Saturday, November 5, 2011

KELUHURAN BUDI...

Diriwayatkan, seorang lelaki bangsa Arab bernama Tsamamah bin Itsal dari Kabilah Al Yamamah, pergi ke Madinah Al Munawarah dengan tujuan hendak membunuh Nabi s.a.w. Dengan tekad bulat dan semangat kuat ia pergi ke majlis Rasulullah s.a.w.

Umar Al Khatab sudah mencium maksud jahat kedatangan orang itu. Maka dia pergi menghampirinya dan langsung bertanya, "Apa tujuan kedatanganmu ke Madinah? Bukankah engkau seorang musyrik?"

Orang itu dengan terang-terangan berkata, "Aku datang ke negeri ini hanya untuk membunuh Muhammad!" Mendengar perkataan keji itu, Umar dengan cepat dan tangkas langsung mencabut pedangnya dan kemudian orang itu diikatnya di salah satu tiang masjid.

Umar Al Khatab segera pergi melapurkan kejadian itu kepada Rasulullah s.a.w. Namun Rasulullah s.a.w. yang diutus sebagai rahmat bagi semesta alam tidak bersetuju dengan perbuatan sahabatnya itu.

Rasulullah s.a.w. segera keluar dari rumahnya untuk menemui orang yang hendak membunuhnya. Sebaik tiba ditempat majlis, Rasulullah s.a.w. mengamati wajah orang yang hendak membunuhnya itu, sementara Umar sudah tidak sabar menunggu perintah dari Nabi untuk memenggal leher sidurjana itu.

Sesudah mengamati wajahnya dengan cermat, Rasulullah lalu menoleh kepada para sahabatnya dan bertanya, "Apakah ada diantara kamu yang sudah memberinya makan?"

Umar terdiam sejenak mendengar pertanyaan Nabi. Dia yang sejak tadi menunggu perintah untuk membunuhnya malah ditanya pula tentang pemberian makan kepada orang itu. Umar seakan tidak percaya dengan apa yang didengarnya. maka diapun bertanya, "Makanan apa yang baginda maksudkan ya Rasulullah?"

"Makanan apa yang dia makan? Orang ini datang kesini sebagai pembunuh, bukan datang ingin masuk Islam!" Namun Rasulullah saw tidak menghiraukan ucapan Umar, bahkan baginda memerintahkan, "Tolong ambilkan segelas susu dari rumahku dan buka tali pengikat orang ini!"

Umar Al Khatab bukan main marahnya dengan si musyrik itu. Sesudah ia diberi munum, Rasulullah memerintahkan dengan sopan kepadanya, "Ucapkanlah Tiada Tuhan Selain Allah" Si musyrik menjawab "Aku tidak akan mengucapkannya." Rasulullah berkata lagi, "Katakanlah: Aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah dan aku bersaksi Muhammad adalah Rasul Allah."

Namun orang itu tetap berkata dengan nada keras, "Aku tidak akan mengatakannya!"

Rasulullah s.a.w. kemudian memutuskan untuk membebaskan orang itu dan orang musyrik itupun bangkit dan pergi seolah-olah hendak kembali ke negerinya.

Tetapi belum berapa jauh dia melangkah dari masjid, dia kembali lagi kepada Rasulullah s.a.w. seraya berkata , "Ya Rasulullah, aku bersaksi Tiada Tuhan Selain Allah dan Muhammad adalah Rasul Allah."

Rasulullah bertanya kepadanya, "Kenapa engkau tidak mengucapkannya ketika aku memerintahkan kepadamu?"

Orang itu menjawab, "Aku tidak mahu mengucapkannya ketika masih belum kau bebaskan kerana aku bimbang ada orang yang akan menganggap aku masuk Islam kerana takut kepadamu. Akan tetapi, setelah aku dibebaskan, aku masuk Islam semata-mata kerana mengharap keredhaan Allah Robbul Alamain."

Pada satu kesempatan yang lain, Tsamamah bin Itsal berkata, ketika aku memasuki kota Madinah, tidak ada seorang pun yang paling aku benci lebih dari Muhammad. Tetapi sesudah aku meninggalkan kota ini, tidak ada seorang pun di muka bumi ini yang lebih ku cintai selain Muhammad Rasulullah.

No comments:

Post a Comment