Thursday, November 3, 2011

SIRI KISAH RASULULLAH S.A.W.

Diriwayatkan oleh Al-Hafizh Al-Baihaqi dari Khabib b. Yasaf. Katanya, "Aku dan seorang dari kaumku datang menemui Rasulullah s.a.w. Lalu kami berkata kepada baginda, Ya Rasulullah, kami ingin berperang bersama engkau. Rasulullah bertanya, "Apakah kamu sudah Islam?" Kami menjawab, "belum." Rasulullah kemudian berkata "Kami tidak meminta bantuan orang musyrik dalam memerangi kaum musyrikin, Lalu kami pun masuk Islam dan berperang bersama baginda dalam sebuah peperangan. Tiba-tiba aku terkena pukulan yang keras pada pundakku sehingga salah satu tanganku terkulai dari persendiannya. Aku datang menemui Rasulullah, lalu baginda meludahinya dan menyambung kembali tanganku yang terkulai itu sehingga aku dapat membunuh orang telah memukulku.

...................................................................................................................................

Pada suatu hari seorang sahabat yang mulia, Abdul Rahman b. Auf ra. melihat Rasulullah bersujud lama sekali di tengah-tengah kebun kurma. lalu Abdul Rahman b. Auf berdiri menantikannya sampai Rasulullah mengangkat kepala dari sujudnya, dan kemudian dia berkata, "Ya Rasulullah, engkau bersujud lama sekali sehingga aku mengira Allah Taala telah mencabut rohmu. Mengapa engkau melakukan hal yang demikian.?"

Rasulullah s.a.w. menjawab, " Ya sahabatku, Jibril telah datang kepadaku, lalu berkata, "Allah Assalam mengucapkan salam kepadamu dan meyatakan juga siapa yang berselawat kepadamu, Aku akan berselawat kepadanya." Lalu aku bersujud atas syukurku kepada Allah."

No comments:

Post a Comment