Wednesday, January 5, 2011

5 SUMBER MAKANAN CEGAH SAKIT SENDI

Sebenarnya, gejala arthritis bukan hanya boleh dicegah dengan olahraga dan ubat-ubatan sahaja, tetapi makanan tertentu juga boleh membantu mencegah sakit pada sendi. Memang benar, makanan tidak dapat menyembuhkan arthritis, tetapi anda perlu berusaha untuk mengatasinya secara perubatan atau mengurangkan berat badan. Berikut disenaraikan jenis makanan yang patut diamalkan untuk mencegah sakit sendi ini.
  • STRAWBERI


Buah ini baik kerana ia kaya dengan vitamin C. Menurut beberapa kajian, vitamin C boleh mencegah perkembangan sakit sendi dan penipisan tulang rawan. Sumber vitamin C yang lain yang boleh anda dapatkan adalah dari buah oren, paprika merah dan sebagainya.

  • MINYAK ZAITUN


Sendi anda pasti akan menyukai minyak ini kerana kandungan polifenol di dalamnya boleh membantu mengurangkan peradangan di dalam tubuh.

  • IKAN SALMON


Ikan salmon merupakan sumber vitamin D dan omega 3. Bila tubuh anda kekurangan vitamin D seperti kebanyakan orang dewasa pada umumnya, perbanyakkanlah pengambilan vitamin ini untuk membantu meredakan rasa sakit pada sendi. Tambahan pula, omega 3 diyakini baik untuk kesihatan tubuh kerana sifat anti-inflamasi.

  • TEH HIJAU



Minuman ini mengandungi zat antioksidan yang dikenali sebagai katekin iaitu zat anti-inflamasi yang mampu melambatkan kerosakan tulang rawan pada penghidap arthritis.

  • SAYURAN HIJAU



Perbanyakan makanan sayuran hijau di dalam menu anda seharian kerana ia baik untuk sendi dan membantu meredakan peradangan. Sayuran hijau kaya dengan vitamin K, iaitu nutrisi yang dinilai mampu mencegah osteoarthritis.

No comments:

Post a Comment