Sunday, February 13, 2011

KOLAM SERIBU WAJAH

Satu lagi keajaiban alam yang perlu kita kagumi ialah Morning Glory Pool, di Yellowstone National Park, Wyoming, Amerika. Kolam 'Seribu Wajah' kerana penampilannya yang berwarna warni seperti biru, hijau, kuning, orange dan coklat tembaga.

Foto-foto ini menunjukkan saat kolam air panas ini berubah warna dan yang uniknya warna yang muncul tidak hanya satu tetapi berbagai warna. Misalnya, pada bahagian tengah danau yang terdapat ceruk dalam, berwarna biru muda, pinggirannya berwarna kuning, pinggir bahagian luar berwarna merah kecoklatan dan bahagian tengah berwarna hijau bening.

Fenomena ajaib ini membuatkan Morning Glory Pool sangat terkenal didunia sebagai tujuan wisata. Setiap tahun sekitar 3 juta lebih pengunjung datang ke sini untuk menyaksikan keajaiban kolam ini yang telah ujud sejak tahun 1880.

Kemunculannya yang mengejutkan seperti keindahan bunga di pagi hari ini dikatakan terjadi kerana peristiwa alam seperti gempa bumi yang berlaku di daerah itu. Asalnya kolam air panas ini didominasi warna biru terang tetapi kemudiannya berubah menjadi beberapa warna kerana pencemaran manusia dimana pengunjung didapati membuang wang syiling, batu, kayu bahkan sampah juga turut dibuang disini.

Akibatnya, benda-benda yang dibuang itu tertanam di dasar kolam dan lama kelamaan ia menyumbat saluran-saluran air panas itu di dasar kolam. Putaran air terganggu dan suhu air pun menurun. Kolam yang tadinya berwarna biru dengan wap yang mengepul-ngepul panasnya air kini tidak lagi panas.

Suhunya lalu menurun dan bakteria pun mula masuk menyebabkan warna biru berubah menjadi kuning, orange dan coklat tembaga. Pada awalnya bakteria hanya ada di pinggir kolam namun seiring dengan makin menurunnya suhu maka bakteria masuk hingga ke tengah. Warna biru kehijauan yang mendominasi kolam itu kini tidak lagi tetapi sebaliknya warna kuning, orange dan coklat tembaga mulai dilihat tersebar.

Jika keadaan ini tidak segera diatasi, mungkin suatu hari nanti keindahan kolam air panas ini akan tinggal kenangan.




Koleksi Suara Hati

No comments:

Post a Comment