Monday, August 29, 2016

KEBURUKAN CARA PEMAKANAN MODEN...

Gambar hiasan...

Gaya hidup manusia moden pada masa ini yang banyak mengambil makanan yang tidak berkhasiat seperti makanan ringan dan makanan segera serta kurang melakukan senaman boleh mengakibatkan pelbagai penyakit kronik serta masalah obesiti di kalangan masyarakat.

Jika kita lihat dari aspek perkembangan manusia sejak ratusan ribu tahun dahulu, manusia pada zaman itu mencari makanan secara semula jadi yang berunsur kepada tumbuh-tumbuhan dan juga haiwan yang diburu atau diternak. Makanan manusia zaman dahulu sangat kaya dengan nutrien- nutrien penting yang membolehkan mereka hidup dengan sihat.

Sebagai contoh, masyarakat yang tinggal di Lembah Hunza yang berdekatan dengan Afghanistan boleh hidup sehingga usia 120 tahun dan ke atas. Diet mereka ialah dengan memakan makanan organik seperti bijirin, buah-buahan, yogurt dan sedikit daging. Selain itu, kajian juga mendapati ramai orang-orang Jepun di Okinawa yang mengamalkan diet seimbang yang berasaskan sayuran dan makanan laut seperti ikan mampu mencapai usia 100 tahun.

Sejak abad ke-20, manusia mula mengambil banyak bahan-bahan bijirin yang diproses seperti tepung gandum putih, nasi putih dan makanan yang diproses dari sumber itu seperti roti putih, kek dan sebagainya.

Bahan yang telah diproses ini mengandungi kandungan glukosa yang tinggi dan seterusnya boleh meningkatkan kandungan glukosa tinggi dan memerlukan hormon insulin yang banyak untuk menyeimbangkan kandungan glukosa di dalam darah. Akibatnya pengeluaran insulin menjadi kelam-kabut dan tidak teratur, seterusnya menyebabkan penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi dan kanser. 

Penghasilan insulin daripada pankreas...

Hormon insulin manusia dihasilkan oleh pankreas iaitu salah satu organ terpenting di dalam tubuh badan manusia. Karbohidrat yang diambil oleh kita boleh menyebabkan pankreas terpaksa bekerja keras untuk mengeluarkan insulin bagi menyeimbangkan kandungan gula di dalam darah manusia.

Jika keadaan ini berterusan untuk satu tempoh yang agak lama, pankreas akan mengalami kehausan dan seterusnya penyakit kencing manis akan terjadi akibat tingginya peratusan gula di dalam darah. Diet manusia moden sekarang adalah amat berbeza dengan manusia pada zaman dahulu kerana kandungan karbohidrat yang diproses amat tinggi. Semakin banyak jumlah karbohidrat yang telah diproses di dalam tubuh badan semakin banyak jumlah insulin yang diperlukan oleh tubuh badan.

Cara terbaik untuk mengatasi masalah ini ialah dengan cara mengurangkan pengambilan makanan yang mengandungi karbohidrat yang tinggi serta mengamalkan pemakanan yang seimbang kerana karbohidrat dicernakan menjadi gula dengan pantas di dalam darah dan menyebabkan pankreas terpaksa bekerja keras untuk mengeluarkan insulin dalam kuantiti yang banyak.

Lemak di dalam makanan...

Makanan moden pada masa ini banyak yang mengandungi lemak tepu yang tinggi yang boleh memberikan kesan negatif kepada tubuh badan jika diambil dalam kuantiti yang banyak. Ramai kalangan kita yang menggemari makanan yang mengandungi lemak yang tinggi tanpa mengendahkan keburukannya kepada tubuh badan, Pengambilan lemak tepu di dalam makanan ini seharusnya dikawal kerana ia boleh menyebabkan penyumbatan salur darah. Bagi memastikan kelancaran salur darah, makanan yang mengandungi lemak yang tepu seharusnya dikawal.

Walau bagaimanapun tidak semua jenis lemak memberikan kesan negatif kepada tubuh badan kita. Pengambilan minyak dari jenis cecair seperti minyak kelapa dara, minyak sawit, minyak bunga matahari, minyak zaitun dan sebagainya adalah baik untuk kesihatan jantung.

Diet seimbang...

Diet yang seimbang amat perlu agar seseorang itu mampu hidup dengan sihat dan menghadapi kehidupan dengan gembira. Pengambilan makanan yang seimbang boleh dilakukan dengan mengambil kombinasi makanan yang mengandungi lemak, karbohidrat dan protein secara sama rata. Pengambilan diet makanan yang mengandungi lemak dari jenis cecair dan karbohidrat yang mudah dihadam adalah pilihan yang amat baik untuk diet yang seimbang.

Selain daripada itu kita juga perlu mengamalkan gaya hidup keseluruhan yang sihat untuk mencapai kesihatan dan kesejahteraan yang optimum iaitu dengan meminum air yang cukup iaitu sekurang-kurangnya 8 hingga 10 gelas sehari, bersenam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu dengan cara senaman aerobik, joging, berjalan kaki, berenang dan sebagainya. Senaman akan meningkatkan kadar metabolisme dan membantu tulang, sendi dan otot sentiasa dalam keadaan yang sihat. Kita juga perlu menghindarkan amalan-amalan yang tidak sihat seperti merokok, meminum minuman beralkohol dan terlalu banyak terdedah kepada pancaran ultralembayung matahari.

Artikel ini ditulis oleh :

No comments:

Post a Comment