 

2. Tubuhnya tergadai disebabkan syahwatnya, 

3. Berasakan hidupnya masih panjang, 

4. Mengutamakan keredaan dan kesenangan manusia, 

5. Kurang memerhatikan suri tauladan daripada kehidupan orang terdahulu, 

6. Mengikuti hawa nafsunva dan meninggalkan sunnah Nabi 
(Dzun Nun al-Mishri,Tokoh Sufi)

Surah yang mempunyai kaitan dengan kaum Pompeii;
Al-Fathir (42-43), Yasin (29) dan Al-Qamar (31).

No comments:

Post a Comment